نگاهداری نسرین ستوده در انزوا

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» احضاررضا خندان به دادگاه انقلاب

نسرین ستوده اعلام کرده است که در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی و.. دست به اعتصاب غذا خواهد زد.رضا خندان، همسر خانم ستوده در این زمینه توضیح میدهد که سعی می کنند این حقوقدان را در نوعی ایزوله نگهدارند، روزهای ملاقاتش متفاوت از سایر زندانیان زن و زمانی است که دخترش امکان حضور ندارد، ملاقات حضوری ندارد و بیش از ۱۷ ماه است که ممنوع التلفن است. او در اعتراض به این مسائل و همچنین احضار همسرش به دادگاه انقلاب اعلام کرده است که دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

نسرین ستوده، وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی و همچنین خانواده‌های جان باختگان اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ است که از ۱۳ شهریور ۸۹ در بازداشت به سر می برد. او به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به یازده سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور و ۵۰ هزار تومان به اتهام تظاهر به بی حجابی محکوم شده بوده؛ حکم زندان خانم ستوده در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تبدیل شد.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده در مصاحبه با “روز” میگوید: در ملاقات هفته گذشته این بحث را مطرح کرد که دست به اعتصاب غذا خواهد زد. این مساله هم دلایل مختلفی دارد که روی هم انباشته شده. هر چه پیش می رویم فشارها و آزار اذیت ها بیشتر می شود، ملاقات ها خیلی امنیتی تر شده؛ البته قبلا هم امنیتی بود اما هر چه میگذرد بدتر می شود. نسرین می گفت راه دیگری ندارم یا باید ملاقات با شما را قطع کنم یا اعتصاب غذا بکنم. با تغییر روز ملاقات کابینی مخالفت کرده اند، ملاقات حضوری که چندماه است نمی دهند، ۱۷ ماه است نمی‌گذارند تماسی تلفنی بگیرد، توی این وضعیت خبر احضار من به دادگاه انقلاب را هم شنیده بود و… در این شرایط به جایی می‌رسد که ناچار می‌شود دست به چنین اعتراض‌هایی بزند و کار دیگری از دست او بر نمی‌آید.

او می‌افزاید: زندانیان سیاسی زن، روزهای یکشنبه ملاقات دارند اما به نسرین یک سال است که روزهای چهارشنبه اجازه ملاقات، آن هم کابینی می‌دهند. درخواست هم کردیم که این روز را تغییر دهند اما موافقت نکردند، در حالیکه دخترم چهارشنبه‌ها ۴ ساعت درس ریاضی دارد و به هیچ عنوان امکان حضور در ملاقات را ندارد. از اول مهر تاکنون به این دلیل تنها یکبار توانسته به ملاقات مادرش بیاید. پسرم که پیش دبستانی است و مشکلی ندارد اما مهراوه واقعا در این روز مشکل دارد.

از آقای خندان می پرسم به چه دلیل روز ملاقات خانم ستوده را از سایر زندانیان سیاسی زن جدا کرده اند و در پاسخ به پی گیری های شما در این زمینه چه میگویند؟ جواب می دهد: تصمیم گیران اصلی را که هیچ وقت ما نمی بینیم یعنی اجازه دیدار نمیدهند؛ روز گذشته من نامه ای به دادستانی برده بودم گفته بودند نامه را به شخصی بدهم اما این شخص هم از خود سلب مسئولیت کرد و نامه رانگرفت. گفت به کس دیگری بده. هیچ پاسخی هم نمیدهند در نهایت می گویند نامه را دیدیم موافقت نشد و هیچ توضیح و دلیلی ذکر نمیکنند.

