گزارش ♦ سینمای ایران

نویسنده
رضا بهاری


مراسم بزرگداشت رضا کیانیان بزیگر برجسته سینمای ایران شامگاه روز 29 فروردین ماه در فرهنگسرای هنر برگزار شد. گزارش روز را از این مراسم را می خوانید.

rezakianian457.jpg

شعبده باز

“رضا کیانیان بازیگر، نقاش، گرافیک، نویسنده، مخترع، معلم و شعبده‌باز است و گواه این ادعا برگزاری نمایشگاه مجسمه‌های او در روز 8 اردیبهشت ماه، نگارش چندین کتاب درباره‌ بازیگری و اختراع شغل بازیگردانی در سینمای ایران است.”

این سخنان را بهمن فرمان آرا کارگردان پیشکسوت سینمای ایران زمانی که روی صحنه رفت تا ازکیانیان تجلیل کند به زبان آورد.

عصر روز چهارشنبه 29 فروردین ماه فرهنگسرای هنر مملو از چهره های آشنایی بود که به پاسداشت بازیگری آمده بودند که حق بزرگی بر بازیگری 2 دهه اخیر دارد. این مراسم به مناسبت نمایش فیلمی بر پا شده بود که طاها شجاع نوری بر اساس زندگی کیانیان ساخته است.

پس از پخش فیلم کیانیان روی صحنه آمد و گفت: خود را مدیون سینما و تئاتر ایران می‌دانم که در آن‌ها بزرگ شدم. وی بزرگترین معلمش را در تئاتر برادر بزرگترش داوود دانست و افزود: در کنار خانواده، همسر و دوستانم معنا پیدا می‌کنم و خود را مدیون آن‌ها می‌دانم.

کیانیان درباره ساخت فیلم‌های مستند درباره هنرمندان سینما گفت: وقتی این پروژه مطرح شد، نمی‌دانستم جزو افرادی هستم که برای ساخت این فیلم‌ها انتخاب شده‌ام. اما خوشحال شدم که قرار است چنین مجموعه‌ای از سینماگران ایرانی ساخته‌ ‌شود، چون معتقدم هرچند ما سینمای خود را همانند دیگر مسائل‌مان دست کم می‌گیریم، اما سینمای ما حرفی برای گفتن دارد و جای خوشحالی است که هنرمندان آن شناخته شوند.

وی ادامه داد: طاها شجاع نوری را برای ساخت این فیلم انتخاب کردم چون او را از قبل می‌شناختم و به فیلم‌های کوتاهی که ساخته بود، علاقمند بودم.

بازیگر یک بوس کوچولو” گفت: برای ساخت این مستند دو شرط گذاشتم، اول این که با کسی مصاحبه نشود و دیگر این که تکه تکه فیلم‌هایم را نشان ندهند، چون معتقدم نباید افراد را در شرایطی قرارداد که ناچار به تعارف کردن بشوند و نتوانند حرف دلشان را بگویند.

کیانیان درباره علاقه‌اش به بازیگری ادامه داد: همیشه علاقه‌مندم ورای زندگی روزمره را کشف کنم، چون چیزهای زیادی در این دنیا وجود دارد که من آن‌ها را ندیده و کشف نکرده‌ام و بازیگری به من کمک می‌کند که آن‌ها را کشف کنم.

بهمن فرمان‌آرا که از سخنرانان مراسم بود ضمن تقدیر از اقدام شهرداری در ساخت مجموعه فیلم های مستند درباره هنرمندان که رضا میرکریمی مدیریت ان را برعهده دارد گفت: یکی از نکات مهم این اقدام این است که به فیلم‌سازان جوان فرصت داده می‌شود تا درباره پیشکسوتان سینما، فیلم بسازند و امشب هرچند بزرگداشت رضا است اما شب طاها شجاع‌نوری هم هست که این فیلم را ساخته است. به گفته‌ی فرمان‌آرا رضا کیانیان بازیگری است که تماشاگران را مسحور خود می‌کند و از این جهت او یک شعبده‌باز است.

وی ادامه داد: رضا شغل بازیگردانی را در سینمای ما اختراع کرده که من به او پیشنهاد کردم، دست کم این یک کار را برای ما کارگردان‌ها بگذارد تا انجام دهیم، اما از آنجا که او این شغل را اختراع کرده مسوولیت دیگر کسانی که این کار را انجام می‌دهند با اوست! فرمان آرا بازیگران را در سینمای ایران به دو دسته تقسیم کرد و توضیح داد: دسته اول ستارگانی هستند که شخصیت خودشان بر نقش‌هایشان سایه می‌اندازد و تنها بر جاذبه‌های خود در مقابل دوربین تکیه می‌کنند، اما دسته دوم که رضا هم جزو آن‌هاست بازیگرانی هستند که خود را در نقش‌هایشان حل می‌کنند. وی در پایان سخنان خود گفت: در حرفه‌ای که هیچ کس یاور کسی نیست، رضا کیانیان رفیق و یاور خوبی برای دوستان و همکاران‌اش است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


همچنین در این مراسم طاها شجاع نوری درباره ساخت فیلم خود گفت: بعد از مطرح شدن این پروژه بسیار علاقمند بودم، آقای کیانیان را راضی کنم تا اجازه دهند من فیلمشان را بسازم، به همین خاطر نمونه کار‌های زیادی جمع کردم تا ایشان را راضی کنم، اما ایشان خودشان با من تماس گرفتند و به من پیشنهاد کردند فیلمشان را بسازم و به همین دلیل خیلی هیجان‌زده شدم.

وی ادامه داد: برای تولید یک مستند خوب گروه حمایت‌کننده مادی و معنوی و سوژه خیلی به فیلمساز کمک می‌کند و برای من که دانشجوی شهر‌سازی هستم، خیلی جذاب است که فیلم‌های مستند جذابی با حمایت شهرداری ساخته ‌شود.

او به تمام علاقمندان مستند‌سازی پیشنهاد کرد: حتما مستندی را درباره رضا کیانیان بسازند و ادامه داد: ایشان طوری با شما همکاری می‌کنند که می‌توانید چشمتان را ببندید و باز کنید و ببینید ساخت فیلمتان تمام شده است.

البته در این مراسم اتفاق غیرمنتظره ای هم رخ داد. زمانیکه کامران ملکی مجری مراسم هنگام حضور فرمان آرا روی صحنه شجاع نوری را صدا زد او در سالن نبود که این منجر به قهر فرمان آرا و ترک سالن توسط او شد. بعد شجاع نوری توضیح داد که چون حال مجید میرفخرایی به هم خورده بود مجبور بوده برای تهیه آب قند از سالن خارج شود.

در این مراسم هنرمندانی چون کیومرث پوراحمد، فرهاد توحیدی، رضا میرکریمی، اصغر بیچاره، علیرضا شجاع نوری، امیر اثباتی، مجید میرفخرایی، بابک محمدی، سروش صحت حضور داشتند.