تماس از نوع تویتری

نویسنده

» نگاه شیکاگو تریبون به تلاش آمریکا برای شناخت ایرانی ها

جوان آلن

همزمان با از سرگیری درخواست وب سایت های مخالفان برای گردهمایی خیابانی در روز دوشنبه، آمریکا نیز جهت ارتباط با کاربران شبکه اجتماعی در ایران یک صفحه فارسی در تویتر باز کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه در اولین تویت خود در صفحه تازه تأسیس موسوم به آمریکا در فارسی (USAdarFarsi) اعلام کرد: “وزارت خارجه آمریکا نقش تاریخی شبکه اجتماعی در میان ایرانیان و جهان امروز را به رسمیت می شناسد.”

افتتاح صفحه فارسی تویتر تازه ترین مجرایی است که از سوی آمریکا برای رساندن پیام خود به ایرانیان مورد استفاده قرار می گیرد. صدای آمریکا نیز از طریق رادیو، تلویزیون و اینترنت به پخش اخبار و برنامه های مختلف به زبان فارسی مشغول است.  

رهبران ایران، صدای آمریکا را که از بودجه دولتی استفاده می کند، به تلاش برای زیر سؤال بردن جمهوری اسلامی از طریق پخش برنامه هایش متهم می کنند.

تویت های بعدی وزارت خارجه، دولت ایران را به دلیل عدم صدور اجازه برگزاری راهپیمایی صلح جویانه مورد سرزنش قرار داد.

وزارت خارجه اعلام کرد: “دولت ایران با اعلام اینکه به مخالفانش اجازه اعتراض نمی دهد، نشان داد همان اقداماتی که برای مصری ها قابل تحسین است، برای مردم خودش غیرقانونی است.”

در تویت دیگر این وزارتخانه آمده است: “ایالات متحده از دولت ایران می خواهد به مردمش امکان استفاده از حقوق جهانی برپایی گردهمایی صلح جویانه، تظاهرات و ارتباط با یکدیگر را که در قاهره مورد استفاده قرار گرفت، بدهد.”

مسؤولان ایران از صدور اجازه برپایی راهپیمایی مورد درخواست میر حسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالف، در همراهی با مردم مصر و تونس، مردمی که توانستند به کمک اعتراضات سبب سرنگونی رهبرانشان شوند، خودداری کرد.

وب سیات های مخالفان در روز یکشنبه فراخوان حضور در راهپیمایی صادر کردند و گفتند مسؤولان برای جلوگیری از تظاهرات ضد دولتی، به فشار علیه حامیان دموکراسی افزوده اند. وب سایت کروبی، سحام نیوز، فهرست 18 نفر از بازداشت شدگان را منتشر کرد.

درخواست مخالفان همزمان با تعهد 48,000 نفر در وب سایت فیس بوک برای حضور در این راهپیمایی، به نقطه اوج خود رسید.  

مسؤولان ایران جنبش مخالفان را یک دسیسه تحت حمایت خارجی ها برای تهدید نظام اسلامی معرفی کرده اند. رهبران مخالف نیز این اتهامات را تکذیب کرده اند.

منبع: شیکاگو تریبون- 14 فوریه