پمپ بنزین ها در آتش

نویسنده

دیوید بایرز

به دنبال اعلام سهمیه بندی بنزین توسط دولت گروه هایی از جوانان جایگاه های پخش بنزین را در تهران به آتش کشیدند و صف های طولانی برای خرید بنزین در تهران ایجاد شد. چنین خشونت هایی در جمهوری اسلامی کمتر سابقه دارد.

با وجود اینکه ایران دومین صادر کننده نفت از کشور های عضو اوپک به شمار می آید، وزارت نفت این کشور نیمه شب دیشب اعلام کرد مصرف بنزین از این پس سهمیه بندی خواهد شد.

در اعلامیه رسمی که از تلوزیون دولتی ایران پخش شد گفته شد اتوموبیل های شخصی سهمیه ای معادل 100 لیتر در ماه خواهند داشت در حالیکه سهمیه بنزین ماشین هایی که بنزین و گاز را بطور توام استفاده می کنند معادل 30 لیتر در ماه خواهد.

در اعلامیه گفته شده این سهمیه بندی برای مدت چهار ماه انجام خواهد شد و احتمالا تا شش ماه تمدید می شود. میزان سهمیه های دیگری نیز برای تاکسی های نارنجی و تاکسی های خصوصی تعیین شده است.

آقای احمدی نژاد معتقد است که این برنامه دولت باعث می شود که ایرانیان ناچار شوند پول بیشتری برای بنزین، که اکنون ارزان تر از آب معدنی است بپردازند.

در گذشته قیمت ارزان این کالا باعث چنان مصرف عظیمی شده بود که این کشور تولید کننده نفت مجبور شده بود میلیارد ها دلار بنزین مصرفی خود را از خارج وارد کند.

معذالک این اقدام با خشونت مردم روبرو شده است. از دیشب با اعلام شروع سهمیه بندی بنزین صف های طولانی چند صد متری در مقابل پمپ بنزین ها ایجاد شده است. در تعدادی از پمپ بنزین ها ماشین های در حال سوختن مشاهده شده است، در حالیکه تظاهر کنندگان به طرف جایگاه های سوخت سنگ پرتاب می کردند . پلیس ضد شورش هم در محل حاضر شده بود.

رادیوی ایران امروز اعلام کرد چند جایگاه بنزین مورد حمله “متعرضین به اموال جمعی” قرار گرفته است. این رادیو نگفت به چند جایگاه آسیب وارد شده است.

خبر گزاری آسوشیتد پرس نیز از تهران خبر داد که از نیمه شب صف های طولانی در برخی از پمپ بنزین ها ایجاد شده است. رانندگانی که در ترافیک شدید نیمه شب گیر کرده بودند به نشانه اعتراض بوق های خود را به صدا در آوردند که این خود باعث درگیری آن ها با ساکنین و همسایگان شد.

به گزارش این خبر گزاری رضا خرمی، معلم 27 ساله که در صف بنزین ایستاده بود گفت: “احمدی نژاد همه چیز را خراب کرد. انتحاب این زمان برای سهمیه بندی فقط یکی از این چیز هاست.”

احمد صفوی، مغازه دار 30 ساله در صف بنزین گفت: “واقعا برای اعلام سهمیه بندی، سه ساعت قبل از شروع آن، کار درستی است؟ زمانی که خبر را شنیدم هیچ بنزین نداشتم.”

منبع: تایمز 27 ژوئن