ششصد میلیون وثیقه برای چهار روز مرخصی

نویسنده
آرش معتمد

» مجید توکلی بعد از ۴ سال به خانه آمد

مجید توکلی٬ دانشجوی زندانی دانشگاه پلی‌تکنیک٬ پس از چهار سال زندان بدون مرخصی٬ با وثیقه ۶۰۰ میلیونی به مرخصی آمده است.

نزدیکان مجید توکلی با تایید این مساله٬ گفته‌اند که مدت زمان مرخصی وی کوتاه مدت است٬ و وی پس از موافقت مسوولان و با وثیقه ششصد میلیون تومانی به مرخصی آمده است. یکی از نزدیکان توکلی به “روز” گفت که روحیه او مانند همیشه است.

مجید توکلی، هم‌زمان با تجمع روز دانشجوی سال ۸۸ در ایران و پس از سخنرانی در دانشگاه پلی‌تکنیک بازداشت شد. وی در سخنرانی خود آیت‌الله خامنه‌ای را “دیکتاتور” خوانده و از سیاست‌های وی انتقاد کرده بود.

وی در دی ماه همان سال به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “توهین به ریاست جمهوری” در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد. او هم چنین در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.

پس از بازداشت توکلی، خبرگزاری فارس با انتشار عکسی از وی با چادر، مدعی شد که توکلی قصد داشته با این پوشش از دست ماموران فرار کند. این مساله باعث شد کمپینی در حمایت از مجید توکلی شکل بگیرد و فعالان ایرانی در نقاط مختلف دنیا و همچنین برخی از حامیان حقوق‌بشر و فعالان دانشجویی خارجی، عکس‌هایی با روسری و چادر در حمایت از توکلی منتشر کنند.

مجید توکلی تاکنون چند بار در زندان دست به اعتصاب غذا زده و به زندان رجایی شهر نیز منتقل شده است. وی از زمان بازداشت تا زمان مرخصی روز گذشته٬ امکان استفاده از مرخصی و همچنین تماس تلفنی با خانواد‌ه اش را هم نداشت.

مادر مجید توکلی پیش از این در گفت‌وگویی با “روز” گفته بود: “خیلی ها با منزل ما تماس میگیرند و به من دلداری می دهند. واقعا خوشحالم که مجید من تنها نیست،گرچه مجید من در زندان است اما خوشحالم که می بینم فرزندان من و خواهران و برادران مجید آزاد هستند و راه او را ادامه می دهند. فقط به صدای مجید گوش می‌دهم که مثل همیشه می‌خندد و می‌گوید مادر نگران نباش من همین روزها به خانه بر می‌گردم و به من روحیه می‌دهد. به صدای مجید گوش می‌دهم تا آرام شوم و درمانی باشد بر دردهایم”.

هفته گذشته نشریه “دیلی‌بیست” اقدام به انتشار مصاحبه‌ای با محمدجواد ظریف٬ وزیر امورخارجه٬ کرده بود که در آن ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار این نشریه مبنی بر اینکه “مجید توکلی، یکی از برجسته ترین فعالان دانشجویی ایران که هم اکنون در زندان نگهداری می شود، چه زمانی آزاد خواهد شد؟”٬ گفته بود: “نام نسرین ستوده را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ام٬ اما مجید توکلی را اصلا نمی‌شناسم”.

پس از این سخنان ظریف٬ جمعی از فعالان دانشجویی با ایجاد کمپینی، اقدام به جمع‌آوری عکس‌ها و پیام‌های شهروندان برای مجید توکلی، زندانی سیاسی و فعال دانشجویی محبوس در زندان رجایی شهر کرج کردند. آن‌ها نوشته بودند که “می‌خواهیم ثابت کنیم او را از یاد نبردیم و در این راه با پیشنهاد دوستان تصمیم به اجرای طرحی با عنوان “یک لحظه با مجید توکلی” گرفتیم. برای این مهم از شما می‌خواهیم تا همراه با این پوستر، تصویری به یادگار گرفته و آن را برای این کمپین ارسال نمایید و یا می‌توانید پیامی خطاب به او ارسال کنید تا ما آن را منتشر نماییم”.

در مقابل اما محمدجواد ظریف٬ در صفحه فیس بوک خود و در پاسخ به سوال کاربران نوشت که خبرنگار این نشریه “صهیونیست” است.

بهمن ماه سال گذشته وی برنده جایزه بین‌المللی صلح دانشجویی در سال ۲۰۱۳ شد و هم‌زمان نام وی بر سنگفرش یکی از خیابا‌‌ن‌های تروند‌هایم نروژ ثبت شد.

هم‌زمان با اهدای این جایزه، برخی از فعالان سیاسی و دانشجویی نیز به دیدار خانواده توکلی رفتند. سایت دانشجو نیوز که گزارشی در همین زمینه منتشر کرده، نوشته است: “خانواده توکلی با اشاره به پیگیری های متعدد و مکرر برای موافقت مسئولین با مرخصی مجید، این پیگیری ها را تاکنون بی نتیجه دانستند. خانواده مجید توکلی از این که بعد از ماه ها موفق به صحبت تلفنی با مجید شدند ابراز خرسندی کردند. در پایان با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز دانشجویان و خانواده توکلی ابراز امیدواری کردند که مجید ششمین بهار را در زندان و دور از خانواده سپری نکند، و مسئولین قضایی و دولتی با مرخصی او موافقت نمایند”.

خانواده توکلی دو سال پیش در نامه‌ای خطاب به رییس قوه‌قضاییه با اشاره به برخی از بی قانونی‌ها در روند رسیدگی به پرونده فرزندشان نوشتند: “شگفتا که تنها شرکت جستن در مراسم اعتراضی مدنی، بهایی چنین سنگین داشته باشد. مگر در قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید نشده است که «تشکیل اجتماعات و راه پیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است»؟ اگر این بند قانون اساسی است که قوه محترم تحت امر شما می بایست آنرا محترم بشمرد. اگر چنین نیست که صراحتا بفرمایید قانون در این مملکت تعطیل شده تا رعیت چاره ای به حال و روز سیاه خویش بیاندیشند”.

مجید توکلی پیش از این نیز دو بار بازداشت شده است. نخستین بار در اردیبهشت سال ۸۶، در ماجرای جعل نشریات دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بیش از ۱۵ ماه را در زندان گذراند. او هم چنین در بهمن ماه سال ۸۷، در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، در مقابل حسینیه ارشاد مجددا بازداشت شد و ۱۱۵روز را در سلول انفرادی گذراند.