کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

هنر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014

nimnegah.jpg

نیم نگاه به فرهنگ و جامعه

نیم نگاه

30 مقاله د رنگاه به فرهنگ و جامعه ( گزیده مقالات 1380- 1370)

ساسان قهرمان – 335 صفحه – نشر افرا – نشر پگاه – کانادا

نیم نگاه مجموعه مقالات ساسان قهرمان است که پیشتر در نشریات کاغذی و اینترنتی ادبی – اجتماعی به چاپ رسیده و هنگام تنظیم بصورت مجموعه “ بیشتر سنخیت موضوعی مد نظر قرا ر گرفته است. بخش نخست به موضوعات اجتماعی و بخش دوم به نگاهها ی فرهنگی وادبی اختصاص یافته است.”

در بخش دوم چهار اثر ادبی مهم معاصر موردبرررسی قرار گرفته اند: آینه های در دار (هوشنگ گلشیری) طومار شیخ شرزین ( بهرام بیضایی) جزیره سرگردانی( سیمین دانشور) سمفونی مردگان( عباس معروفی) و مقاله ای تکان دهنده تحت عنوان “ مرگ تلخ سیاوش کسرایی، حضور تلخ ما)


biroonposhtedar.jpg

بیرون، پشت در

نویسنده: ناصر زراعتی

263ص، تهران: نشر افق، 1385، چاپ اول

نویسنده این کتاب، «ناصر زراعتی»، در سوئد زندگی می کند. او در تجربه های کمیاب و خاطرات دور و نزدیک خود، حسرت ها و نگرانی های انسان معاصر را می کاود؛ انسانی که تنهاست، چه در وطن و چه در غربت. «بیرون، پشت در»، مجموعه چهارده داستان کوتاه است. داستان های این مجموعه خوش ساخت اند، مشکلی در نظرگاه یا بسط داستان ندارند. نثر داستان ها هم فاقد فراز و نشیب است و از اول تا آخر کتاب، تنها با یک نثر و با یک آهنگ نوشتاری رو در رو هستیم.

asheghadamhayepoldar.jpg

من عاشق آدم های پولدارم

نویسنده: سیامک گلشیری

188ص، تهران: انتشارات مروارید، 1385، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از داستان های کوتاه و جدید «سیامک گلشیری» است. او که در میان نویسندگان معاصر ایران، سبک خاص خود در داستان کوتاه و رمان را دارد، بیشتر به روابط انسان معاصر در بافتی شهری و مدرن می پردازد. مجموعه داستان حاضر، شامل ده داستان کوتاه است و از طرف محافل ادبی در ایران مورد توجه قرار گرفته. «کاش همون جا دور زده بودیم»، «پارک چیتگر»، «فقط می خواستم باهات شوخی کنم»، «به نظر من که هیچ جای دنیا لاهیجان نمی شه» و «من عاشق آدم های پولدارم»، عنوان های بعضی از داستان های زیبای این مجموعه است.

bazpasingoftvago.jpg

بازپسین گفت و گو

مصاحبه با سارتر

ترجمه: جلال ستاری

84ص، تهران: نشر مرکز، 1386، چاپ اول

این کتاب، متن آخرین گفتگویی است که با «ژان پل سارتر» اندکی پیش از مرگش در آوریل 1980 انجام شده و در سه شماره مجله «لو نوول ابسرواتور» به چاپ رسیده است. «سارتر» در این گفتگوی بی پرده، در همه مفاهیمی که خود باب کرده و چندین نسل روشنفکر، سیاستمدار و میلیون ها خواننده را تحت تاثیر قرار داده است، چون و چرا می کند و همه را به پرسش می گیرد، چنان که گویی آخرین حرفش را هنوز نزده است و آنچه گفته است، به مثابه وحی منزل نیست.

kodakankarvakhiaban.jpg

کودکان کار و خیابان

مجموعه تحلیل های آسیب های اجتماعی در ایران:

نویسنده: سید حسن حسینی

226ص، تهران: انتشارات سلمان، 1385، چاپ اول

این کتاب از مجموعه ای است با عنوان «تحلیل های آسیب های اجتماعی در ایران». این مجموعه که با کوشش «دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی»، وابسته به دانشگاه تهران منتشر می شود، به مشکلات و دشواری های اجتماعی امروز ایران می پردازد. کتاب حاضر مسئله کودکان خیابانی در ایران و کودکانی را که ناچار به کارکردن برای تامین زندگی خود و خانواده شان هستند بررسی می کند. این کتاب گزارش جالبی است که چگونگی و تبعات این نابسامانی اجتماعی در ایران را به تصویر می کشد.

