بهت جهانی از افزایش آمار اعدام ها

نویسنده

» تحلیل گلوبال پست از احکام تند دادگاه های ایران

تری شولتز

حسین همدانی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در هشدار به مخالفانی که با تأثیر پذیرفتن از تظاهرات در مصر، قصد راهپیمایی در تهران داشتند، اعلام کرد فعالان “چیزی جز اجساد بی جان” نیستند.

این یک تهدید پوشالی نیست. به گزارش گروه های مدافع حقوق بشر، تنها در یک ماه گذشته دست کم 83 ایرانی توسط مقامات کشور اعدام شده اند؛ به عبارت دیگر، در هر 9 ساعت یک نفر اعدام شده است که خود به تنهایی بیش از آمار کشته شدگان در سال 2005 و در آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است. در سال 2010، دست کم 542 نفر کشته شده اند. اگر رژیم ایران با همین سرعت ادامه دهد، تعداد کل اعدام شدگان در سال جاری به نزدیک هزار نفر خواهد رسید.

به گفته آرون رودز مشاور سیاسی کمپین بین المللی دفاع از حقوق بشر ایران در هامبورگ، حتی برای کسانی که از مدت ها پیش رفتار وحشیانه رژیم ایران را دنبال کرده اند، چند هفته اخیر غافلگیر کننده بوده است. 

وی گفت: “تشدید اعدام ها واقعاً هراس انگیز است.”

اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان های بین المللی از مدت ها پیش نسبت به آمار اعدام ها و فقدان یک روند دقیق  رسیدگی به احکام اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده اند. در چند هفته اخیر و همزمان با شدت گرفتن اعدام ها، بر حجم اعتراضات نیز افزوده است.

آما آنچه در 29 ژانویه در شهر سمنان رخ داد، سرانجام اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا دست از لفاظی در خصوص وضعیت حقوق بشر ایران بردارد. یکی از قربانیان اعدام های آن شهر، نه تنها برای خود نام و نشانی داشت، بلکه دارای گذرنامه هلندی بود.

ایران حتی بدون مطلع ساختن خانواده زهرا بهرامی 45 ساله، شهروندی با تابعیت دوگانه ایران و هلند و به اتهام آنچه حمل مواد عنوان شده، این زن را به دار آویخت. بهرامی در بحبوحه تظاهرات ضد دولتی متعاقب انتخابات بحث انگیز سال 2009 دستگیر شد. خانواده وی اتهامات مربوط به مواد مخدر را قویاً تکذیب کرده اند. دیپلمات های هلندی اجازه دیدار با وی را پیدا نکردند، زیرا ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد.

دولت و البته اغلب شهروندان و وکلای هلندی که شک داشتند آیا دولتشان اقدامات کافی برای نجات خانم بهرامی به خرج داده داده است یا خیر، به خشم آمدند. هرچند این موضوع هنوز مورد بحث است، اما آنچه پس از اعدام این زن رخ داد، قاطع و محکم بود. روابط دیپلماتیک بی درنگ معلق شد. سپس کول، سفیر هلند در ایران به کشور فراخوانده شد و نمایندگان مجلس این کشور تصویب کردند که از ایران به دلیل مانع شدن از بازدید دیپلمات ها و نیز دست زدن بی پروا به این اعدام ها شکایت شود.

ماریچ شاکه نماینده هلند در پارلمان اروپا که عضو هیأت نمایندگی ارتباط با ایران نیز بوده است، گفت: “هر کدام از اعدام ها، برای من حیرت آور است.” وی امیدوار است اطلاعات دقیق تر از پرونده بهرامی به اتخاذ مواضع محکم تر حقوق بشری، آنچنان که وی از دیرباز مایل بوده اتحادیه اروپا در برابر ایران اتخاذ کند، کمک کند.

پارلمان اروپا بارها از کمیسیون اروپایی و وزاری خارجه اتحادیه اروپا درخواست کرده است “تحریم هایی علیه آن دسته از مسؤولان ایرانی وضع شود که در زیر پا گذاشتن حقوق بشر از زمان انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در سال 2009 دست داشته اند.” شاکه شخصاً این موضوع را با کاترین آشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا و مسؤول هدایت گفتگوهای هسته ای بین المللی با ایران، در میان گذاشته است و می گوید به فعالیت خود در این مورد ادامه خواهد دارد.

آمریکا نیز از اتحادیه اروپا خواسته است گام های مشابهی بردارد. فیلو دایبل معاون وزارت خارجه آمریکا در دیدار اخیر با مسؤولان اتحادیه اروپا در بروکسل از آنها خواست تحریم هایی مشابه تحریم های وضع شده از سوی واشنگتن در پاییز گذشته را علیه هشت تن از مقامات رژیم ایران وضع کنند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در 29 سپتامبر با اعلام خبر تمهیدات تازه این کشور، اعلام کرد “تحریم های جامع علیه ایران به ما اجازه می دهد تا تحریم های مالی و خودداری از ارائه روادید را برای تعداد خاصی از مقامات ایرانی که شواهد مستدلی علیه شان وجود دارد، اجرا کنیم. امروز در همین راستا، با قربانیان و تمام ایرانیانی که آرزوی داشتن دولتی را دارند که به حقوق بشر، حیثیت و آزادی آنها احترام بگذارد، اعلام همبستگی می کنیم.”

دایبل گفت اطلاعات کامل در خصوص این پرونده ها در اختیار مقامات اروپایی قرار گرفته است. وی گفت آنها “تاحدی از آن استقبال کرده اند.”

رودز، فعال حقوق بشر گفت او از عدم وجود اشتیاق در این خصوص غافلگیر نشده است. او گفت: “برخی از این نمایندگان حرف های غیرمنطقی می زنند. مثلاً می گویند ما نمی خواهیم ایران را منزوی کنیم و می گویند تحریم های هسته ای که اکنون برقرار است، بیش از تحریم های پیشنهاد شده حقوق بشری کارآیی دارند. از نظر سیاسی، جلب موافقت نمایندگان اتحادیه اروپا کار مشکلی است. آنها همگی روابط دوجانبه با ایران دارند. اکثر آنها با ایران روابط تجاری دارند.”

وی گفت با این وجود، اعمال تحریم علیه مقامات کلیدی به عنوان شیوه مناسبی برای برخورد با بی عدالتی های دولت، “بدون اعمال مجموعه های تنبیهی علیه مردم ایران”، طرفداران بیشتری پیدا می کند.

رودز در خصوص چند و چون تظاهرات روز دوشنبه در ایران گفت، وی نمی داند باید انتظار چه چیزی را داشته باشد. “یک چیز آشکار است، مردم بسیاری درباره آن حرف می زنند. لحظه انتظار و پرتنش و البته بسیار خطرناکی است.”

شاکه، که در مراسم همبستگی برگزار شده در روز شنبه در آمستردام حضور داشت، گفت اگر دولت هر کسی را که پا به خیابان بگذارد به سختی سرکوب نکند، برای او مایه تعجب خواهد بود.

او گفت در چنین شرایطی، “من از اینکه مردم ایران انرژی و شجاعت سخن گرفتن درباره حقوق خود را پیدا کرده اند، تحت تأثیر قرار گرفته ام.”

منبع: گلوبال پست- 13 فوریه