او می افزاید: صریحا گفته اند با تغییر روز ملاقات مخالفت کرده اند. ما نمی گوییم که بیایید همان یکشنبه ها که سایر زندانیان سیاسی زن ملاقات دارند به ما هم ملاقات بدهید اصلا بکنند سه شنبه که مثل چهارشنبه ها نه زندانیان سیاسی زن ملاقات دارند و نه زندانیان سیاسی مرد. اما حداقل مهراوه بتواند برای ملاقات مادرش بیاید، اما مخالفت کرده اند.به نظرم بحث روانی قضیه خیلی مهم است. شما ببینید در ملاقات کابینی که ما دسترسی به نسرین نداریم، دوربین است، شنود می شود و هیچ کاری که نمی توان کرد. اما وقتی نسرین را روزهای یکشنبه مثل سایر زندانیان سیاسی زن بیاورند خب برای روحیه نسرین هم خوب است که از آن سوی کابین، سایر خانواده ها را ببیند یا برای ما هم همین طور که با خانواده ها باشیم. اما متاسفانه سعی میکنند نسرین را در انزوا نگهدارند. از همان زمان که نسرین زیر بار چادر سر کردن برای حضور در ملاقات نرفت او را جدا کردند.

آقای خندان که به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب احضار شده توضیح میدهد: تلفنی احضار کرده و گفته اند برای پرونده ممنوع الخروجی بیایید. من با وکیل ام خانم غنوی که وکیل من و مهراوه است صحبت کردم. او گفت اصلا در مورد پرونده ممنوع الخروجی، دادگاه نه احضار میکند و نه تشکیل جلسه میدهد بلکه خودشان پرونده را بررسی و اظهارنظر می کنند. از سوی دیگر اگر میخواهند احضار کنند باید احضاریه کتبی بفرستند برای همین یکی دوبار تلفنی احضار کردند و من نرفتم. خانم غنوی هم که برای پی گیری رفته پاسخی به او نداده و گفته اند خود من باید بروم اما من تا احضاریه کتبی نفرستند نمی روم.

همسر و دختر ۱۲ ساله خانم ستوده تیرماه ممنوع الخروج و حکم ممنوع الخروجی آنها هم ابلاغ شده است. از آقای خندان می پرسم مهراوه را نیز احضار کرده اند؟ می گوید: وقتی تلفن کردند اسم نبردند اما مهراوه میگفت اگر بروی من هم حتما می آیم.

او می گوید: فعلا از پرونده های قبلی ام خبری ندارم و نمیدانم پرونده ها را به دادگاه انقلاب فرستاده اند یا نه. آیا از من رفع اتهام شده در مرحله دادسرا یا نه. واقعا خبری ندارم.

درباره وضعیت جسمی خانم ستوده می پرسم. همسرش میگوید: حال عمومی نسرین خوب است درواقع باید اینطور بگویم که بیماری ندارد ولی از همان روزهای اول به خاطر اعتصاب غذاهای شدیدی که داشت به شدت لاغر شد و ضعف کرد و همچنان همانطور ضعیف است.طوری است که خانم فائزه هاشمی را که پیش آنها بردند روبروی نسرین نشسته بود اما او را نشناخته و از سایرین سراغ نسرین را میگرفت.

آقای خندان می افزاید: الان زندان ها گویی به نوعی غیر انتفاعی شده است خود زندانیان باید با پول خودشان هر چیز ی که فروشگاه زندان دارد بخرند و غذا درست کنند. حتی پوشاک و لباس و غذا و میوه و هر چیز دیگری که لازم دارند؛ البته اگر فروشگاه زندان داشته باشد باید با پول خودشان بخرند.آقایان از خود سلب مسئولیت کرده اند نسرین هم مثل بقیه تهیه میکند اما همانطور که گفتم فشارهای روانی زیادی که تحمیل می شود امکان بازپروری نمیدهد.

آقای خندان در خاتمه میگوید که در ملاقات هفته گذشته از خانم ستوده خواسته است دست به اعتصاب نزند و این حقوقدان گفته تا این هفته صبر خواهد کرد. او میگوید امروز به ملاقات می رویم و امیدوارم که از اعتصاب منصرف شده باشد.