zaminehayetafakorsiasi.jpg

زمینه های تفکر سیاسی در قلمرو تشیع و تسنن

نویسنده: محمد مسجد جامعی

352ص، تهران: نشر ادیان، 1385، چاپ اول

این کتاب در چهار فصل به زمینه های اصلی اندیشه سیاسی شیعیان و اهل سنت می پردازد. اینکه این زمینه ها چه بود و چرا بوجود آمد و تحت تاثیر چه عواملی قرار گرفت و به چه ترتیب در تفکر این دو گروه مؤثر افتاد، محور بررسی پژوهش حاضر است. هدف از تدوین کتاب به تصریح نویسنده، آن بوده است که «طرفین تصویر روشن تری از یکدیگر داشته باشند، و الزامات و محدودیت های فقهی و کلامی و تجربیات تاریخی و ساختار اعتقادی یکدیگر را بشناسند و توقعاتشان از یکدیگر، هم آهنگ با این اصول و مبانی و ظرفیت ها باشد».

kordvagostareh.jpg

کرد و پراکندگی او در گستره ایران زمین

نویسنده: حیدر بهتویی

572ص، تهران: نشر گستره، 1385، چاپ دوم

این پژوهش، اطلاعات ارزشمندی در زمینه شناخت ایلات و طوایف کرد در اختیار خواننده قرا می دهد و او را با شخصیت های نامدار کرد، خاستگاه نژادی و جغرافیایی، شیوه زیستی، زندگی خصوصی و افکار و عقاید کردها در دوره های مختلف آشنا می کند و در ضمن، پرتویی بر قسمت های تاریک و مجهول تاریخ هر یک از ایل های کرد می افکند و مکان زندگی این ایل ها را نیز در ایران مشخص می کند. عناوین بعضی از فصل های کتاب عبارتنداز: «پیشینه تاریخی و موقعیت جغرافیایی کرمانشاهان و کردستان»، «مادها چگونه کسانی بودند؟»، «ویژگی های نژادی و قومی کرد»، «دیانت و معتقدات کردان»، «سازمان ها و تشکیلات و گویش ایل ها و عشایر»، «ایل جلال وند استان قزوین، استان گیلان، استان کرمانشاهان»، «ایل جلیلوند در استان قزوین، استان کرمانشاهان»، «ایل غیاثوند و طوایف مختلف آن در استان قزوین»، «ایل چگینی در استان قزوین، استان خراسان، استان فارس»، «ایل کاکاوند در استان قزوین و استان کرمانشاهان»، «ایل دلفان، خواجه وند، کرد، کردتبار، لک، در کلاردشت و مازندران»، «ایل عبدالملکی، گلبادی، گرایلی، جان بیگ لو، نکایی و… در استان مازندران»، «ایل رشوند یا بابا منصور در بخش رودبار و الموت استان گیلان» و…

goftemanhakem.jpg

گفتمان ها، دغدغه ها

گفتمان های حاکم بر دولت های بعد از انقلاب در جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: محمد علی حسین زاده

254ص، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1386، چاپ اول

در این پژوهش، پس از طرح مباحث نظری، گفتمان های اصلی دولت های بعد از انقلاب در چهار مقطع پیروزی و تثبیت، دفاع مقدس، دوران سازندگی و دوران حکومت اصلاح طلبان نقد و بررسی شده است. در این بررسی، دغدغه ها و مسائل اصلی که دولت های دوره های مختلف پس از انقلاب با آن روبرو بوده اند و نحوه مواجهه این دولت ها با این مسائل و اقدامات آنها، مورد بررسی قرار گرفته است. بخش عمده ای از کتاب، به اهداف و برنامه های دولت های «بازرگان»، «میر حسین موسوی»، «هاشمی رفسنجانی» و «خاتمی» اختصاص دارد.


atlasrahyeiran.jpg

اطلس راه های ایران

1386 (رنگی)

تهیه و تدوین: موسسه گیتاشناسی

زیر نظر: سعید بختیاری

320ص، تهران: موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، 1386، چاپ اول

