نگرانی حکومت از پروژه آشوب جدید

نویسنده
نازنین کامدار

» دستگاه های تبلیغاتی اعلام کردند

همزمان با افزایش روزانه بهای دلار و تاثیر آن بر قیمت کالاهای اساسی، نهاد های تبلیغاتی حکومتی، از پیش هر گونه اعتراض احتمالی مردم به وضعیت نابسامان اقتصادی را نشانه ای از “احیای فتنه ۸۸” دانستند و بر ضرورت سرکوب آن تاکید کردند.

در همین راستا حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان دیروز در سرمقاله خود، با بیان اینکه “برخی از شواهد و قرائن موجود حاکی از آن است که آشوب آفرینی و ایجاد التهاب در فضای سیاسی کشور، یکی از پروژه های احتمالی دشمن در ماه های باقیمانده تا انتخابات پیش روی خواهد بود”، نوشت: “فشار اقتصادی و تنگ کردن عرصه معیشتی مردم یکی از نقاط مورد نظر دشمن است. به عنوان مثال، نزدیک به سه هفته قبل از آشفتگی بازار ارز، رادیو اسرائیل، رادیو زمانه- رادیو فارسی زبان هلند- شبکه های تلویزیونی فارسی زبان آمریکا- VOA و انگلیس BBC از افزایش قیمت ارز و نقش آن در افزایش قیمت سایر کالا و خدمات ضروری مردم که می تواند نارضایتی آنان را در پی داشته باشد، یاد کرده و حتی رادیو اسرائیل دو روز قبل از افزایش جهشی و ساعت به ساعت قیمت دلار، در برنامه شامگاهی دوشنبه شب خود خبر داده بود. از سوی دیگر مقامات رسمی آمریکا و اتحادیه اروپا پنهان نمی کنند که گرانی کالا و خدمات مورد نیاز مردم را به عنوان یکی از اهداف چالش خود با ایران اسلامی در دستور کار دارند. بنابراین نمی توان و نباید نسبت به کانون داخلی این حرکت پلشت بی تفاوت بود و رد پای آن را در آن سوی مرزها جستجو نکرد و…”.

شریعتمداری افزوده است: “دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار پرشور جوانان خراسان شمالی با ایشان، بخشی از نقشه راه دشمن در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری را، آشوب آفرینی با هدفی مشابه دو فتنه ۷۸ و ۸۸ دانستند… آشوب، یکی از پروژه‌های احتمالی دشمن در ماه‌های باقیمانده تا انتخابات پیش روی خواهد بود و همین جا باید تاکید کرد که دشمن به نتیجه بخش بودن این پروژه امید چندانی ندارد، چرا که به نوشته «جان لی اندرسون» مفسر خاورمیانه‌ای «نیویورکر»، «در ایران، حرکتی فرا‌تر از جنبش سبز (!) - بخوانید فتنه آمریکایی، اسرائیلی ۸۸- که از حمایت همه جانبه غرب برخوردار بود قابل تصور نیست. شکست این جنبش (!) نشانه روشنی از اقتدار ایران و پایگاه مردمی عمیق و گسترده رهبر آن است و به همین علت تکرار آن ساده اندیشانه است» ولی به گفته ژنرال مایکل هایدن رئیس اسبق سازمان سیا در گزارش دسامبر ۲۰۱۱ مرکز راهبردی استراتفور، حمله نظامی به ایران پرهزینه و تقریبا ناممکن است و تنها راه باقیمانده تشویق مخالفان در داخل برای بازسازی ناآرامی‌های ژوئن ۲۰۰۹- خرداد ۸۸- خواهد بود. مایکل هایدن در‌‌ همان گزارش تاکید می‌کند که «بازسازی ناآرامی‌های ژوئن ۲۰۰۹ نمی تواند عقب نشینی جمهوری اسلامی از اهدافش را در پی داشته باشد ولی می توان به کند کردن آن امیدوار بود»!… یعنی دردسرآفرینی از سر ناچاری!”

همزمان جلیل محبی، معاون مرکز پژوهش های مجلس هم از آنچه که “جسد فتنه ۸۸” نامیده به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار مراقبت نهادهای امنیتی از این “جسد” شده است.

