گزارش

نویسنده
میترا سلطانی

گزارش نمایشگاه غیر دولتی طراحان ایرانی و غیر ایرانی به مناسبت هفتادسالگی استاد مرتضی ممیز و دیگر، عکس های کنسرت “ راجر واترز” در نکوداشت یاد و خاطره جانباختگان راه آزادی انسان…

 

یک نمایشگاه غیر دولتی

 

مراسم هفتاد سالگی مرتضی ممیزبرای نخستین بار با ارائه طرح خلاقانه ای از طرف  انجمن طراحان و گرافیست های ایرانی برپا شد تا ایده  انتشار فراخوانی به هنرمندان این رشته برای نخستین سالگشت درگذشت زنده‌یاد “مرتضی ممیز” و برپایی مراسم بزرگداشت پیرگرافیک ایران، آثار طراحی نشانه‌ی خود را ارایه کنند.

 

با عبور چند روز از فراخوان غیردولتی انجمن گرافیک 35 طراح گرافیک خارجی و 5 طراح گرافیک ایرانی به ارایه آثار خود با موضوع مرتضی ممیز پرداختند.ابراهیم حقیقی، محمد احصایی، عباس کیارستمی، آیدین آغداشلو و قباد شیوا از جمله افرادی بودند که با ارسال آثار خود به دبیرخانه این انجمن تلاش کردند تا یاد و خاطره مرتضی ممیز را درفضایی غیرحکومتی گرامی بدارند. به دنبال استقبال طراحان ایرانی، هنرمندان خارجی نیزبرپایی این نمایشگاه را به رسمیت شمرده و آثاری از طرف  پیربرنارد از فرانسه، ملک ایمبودن از سوئیس، پائولاشر از امریکا، آلن فلچر از انگلستان، لورنس مادرل از فرانسه، آرماندو میلانی از ایتالیا به تهران رسید تا برخلاف انتظار وزارت ارشاد، ترکیبی  از آثارمنسجم هنرمندان ایرانی وفرنگی برای این مراسم شکل گیرد .به این ترتیب و با افتتاح نمایشگاه پاسداشت مرتضی ممیز علاقمندان به وی شاهد کارهایی بودند که هر کدام از آن ها پوستری را در خصوص مرتضی ممیز و هفتادمین سال تولد این هنرمند برجسته در عرصه گرافیک ایران و جهان به تصویر کشیدند.

اما مهم ترین حضور آثار گرافیک درنمایشگاه مربوط به برونومونگوتسی بود. وی از دوستان قدیمی مرتضی ممیزاست که در طول حیات پدرگرافیک ایران بارها با او به تبادل نظر وتجربه های نو پرداخته بود.این گرافیست سوئیسی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک خود وممیز در تهران گفت: “آرزوهای من و مرتضی درباره برپایی این نمایشگاه دقیقا روزی به ثمر نشسته است که همکارتوانمندم در قید حیاط نیست.علاقمند بودم تا او را امروز در این سالن بیابم و درباره کارهایمان کلاس های آموزشی و گپ و گفت های متنوع انجام بدهیم. قطعا در مورد برخی آثار با یکدیگر به نقطه مشترکی نمی رسیدیم و جدال ما برایتان شنیدنی بود.مرتضی از بزرگان گرافیک دنیا است و یاد و خاطره او هرگز از میان نخواهد رفت.خوشحالم که امروز در سرزمین او هستم وافسوس از اینکه نیست تا درآغوشش بگیرم.”
ممیز، از درخشان ترین و تأثیرگذارترین چهره‌های هنر یکصد سال اخیر ایران به شمار می‌رود که از او با عنوان “پدر گرافیک ایران”یاد می‌شود.
مرتضی ممیز متولد 1315 و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای گواهینامه طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی از مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس بود.
او مدیر هنری و طراح گرافیک نشریاتی چون ایران آباد، کتاب و کیهان هفته، فرهنگ کاوش نگین، فرهنگ و زندگی، رودکی، فصل نامه خاورمیانه، گفت وگو و پیام امروز بوده و مسئولیت طراحی صحنه و لباس 14تئاتر و دو فیلم سینمایی را نیز بر عهده داشت و بسیاری از پوسترهای رویدادها و بیلبوردهای فیلم های سینمایی مطرح را او طراحی کرده بود.
مرتضی ممیز کارگردان و طراح سه فیلم کوتاه نیز بوده و طراحی و نقاشی، طراحی روی جلد، طراحی اعلان و نشانه‌ها، حرف‌های تجربه و سایر مقالات، ازجمله تالیفات او به شمار می‌رود.
نشان رتبه اول دانشگاه هنرهای زیبا، دیپلم بینال پوستر ورشو، جایزه طراح شاعر از فستیوال فیلم کن، دیپلم برای فیلم یک نقطه سبز از فستیوال مسکو، فیلم برگزیده جشنواره سینمایی بیروت و جایزه ممتاز نمایشگاه طراحی امروز از نشان درجه یک دولتی از جمله افتخاراتی است که در کارنامه این چهره ماندگار هنر ایران ثبت شده است.
این هنرمند تأثیرگذار در طراحی گرافیک ایران، سرانجام بامداد شنبه 5 آذرماه سال 1384 بر اثر بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت و پیکرش در باغبان کلا واقع در کردان کرج به خاک سپرده شد.

گفتنی است این نمایشگاه تا 11 آذرماه در خانه هنرمندان ایران برپاست.