مذاکره با پوتین قبل از نشست مسکو

نویسنده

» گزارش آ ب ث از سفر احمدی نژاد به چین

محمود احمدی نژاد روز سه شنبه به چین سفر کرد. چین به عنوان یکی از متحدان بزرگ ایران، علی رغم فشارهای بین المللی همچنان به استحکام روابط اقتصادی خود با ایران که همزمان گسترش داردمی اندیشد.

این سفر همچنین شامل نشستی در پکن با حضور ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بود. این درحالی است که هفته آینده مذاکرات اتمی ایران در پایتخت روسیه ادامه خواهد یافت.

به گفته یوری اوشاکوف، مشاور رییس جمهور روسیه در امور خارجی، مذاکره رو در رو با احمدی نژاد باعث خواهد شد تا “پوتین به عمق تنش های پرونده هسته ای و چگونگی درک آن ازسوی ایران پی ببرد”.

او در ادامه گفت: “ما از نتایج آخرین دور مذاکرات راضی نیستیم، ولی مصمم هستیم که این مباحثات را ادامه دهیم.”

اوشاکوف همچنین اظهار داشت که در جریان دیدار در پایتخت روسیه، کشورش از حق ایران مبنی بر داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای در صورت نظارت های کامل بین المللی حمایت خواهد کرد. 

چندین کشور بزرگ و در رأس آنها ایالات متحده، جمهوری اسلامی را به پنهان کاری و ادامه یک برنامه مخفی هسته ای در ظاهر یک برنامه صلح آمیز متهم می کنند. این کشورها معتقدند که هدف حکومت تهران دستیابی به تسلیحات اتمی است و ایران نیز آن را همواره تکذیب کرده.

تهران و گروه ۱+۵ تلاش کردند تا در مذاکرات پیشرفت کنند و از تنش هایی که طی ماه های اخیر در خصوص وقوع جنگ مطرح شده بکاهند.

سفر احمدی نژاد به پکن در چارچوب نشست “سازمان همکاری شانگهای” با حضور کشورهای چین، روسیه و قزاقستان انجام شده که ایران به عنوان ناظر در آن شرکت کرده است.

احمدی نژاد قبل از عزیمت اعلام کرده بود: “چندین کشور به عنوان ناظر در این نشست شرکت خواهند کرد. همکاری ما با کشورهای عضو چه ازنظر اقتصادی و چه در زمینه های دیگر بسیار بالاست.”

ولی سفر احمدی نژاد یک انگیزه اقتصادی نیز دارد، زیرا روابط ایران و چین، علی رغم تصمیم جمهوری اسلامی در رد پیشنهاد پکن برای ساخت سد لرستان، بسیار خوب است.

سرمایه این پروژه ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود و می توانست به یکی از بزرگ ترین پروژه های سدسازی جهان تبدیل شود.

به گفته مجید نامجو، وزیر انرژی ایران، “پیشنهاد مالی چین پس از بررسی در کمیسیون دولت و بانک مرکزی رد شد”.

این پروژه که ۱۶ سال پیش آغاز شده اکنون در دست قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است که در سال ۱۹۸۹ برای بازسازی و آبادانی ایران تأسیس شد.

در ژانویه ۲۰۱۱ حکومت ایران اعلام کرد که تجارت با چین طی ۱۰ سال اخیر پنج برابر شده و از ۷ میلیارد دلار به ۳۸ میلیارد دلار افزایش یافته است.

این کشور همچنین اعلام کرد که به دلیل تحریم های بین المللی و انصراف شرکت های غربی و ژاپنی از ادامه پروژه های نفتی در ایران، شرکت های چینی جایگزین آنها خواهند شد.

ایران به عنوان دومین دارنده بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز، سومین تأمین کننده نفت خام چین است که گفته می شود ۱۲ درصد نیازهای این کشور را تأمین می کند.

علاوه بر محمود احمدی نژاد که به پکن سفر کرده، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه؛ رستم قاسمی، وزیر نفت؛ مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی؛ سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد؛ و همچنین محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی ایران در این سفر حضور یافته اند.

منبع: آ ب ث، ۵ ژوئن