سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: تاکید مقام معظم رهبری دغدغه نمایندگان شده

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» سیاست های جمعیتی در مصاحبه با روز

با وجود اینکه سیاست افزایش جمعیت در دستور کار همه نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی قرار گرفته اما نگرانی برخی مقامات از کاهش جمعیت همچنان ادامه دارد. از جمله عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که می‌گوید «نظام سلطه» از یک ایران اسلامی پرجمعیت با انسجام ملی وحشت دارد و «صهیونیست‌ها» به دنبال کاهش جمعیت در کشورهای اسلامی و ایران هستند. این در حالی است که دولت و مجلس هم به دنبال مقابله با تک فرزندی هستند و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به روز می‌گوید که تک فرزندی هم برای خانواده و هم برای جامعه مضر است.

 

توبکتومی از جنگ با عراق مضرتر بود!

مونس سیاح، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول کارگروه جمعیت این شورا عصر روز یکشنبه در همایشی در مشهد عنوان کرد که بیش از ۳۳ درصد خانواده های ایرانی تک فرزند هستند و جمعیت ایران رو به پیری می‌رود.

او با استناد به فرمان رهبر جمهوری اسلامی برای اصلاح سیاست‌های جمعیتی، از “بحران استراتژیک” در مقوله جمعیت خبر داد و گفت که با ادامه این روند جمعیت روستایی صفر و ۳۰ هزار روستا خالی از سکنه خواهند شد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مدعی شد که “نظام سلطه از یک ایران اسلامی پرجمعیت با انسجام ملی وحشت دارد” بنابراین “صهیونیست‌ها که صاحبان کمپانی‌های فروش محصولات جلوگیری از بارداری هستند” خودشان این محصولات را مصرف نمی‌کنند و بازار مصرف آنها کشورهای اسلامی است.

از دیگر ادعاهای او فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای و بیش از ۳۰ هزار سایت و وبلاگ خارجی برای “جوسازی و تخریب برنامه اصلاح جمعیت ایران” است. سیاح توصیه کرده که “فرزندآوری باید در مساجد و جلسات مختلف تکریم شود و دید حقارت آمیز نسبت به کسانی که فرزند زیاد دارند از بین برود”.

او دو روز پیش از این هم در همدان حضور داشت و در یک سخنرانی مشابه عنوان کرد که “در طول ۸ سال جنگ ۳۰۰ هزار شهید داده‌ایم که این نشان از یک جنگ پرهزینه است که ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ما را کاهش داده. اما در دو دهه گذشته خود افراد توسط انجام سه میلیون عمل جراحی توبکتومی بیش از ۱۰ برابر جنگ، جمعیت ایران را کاهش داده‌اند.”

مونس سیاح با رد انتقاد برخی که می‌گویند ابتدا باید به زیرساخت‌هایی مانند اشتغال، ازدواج، اقتصاد و … بپردازیم و سپس به مردم بگوییم فرزندآوری کنند گفت که وقت برای افزایش جمعیت کم است.

اما این فقط شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست که با تک فرزندی مخالف است بلکه وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی بهداشت و درمان در ایران از تابستان امسال به طور رسمی سیاست “پیشگیری از تک فرزندی” را در دستور کار قرار داده است.

این ادامه سیاست محمود احمدی‌نژاد برای رسیدن به ایران ۱۵۰ میلیونی است که پس از تایید توسط رهبرجمهوری اسلامی در دستور کار دولت حسن روحانی هم قرار گرفت و حالا نه تنها با پیشگیری از بارداری مقابله می‌شود بلکه از تک فرزندی هم پیشگیری می‌کنند.

عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با روزآنلاین از افزایش تعداد فرزندان در خانواده دفاع می‌کند اما می‌گوید باید آن را به صورت همه جانبه و کارشناسی شده دید.

او اضافه می‌کند که تاکید “مقام معظم رهبری” برای اصلاح سیاست جمعیتی ایران تبدیل به دغدغه نمایندگان مجلس شده اما “طبیعتا می‌دانیم که با دستور دادن و قانون تصویب کردن جمعیت زیاد نخواهد شد.”

این نماینده مجلس تاکید می‌کند که “کاهش جمعت ایران را باید جدی گرفت و این نگرانی اصلا کم اهمیت نیست.”

فیاضی در پاسخ به سوالی درباره لزوم پیشگیری از تک فرزندی نیز می‌گوید: “واقعیت این است که تک فرزندی هم خانواده و هم جامعه را تهدید می‌کند و زمینه ساز بحران های عاطفی خواهد شد. شما ببینید در خانواده‌های جدید با یک فرزند چقدر مشکلات عاطفی بیشتر است و همبستگی خانوادگی نسبت به خانواده‌های مشابه کمتر است.”

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از موافقان مقابله با تک فرزندی است. او پیش از این گفته بود: “بیش از ۲۰ درصد جمعیت خانواده‌های کشورمان تک‌فرزند هستند. ضمن اینکه با ادامه این روند در دهه‌های آتی فرزندان ما از داشتن عمو، خاله، عمه و دایی محروم خواهند شد.”

 

فرزندآوری و حق انتخاب خانواده‌ها

تیر ماه امسال بود که مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از اجرایی شدن “برنامه پیشگیری از تک فرزندی” خبر داد و گفت: “تک فرزندی عوارض جسمی، روانی و اجتماعی دارد به همین دلیل در استان کرمان تحقیقی در این زمینه انجام شد و براساس آن کتاب آموزشی تدوین شده و به زودی به تمام دانشگاه‌ها داده می‌شود.”

در همان زمان مریم رحمانی، فعال حقوق زنان به روزآنلاین گفته بود: “تک فرزندی یک انتخاب است نه یک مد. برخی به خاطر مسائل اقتصادی تک فرزندی را انتخاب می کنند، برخی زنان هم به این دلیل که توانایی جسمانی بزرگ کردن بیش از یک کودک را ندارند، یا به این دلیل که زن بودن را مترادف ماشین جوجه کشی بودن قلمداد نمی کنند و معتقدند باید به جنبه های دیگر شخصیتشان هم بپردازند. در حقیقت تک فرزندی یک انتخاب عاقلانه بسته به شرایط خانواده هاست.”

به اعتقاد این فعال حقوق زنان، “شما وقتی یک فرزند دارید می توانید وقت بیشتری را برای تربیت او صرف کنید. پس تک فرزندی تهدید نیست بلکه می‌تواند فرصت باشد. اما هراس‌های حاکمیت و فاصله‌ کلیت جامعه از مدینه فاضله‌ای که جمهوری اسلامی در نظر دارد، مانع از درست دیدن مسائل توسط آنها می شود.”