او به خبرگزاری فارس می گوید: “ما باید از تجربیات فتنه ۸۸ استفاده کنیم و با کنترل مناسب فتنه‌گران و سران فتنه اجازه ندهیم آنها با زنده کردن جسد فتنه ۸۸، فضا را به سمت امنیتی شدن ببرند. تجربه سال ۸۸ نشان داد که ممکن است حماسه‌ای به بزرگی حضور ۴۰ میلیونی با سوء‌استفاده دشمن باعث صدمه به انقلاب شود، از این رو ما باید ضمن استفاده از این تجربه، این آموزش را به کاندیداها، جریان‌های سیاسی و مردم بدهیم که به رأی ملت احترام بگذارند”.

گفتنی است شش روز قبل هم وزارت اطلاعات با انتشار گزارشی در سایت خود از “فعال شدن زیر ساخت های جریان فتنه در حوزه اقتصادی” خبر داد: “تحلیلگران عقیده دارند محور فتنه ـ ضدانقلاب ـ بیگانه کاملاً با سناریوی نا آرامی در کشور هماهنگ است و در آخرین تقسیم نقش انجام شده، جریان فتنه مکلف شده است که تمامی زیرساخت‏های خود از جمله شبکه‏‌های اجتماعی را در خدمت بحرانی جلوه دادن فضای اقتصادی کشور، تاریک نشان دادن دورنمای معیشت مردم، ترغیب طبقات مختلف جامعه به اعتراض و بزرگنمایی فشارهای غرب اختصاص بدهد. این امری است که اکنون به طور کامل در حال انجام است و برخی سایت‏های شاخص جریان فتنه هم اکنون بخش عمده اخبار خود را به این موضوعات اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر در ماه‏های آینده اقدام در حوزه عملیات روانی به اقدام در حوزه واقعیت پیشی خواهد گرفت و جنگ روانی از جنگ اقتصادی و دیپلماتیک بزرگتر خواهد بود”.

سایت رجا نیوز هم در یادداشتی، تحریم های تازه اتحادیه اروپا را در راستای آنچه “پروژه آشوب جدید” نامیده، دانسته و نوشته است: “اتحادیه اروپا در بیانیه تحریم اخیر خود آشکارا از همان کدی استفاده کرده است که هیلاری کلینتون چهارشنبه دو هفته پیش و پس از وقوع یک ناآرامی جزئی در بازار تهران تولید کرد: یعنی اعلام اینکه تحریم ها قابل لغو خواهد بود اگر ایران پیشنهاد، سیاست و رفتار هسته ای خود را تغییر بدهد وبنابراین اگر مردم ایران خواهان لغو تحریم ها هستند، بهتر است اعتراض خود را بر برنامه هسته ای ایران متمرکز کنند”.

به ادعای رجا نیوزتحریم های اخیر حاوی دو کد بوده که در تشریح آنها نوشته: “اروپا سعی می کند تاکید کند هدف تحریم ها ملت ایران نیست در حالی که محتوای تحریم هاکاملا خلاف این را نشان می دهد. این اتحادیه لغو تحریم ها را منوط به تغییر رفتار هسته ای ایران می کند، در حالی که تحریم ها آشکارا به برنامه هسته یا ایران هم ربطی ندارد و زندگی روزمره مردم ایران را هدف گرفته است.تحلیلگران در تهران عقیده دارد هدف نهایی امریکا، اسراییل و اروپا تمرکز روی یافتن یک راه حل برای مسئله هسته ای ایران نیست چرا که اساسا آنها از اینکه ایران سلاح هسته ای بسازد نگران نیستند واین موضوع را بهانه کرده اند تا با افزایش فشار سیاست تغییر رژیم را تعقیب کنند.بنابراین مهم ترین هدف تحریم ها راه اندازی آشوب است و اگرچه در گام اول غرب ها به دنبال تغییر سیاست هسته ای ایران هستند ولی درخواست تغییر بلافاصله به تغییر سیاست، تغییر رفتار و نهایتا تغییر رژیم هم خواهد انجامید”.