مخالفان و تندروها رو در روی هم

نویسنده

» تحلیل لوس آنجلس تایمز از وضعیت بحرانی در ایران

دولت تندروی ایران و جنبش سبز کشور، خود را آماده یک رویاروئی دیگر در روز پنجشنبه می کنند. این روز در تقویم ایرانی، مصادف با سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی است.

شورای هماهنگی جبهۀ اصلاح طلبان که ائتلافی است از 7 تشکل سیاسی اصلاح طلب، آخر هفته گذشته از طرفداران خود خواست روز پنجشنبه به خیابان ها بیایند. این روزی است که به طور سنتی، صحنۀ برپائی راهپیمائی های دولتی است. 

در این اطلاعیه که در وب سایت های متعددی قرار داده شده، آمده است: “ما در 22 بهمن به خیابان ها می آئیم تا نشان دهیم جنبش سبز با ارزش های ملی و دینی آمیخته شده و بر درخواست های به حق خود که در قانون اساسی ملحوظ شده، پافشاری می کند.”

“ما می آئیم تا صدای مان توسط دوستان، همراهان، رقیبان و دشمنان شنیده شود. می آئیم تا به آنها بگوئیم جنبش سبز مستقل است و از هیچ تلاشی برای پاسداری و پشتیبانی از ارزش ها، اجرای قانون، تثبیت آزادی برای ملت و حفظ جامعه فروگذار نخواهد کرد… ما خواهان بازگشت به آرمان ها و اصول به جای زندان، خشونت و رویاروئی با ملت هستیم.»”

مخالفان درباره آنچه تظاهرکنندگان باید روز پنجشنبه به همراه بیاورند، بپوشند و یا انجام دهند، فهرستی منتشر کرده اند.

البته هنوز خیلی ها منتظرند ببینند چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد یا خیر. آیا خیل عظیمی از معترضان به خیابان ها خواهند آمد؟ آیا دولت با استفاده از تهدید، شیوه های خشن پلیسی و کارگذاشتن بلندگوهای قوی، موفق به خاموش کردن هرگونه اعتراضی خواهد شد؟

سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران گفت: “ما با تخریب اموال و برهم زدن نظم عموم و اهانت به مقدسات دینی برخورد می کنیم. من قبلاً هم گفته ام که پلیس دیگر قانون شکنان را تحمل نخواهد کرد… پلیس خود را ملزم به رویاروئی با هرکسی می داند که امنیت ملی را تهدید کند، به مقدسات توهین کند و از خطوط قرمز عبورکند.”

ضمناً احمدی مقدم هشدار داد پلیس به “سیستم امنیتی پیشرفته ای” مجهز است که امکان “شناسائی هرکسی را که از طریق پیامک در پی ایجاد اغتشاش باشد”، فراهم می کند.

بر اساس اطلاعیه ای که از رادیوی دولتی ایران پخش شد، نیروهای امنیتی در آخرهفته گذشته هفت نفر را به اتهام همکاری با “شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب و رسانه های صهیونیستی” بازداشت کرده اند.

در این اطلاعیه آمده است: “برخی از این افراد به طور رسمی به استخدام سازمان سیا درآمده بودند. آنها اخبار را به رؤسای خود منتقل می کردند و سبب برانگیختن اغتشاشات می شدند. قرار بود این افراد پیش از ترک کشور به مقصد آمریکا، برنامه مشابهی را در مراسم 22 بهمن اجرا کنند.”

با این حال، موج بازداشت های فله ای فعالان و روزنامه نگاران و تهدیدات اخیر، نتوانسته است صدای مخالفان را خاموش کند. حزب کارگزاران که به آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روحانی میانه رو وابسته است، با صدور اطلاعیه ای به محکومیت اقدامات دولت دست زد.

دراین اطلاعیه که از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده، آمده است: “رویدادهای تلخ و نامطلوب به وقوع ناآرامی ها منجر شد. متأسفانه بخش عظیمی از کسانی که سی و یک سال پیش مشارکت خود در پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گرفتند، اکنون بازداشت شده و یا منزوی شده اند.”

مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالف آخرهفته گذشته در جریان دیدار با خانواده زندانیان، بازداشت فله ای فعالان و روزنامه نگاران را محکوم کرد.

به گزارش وب سایت سحام نیوز، وی گفت: “این اقدامات غیرمنطقی هستند. سوء مدیریت مسائل کشور، شوک بزرگی به همگان وارد کرده است. ادامه چنین رفتاری به زیان رژیم خواهد بود.”

وی عهد کرد علیرغم محدودیت هائی که علیه وی و همکارانش اعمال می شود، برای آزادی زندانیان تلاش کند.

در همین حال، تندروها هیچ تمایلی به مصالحه نشان نمی دهند.

روح الله حسینیان نماینده بسیار تندروی مجلس، به خبرگزاری ایسنا گفت منتقدان دولت هیچ جایگاهی در نظام ندارند. وی گفت: “آنها در جایگاهی نیستند که به حساب بیایند.”

احمد خاتمی، روحانی تندروی دیگر نیز به خبرگزاری کار ایران گفت، در بحران سیاسی فعلی هیچ حد وسطی وجود ندارد.

وی گفت: “امروز فقط دو جبهه وجود دارد و هیچ جبهه سومی در کار نیست. جبهه اول مردم و انقلاب را کنار هم قرار می دهد. جبهه دوم آمریکا، انگلستان، صهیونیست ها، سلطنت طلبان، خوانندگان و رقاصان تبعیدی را دور هم جمع می کند. هیچ گزینه سومی وجود ندارد.”

 

منبع: لس آنجلس تایمز- 7 فوریه