مجلس نهم همان مجلس سابق است

نویسنده
سارا سماواتی

» قدرت الله علیخانی در مصاحبه با روز:

حجت الاسلام قدرت الله علیخانی نماینده مردم قزوین و بویین زهرا در دوره های ششم تا هشتم مجلس، به مجلس نهم راه نیافت. او که از اعضای جناح اصلاح طلب مجلس و از مخالفین احمدی نژاد بود،برای دوره نهم مجلس، ابتدا به دلیل عدم پای بندی به ولایت فقیه و نظام رد صلاحیت و سپس تایید صلاحیت شد،اما رفع این مشکل هم نتوانست موجب راه یافتن وی به مجلس شود. با اودر باره علت عدم موفقیت اصلاح طلبان در این دوره و مسائل پیرامون آن فت و گو کرده ایم. وی بر این باورست که “اگر اصلاح طلب ها مثلاً پانصد نفر یا دویست نفر ثبت نام می کردند، حتماً پنجاه نفری راه پیدا می کردند و وقتی نیامدند خوب دیگر، بهتر از این نمی شد.” و همچنین اینکه “اگر کسی از پس احمدی نژاد برآید، همین لاریجانی است.”

این مصاحبه در پی می آید.

 

شما و برخی اصلاح طلبان که کاندیدای شرکت در مجلس شدید و از سد شورای نگهبان هم گذشتید، نتوانستید وارد مجلس نهم بشوید. از نظر خودتان علت چیست؟

من در نطقی که هفته گذشته در مجلس داشتم حرف خودم را در این خصوص زدم و گفتم مردم خود شان بهترین قاضی در مورد رائی هستند که به صندوق انداخته‌اند، و دیگر تکرار نمی کنم.

 

بله آقای علیخانی! شما در آنجا به تشابه اسمی که در واقع برای خارج کردن شما از صحنه بوده است اشاره کردید. این مطلب را با ما هم در میان گذاشته بودید. ولی در افکار عمومی انتقاداتی نسبت به شرکت شما و اصلاح طلبان دیگر در این دوره از انتخابات وجود دارد و شکست شما را نیز نتیجه نادیده گرفتن اجماع اصلاح طلبان برای عدم شرکت تفسیر می کنند.

 اتفاقاً من انتقاد شما را قبول ندارم. به اعتقاد من باید اصلاح طلبان با قدرت و وسعت شرکت می کردند. آنها اگر حضور فعال و پرقدرت داشتند، سرنوشت ما هم این نمی شد. اصلاح طلبان باید حضور پرقدرتی می داشتند. در هر انتخاباتی باید شرکت کرد. نیامدن کار درستی نبود و دلخواه مخالفین بود. مخالفین دقیقاً همین را می خواستند. اگر اصلاح طلب ها مثلاً پانصد نفر یا دویست نفر ثبت نام می کردند، حتماً پنجاه نفری راه پیدا می کردند؛وقتی نیامدند خوب دیگر، بهتر از این نمی شد.

 

ولی چرا شما که این اعتقاد را داشتید و شرکت هم کردید رأی نیاوردید؟

بله؛ من البته تحلیل می کنم و نمی گویم که صد در صد درست است؛تحلیل من هم این است که وقتی اصلاح طلبان ( حالا بنا بر هر تحلیلی ) نیامدند و تعداد ما نامزدهای اصلاح طلبان زیاد نبود، شاید بعضی ها هم فکر کردند که چرا اصلاً برای تحمل نمایندگانی امثال من که هر روز مزاحمشان باشیم،هزینه بدهند.

 تحلیل شما از ترکیب مجلس نهم با توجه به اینکه نزدیک به دویست نفر چهره های جدید هستند، چیست؟

 مجلس همان مجلس سابق است. یعنی از نظر تفکر و از نظر موقعیت اصولگرایان تغییر قابل توجهی نکرده است چون مهره های اصلی تأثیر گذار همان ها هستند که بودند. البته اصلاح طلبان دیگر نیستند. این را در مورد ترکیب اصولگرایان می گویم. آنها که منتقد دولت بودند و آنها که در میان خودشان اختلاف نظر داشتند، این گروهها همه شان حضور دارند.

 

آقای مطهری اصولگرایان را به سه دسته تقسیم کرده: ایثار گران، جبهه پایداری و اصولگرایان منتقد. شما هم به این ترکیب قائل هستید؟

نه؛ من نظر او را ندارم و قبل از این هم گفته ام که در حال حاضر، آبادگران، ایثارگران و پایداری از یک تفکر هستند و در بسیاری از جاها مثلاً انتخاب رئیس مجلس با هم متحدند. منتها تعداد قابل توجهی نیستند. این سه جریان هم با همدیگرشاید هفتاد تا هشتاد نفر بیشتر نباشند. باقی مجلس را اصولگرایان جبهه متحد تشکیل می دهند. مستقلی هم به آن معنا نداریم و انها هم که می گویند مستقل هستیم، اصولگرا هستند. اما از آنجا که می خواهند در درگیری های حاد میان دو طرف نباشند، اسم خودشان را مستقل می گذارند. مثل خود آقای مطهری که اصولگرا و نزدیکتر به جبهه متحد است.

 

انتخابات های آینده، ریاست جمهوری و شوراهای شهر را چگونه می بینید؟

نظر من و تحلیل من این است که اصلاح طلبان باید حضور داشته باشند و در آینده هم برای انتخابات شورای شهر و انتخابات ریاست جمهوری نمی توانند و نباید بی تفاوت باشند؛ باید حتماً حضور فعال داشته باشند. با قهر کردن هیچ مشکلی حل نمی شود اگر میخواهیم مشکلی حل بشود، با حضور در صحنه انتخابات ممکن است. آنقدر در صحنه حاضر می شویم تا حق مان را بگیریم. کار درست را آقای خاتمی کرد که آمد و شرکت کرد.

 

به بحث در باره ریاست مجلس اشاره کردید. به نظرتان با توجه به تلاش جبهه پایداری برای ریاست آقای حدادعادل، چه کسی برای این سمت انتخاب خواهد شد؟

قطعاً آقای لاریجانی.

 

ولی آقای حداد عادل هم الان مورد تأیید گروههایی در مجلس هستند؟

گروه… که همین ها که گفتم هستند. یعنی ایثارگران و آبادگردان و پایداری که تعدادشان هفتاد، هشتاد نفر می شود؛اینها می خواهند به آقای حداد عادل رأی بدهند.

 

اگر خود شما هم بودید به لاریجانی رأی می دادید؟

قطعاً به ایشان رأی می دادم.

 

با توجه به عملکرد آقای لاریجانی در مجلس هشتم چه امتیازی بر ای ایشان در مقابل آقای حداد قائل هستید؟

آقای لاریجانی یک شخصیت سیاسی و یک چهره بین المللی است. ابتکار دارد، می تواند خوب صحبت کند و دبیر شورای امنیت ملی بوده. من در دو سه سفر خارجی همراه او بوده ام. انصافاً در مذاکره یک آدم قوی است.

البته آقای حداد هم آدم خوبی است ولی به اندازه آقای لاریجانی در مسائل سیاسی وارد نیست و به یک معنا اصلاً آدم سیاسی نیست.

 

ولی در باره آقای لاریجانی هم این تصور وجود دارد که در مقابل آقای احمدی نژاد موفقیتی نداشته است؟

به اعتقاد من اگر کسی از پس احمدی نژاد بر بیاید همین لاریجانی است…