جنگنده های امریکایی از همیشه نزدیک تر

نویسنده
مهشید برومند

» همزمان با آغاز مانور "سپرجزیره"

همزمان با آغاز مانور آبی و خاکی نیروهای نظامی کشورهای عضو “شورای همکاری خلیج فارس” از روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه  تحت عنوان “سپر جزیره”، رسانه های بین المللی از استقرار هواپیماهای جنگنده اف- 22 امریکایی در یک پایگاه هوایی در کشور امارات متحده عربی خبردادند؛خبرهایی که با واکنش تعدادی از اعضای مجلس هشتم مواجه شده است.

رسانه های آمریکا روزشنبه اعلام کردند نیروی هوایی آمریکا چندین فروند جنگنده اف-22 را که از جمله مجهز ترین و جدیدترین جنگنده های هوایی محسوب می شود در پایگاهی در 320 کیلومتری خاک ایران مستقر کردند.

شبکه خبری فاکس نیوز به نقل از برخی مقامات امریکایی اعلام کرده که این جنگنده ها در “پایگاه هوایی الظفره” کشور امارات مستقر شده‌اند.  این شبکه البته در گزارش خود تاکید کرده که نیروی هوایی آمریکا در مورد تعداد و محل دقیق استقرار این جنگنده ها اطلاعاتی ارائه نکرده است.

نیروی هوایی امریکا تاکنون از این جنگنده ها در جنگ های اخیری که ارتش امریکا در آنها حضور داشته استفاده نکرده و حتی از فروش آن به متحدان نزدیک خود نیز خودداری کرده است. جنگنده های اف-22  ضدرادار هستند و در مبارزات هوایی به کار گرفته می‌شوند اما در صورت نیاز امکان جنگ هوا به زمین  را نیز دارند. اف – 22 می تواند دو بمب  1000 پوندی را حمل کند و به موشک های هوا به زمین و موشک های جست وجوگر رادار نیز مجهز باشد.

جان دوریان سخنگوی نیروی هوایی ارتش امریکا ضمن تایید این موضوع اعلام کرده که “نیروی هوایی آمریکا جنگنده‌های اف ـ 22 را به جنوب غرب آسیا اعزام کرده است. اعزام این جنگنده ها روابط نظامی ما را تقویت و امنیت منطقه‌یی را ارتقاء می‌دهد و عملیات‌های هوایی تاکتیکی را بهبود می‌بخشد.”

این خبر در شرایطی در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت که از روز گذشته نیروی های نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانور آبی خاکی تحت عنوان “سپر جزیره” را به مدت دو روز آغاز کرده اند.

عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات وعمان شش کشور عضو این شورا پیش از آغاز این مانور نظامی اعلام کرده بودند که این مانورنظامی مشترک “پیام” کشورهای عضو در حمایت از امارات در مقابل جمهوری اسلامی است.

 با انتشاراین اخبار تعدادی از اعضای مجلس هشتم نسبت به استقرار جنگنده های امریکایی در امارات متحده عربی واکنش نشان دادند. اسماعیل کوثری از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم در این زمینه گفت: “این مردم منطقه هستند که می‌توانند امنیت را در منطقه برقرار کنند نه آمریکا و این موضوع ربطی به این کشور ندارد.”

وی در عین اینکه استقرار این جنگنده ها در منطقه را امری عادی دانست،در مورد استقرار آنها در کشور امارات افزود: “این موضوع نه‌تنها جای هیچ نگرانی برای ایران ندارد، بلکه بیش از هرچیز نشان‌دهنده این است که اماراتی‌ها اختیاری از خود ندارند و مسوولان امارات در این کشور هیچ‌کاره‌اند که آمریکا می‌تواند هرکاری بخواهد در این کشور انجام دهد.”

همزمان حشمت الله فلاحت پیشه یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم نیز اعلام کرد که “کشورهای عربی قراردادهای مختلف خرید و همکاری نظامی با آمریکا و کشورهای اروپایی را دارند اما این قراردادها را در موقع طرح مباحث سیاسی با دیگر کشورها از جمله ایران مطرح می‌کنند و حسب موقعیت سیاسی خاص جهت استفاده سیاسی به افشای آنها دست می‌زنند.”

او با  با بیان اینکه “امارات متحده عربی و حتی کل کشورهایی که در قالب «سپر جزیره» به دنبال راه‌اندازی مانور مشترک در خلیج‌فارس هستند، از نظر استعداد نظامی و قدرت مقابله با توان نظامی ایران را ندارند” همچنین گفت: “در چنین شرایطی تحت عنوان یک مشغله سیاسی مسائلی از قبیل اعزام هواپیماهای اف ـ 22 آمریکایی یا مانور مشترک سپر جزیره و مواردی از این دست مطرح می‌شود.”

کاظم جلالی سخنگوی این کمیسیون مجلس نیز  در واکنش به این مساله تاکید کرد که “ورود قدرت‌های بزرگ در داخل منطقه و افزایش تسلیحات جدید و انباشت آن در منطقه، منطقه را به سمت یک نوع ناامنی سوق می‌دهد.”

آقای جلالی همچنین اظهار کرد: “در واقع این حرکت بیشتر حرکت آمریکایی ـ‌صهیونیستی است که کشورهای عربی و اسلامی باید بدانند مسئولیت عواقب آن بر عهده آن‌ها است.”

با سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی اختلاف بر سر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک شدت گرفت و پس از آن مقامات جمهوری اسلامی و کشورهای عربی وارد یک جنگ لفظی و فضایی پرتنش شده اند که همچنان با اظهارات مقامات دو طرف تندتر می شود.