فیروزآبادی: کار تروریست های وهابی است

نویسنده
آرش معتمد

» همزمان با قتل عام های متوالی در سوریه

هفتاد و دو ساعت پس از کشتار جدید کودکان و زنان در روستایی در سوریه که منابع خبری غرب گزارش می دهند که توسط شبه نظامیان وفادار به دولت سوریه صورت گرفته، بالاترین مقام نظامی جمهوری اسلامی گفته است ایالات متحده در تلاش است تا “وهابیت” را در سوریه روی کار آورد. سردار حسن فیروز آبادی مدعی است: “طرح راهبردی آمریکا و همدستان رژیم صهیونیستی در سوریه ایجاد منطقه ای امن برای اشغالگران قدس است.”

انتساب وهابی بودن در ادبیات مذهبی جمهوری اسلامی عموما دلالت بر خشونت ورزی کور دارد. ناظران می گویند حاکمان در تهران که علی رغم کشته شدن مردم سوریه در جنگ و عملیات تروریستی حاضر به قطع حمایت خود از دولت بشار اسد نیستند حالا می کوشند گروه های مخالف سوریه را “تروریست” و “افراطی مذهبی” جلوه دهند.

فیروزآبادی در تازه ترین واکنش خود کوشیده همه چیز را به اسرائیل و آمریکا مربوط کند. وی می گوید “مردم سوریه هرگز فریب زر، زور و تزویر آمریکا را نمی خورند و کشور را تحویل رژیم اشغالگر قدس نمی دهند.”

سران جمهوری اسلامی در دو سال اخیر از تمامی خیزش های مردم منطقه علیه دیکتاتورها حمایت کرده اند و آن را “بیداری اسلامی” می دانند، اما خیزش مردم سوریه را “انحرافی” و ساخته خارجی ها می خوانند. سوریه بزرگ ترین و ثابت قدم ترین دولت مخالف اسرائیل و مهمترین متحد جمهوری اسلامی در منطقه به شمار می آید.

 

پرس تی وی: کینه دیرینه وهابی ها

دو هفته پیش سایت پرس تی وی – شبکه ماهواره ای متعلق به جمهوری اسلامی – مطلب منتشر کرده بود که قتل عام در شهرک حوله را کشتار “شیعیان” توسط “وهابی”ها توصیف کرده و نوشته بود: “این حقیقت که قربانیان حادثه حوله اکثرا مسلمانان شیعه بودند، این گمان را تقویت می‌کند که وهابی‌ها مسئول این قتل عام هستند؛ وهابی‌هایی که نسبت به مسلمانان شیعه کینه‌ای دیرینه دارند.”

این در حالی است که ناظران صلح سازمان ملل و بسیاری از خبرنگاران تایید کرده اند که شهروندان سلاخی شده توسط شبه نظامیان امنیتی “الشبیحه” که به علویان حاکم در حزب بعث وفادار است، عامل خونریزی های دو هفته پیش بوده است.

گفتنی است سوریه کشوری با جمعیتی بیش از 22 میلیون نفر است که حدود 90 درصد آن مسلمان هستند و در حالی که سنی ها 74 درصد کل جمعیت را تشکیل می دهند، قدرت سیاسی و نظامی به طور مطلق در دست شیعیان علوی این کشور است که با حدود 13 درصد جمعیت، “جمهوری عربی سوریه” را اداره می کنند.

 

کار کشورهای منطقه و هم مرز با سوریه است

فیروزآبادی دیروز همچنین صراحتا از کشورهای در منطقه سخن گفت که به سوریه “مزدور مسلح” می فرستند. با توجه به اینکه جنبش مذهبی وهابی ها خاستگاهش به عربستان سعودی بر می گردد ، به نظر می آید اتهامات رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح نیز متوجه دولت سعودی باشد. او گفته است: “آنها می خواهند با کمک برخی کشورهای منطقه و استفاده از یکی از کشورهای مسلمان هم مرز با سوریه، با اعزام مزدوران مسلح و تروریست ها، وهابیت را در سوریه روی کار آورند.”