این اطلس که با تصاویر و نقشه های رنگی به چاپ رسیده، شامل جدیدترین راهنمای راه های ایران و نقشه آنهاست. مقیاس نقشه ها، یک به یک میلیون است؛ یعنی هر سانتی متر روی نقشه با 10 کیلومتر روی زمین برابر است. در این اطلس مجموعا نام بیش از پانزده هزار مکان جغرافیایی اعم از کوه، رود، دریاچه، جزیره، روستا، شهر و… ذکر گردیده است که فهرست الفبایی و راهنمای موقعیت آنها در دو بخش انتهایی کتاب آمده است.

mirzadeheshghi.jpg

نمایش نامه های میرزاده عشقی

تحلیل آثار نمایشی: علی میر انصاری

309ص، تهران: انتشارات طهوری، 1386، چاپ اول

این کتاب، شامل مجموعه نمایش نامه های «میرزاده عشقی»، همراه با تحلیل آنهاست. کتاب با زندگینامه «عشقی» و مقاله ای درباره توانمندی های او در آفرینش آثار نمایشی و سرچشمه های فکر سیاسی این شاعر و روزنامه نگار آزادیخواه آغاز می شود. سپس متن نمایشنامه های «داستان بیچاره زاده»، «کفن سیاه»، «رستاخیز سلاطین ایران»، «حلوا الفقراء»، «بچه گدا و دکتر نیکوکار»، «تئاتر در موضوع میتینگ» و‌«ایده آل» می آید. این مجموعه با گزیده اسناد و کتاب شناسی آثار «میرزاده عشقی» به پایان می رسد.

mavabiganegan.jpg

ما و بیگانگان

خاطرات سیاسی نصرت الله جهانشاه لو افشار

به کوشش: نادر پیمایی

312ص، رشت: انتشارات سمرقند، 1386، چاپ اول

نویسنده این خاطرات، معاون «میر جعفر پیشه وری» و از اعضای گروه «پنجاه و سه نفر» بود. او در سال 1292 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. در سال 1313 آغاز به تحصیل پزشکی در دانشگاه تهران کرد و در همین سال، با «تقی ارانی» آشنا شد. در سال 1316 همراه با 52 تن دیگر، به اتهام فعالیت های اشتراکی دستگیر و زندانی شد. پس از شهریور 1320 از زندان، آزاد شد و هم زمان با ادامه تحصیل پزشکی، به حزب توده پیوست و فعالیت رسمی سیاسی خود را آغاز کرد، «دکتر جهانشاه لو» در سال 1324، با تشکیل فرقه دموکرات آذربایجان، به عنوان معاون اول «پیشه وری»، وارد فرقه شد. پس از شکست فرقه دموکرات، در سال 1325 به باکو و سپس به مسکو رفت و دکترای علوم سیاسی گرفت. او بعدها از مسکو به لایپزیگ رفت واکنون در برلن زندگی می کند. خاطرات سیاسی «دکتر جهانشاه لو»، بخش های تاریکی از تاریخ معاصر ما را روشن می کند. او در خاطرات خود، سیاست های حزب توده و فرقه دموکرات و اطاعت این دو جریان سیاسی از اتحاد شوروی را به خوبی به تصویر می کشد.

vidamashayekhi.jpg

آذر وامجدیه

نویسنده: ویدا مشایخی

156ص، تهران: انتشارات خجسته، 1386، چاپ اول

نویسنده این کتاب، خانم «ویدا مشایخی»، در اتریش زندگی می کند. او اگر چه در رشته کتابداری تحصیل کرده، به ادبیات و داستان نویسی بسیار علاقمند است و در سال های اخیر داستان های زیبایی نوشته؛ از آن جمله داستان «دالان سبز» که در مجموعه «داستان های برگزیده اصفهان» به چاپ رسید. کتاب «آذر و امجدیه» که نویسنده آن را به «تمام دختران ایرانی که عاشق تماشای مسابقات فوتبال هستند» تقدیم کرده است، به زندگی دختری می پردازد که عشق عجیب به فوتبال، مسابقات فوتبال و امجدیه دارد. این داستان، گشت و گذاری است خاطره انگیز در حال و هوای فوتبال ایران، باشگاه های آن و ورزشگاه امجدیه در سال های دهه 1340. «آذر و امجدیه» نثری روان و شیرین دارد و به راحتی با خواننده ارتباط می گیرد.