احتمالا کشور “هم مرز” مورد اشاره فیروزآبادی نیز ترکیه است، کشوری که مسلح کردن سوری های معترض را انکار نمی کند و نخست وزیر آن بار ها هشدار داده است کاسه صبرش نسبت به خونریزی های بی امان ارتش بشار اسد در حال لبریز شدن است.”

وی از جمله مسئولان رده بالای نظامی جمهوری اسلامی است که به طور مرتب پیرامون تحولات سوریه اظهار نظر می کند. هفته پیش .سردار حسن فیروزآبادی نحوه حمایت جمهوری اسلامی از دولت سوریه فکری و معنوی. را توصیف کرده بود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که در حاشیه همایش امنیت پایدار با خبرنگاران صحبت می کرد، در مورد پشتیبانی تهران از حاکمیت بعث سوریه گفته بود: “اینکه در سوریه به آن معنا که غرب می‌گوید دخالت داریم درست نیست. ما که دشمن مردم سوریه نیستیم. سوریه کشور دوست و خط مقدم مقاومت است و ما هم از نظر فکری و معنوی از آنها حمایت می‌کنیم.”

 

اعتراف به مشارکت در سرکوب

اینن ادعا کمتر از چهل و هشت ساعت پس از آن مطرح می شد که جانشین فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرگزاری رسمی علنا پرده از مداخله فیزیکی سپاه در کنترل خیزش شهروندان سوریه در دو سال اخیر برداشت. اسماعیل فانی که دست راست سردار قاسم سلیمانی محسوب می شود عصر یکشنبه به خبرگزاری دانشجویان – ایسنا- گفته بود: “وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.” این نخستین بار بود که یک مقام نظامی یا سیاسی در جمهوری اسلامی صراحتا مشارکت در حوادث سوریه را تایید می کرد.

حساسیت اظهارات وی به اندازه ای بود که با دستوری از بالا، لحظاتی پس از انتشار این مصاحبه، ایسنا لینک خبر را از خروجی سایت برداشت. با این حال کاربران اینترنت هنوز قادرند با تایپ واژگان کلیدی + ISNA.ir تیتر آن را در گوگل پیدا کنند.

اظهارات جانشین فرمانده سپاه قدس دو روز پس از قتل عام بیش از صد نفر از اهالی شهرک حوله سوریه توسط نظامیان و شبه نظامیان وابسته به رئیس جمهور سوریه مطرح می شد. در میان قربانیان این کشتار که مخالفان سوری و دولت های غربی آن را “جنون آمیز و وحشیانه” خوانده اند جسد 49 کودک و 34 زن پیدا شده است

از سوی دیگر چهارشنبه گذشته کشتاری مشابه در روستای قبیر رخ داد که طی آن دست کم 53 تن که بیشتر ان ها اعضای یک خانواده بودند از پای در آمده اند. مخالفان شبه نظامیان حامی اسد را مسئول این قتل عام می دانند.

اما دولت سوریه همچون سردار فیروزآبادی می گوید “تروریست های مسلح وابسته به بیگانگان” به این روستا حمله کرده اند و گفته است تنها 9 غیر نظامی کشته شده اند.

خبرگزاری فارس نیز دیروز در مطلبی به نقل از یک مقام امنیتی دولت سوریه با اشاره به شکایت مردم از تروریست‌ها در این منطقه تاکید کرده است که ارتش تا قبل از پاکسازی کامل این منطقه الحفه را تخلیه نمی‌کند.

 

فارس: شورشیان مسلح به سلاح شیمیایی

خبرگزاری فارس در گزارشی از احتمال استفاده از “سلاح شیمیایی” توسط مخالفان سوریه سخن گفته و نوشته است: “مخالفان مسلح و دولت‌های غربی و منطقه‌ای حامی آن تاکنون با ایجاد دو کشتار فجیع در الحوله و القبیر سوریه که بیشترشان زن و کودک بودند، تلاش کرده است که دولت سوریه را وحشی نشان بدهد و تحت فشار روانی جهانی قرار بدهد و به نظر می‌رسد با ناکام ماندن این طرحها، طرح استفاده از سلاح شیمیایی مطرح شده است.”