اسرائیل از آمریکا می خواهد به ایران حمله کند

نویسنده

» گزارش تایمز اسرائیل از تلاش های تازه نتانیاهو

بنا بر گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در روزهای آینده بار دیگر سعی خواهد کرد که آمریکا را برای در نظر گرفتن گزینه نظامی تحریک کند.

گزارش شده است که اگر این تلاش به نتیجه‌ نرسد نتانیاهو تصمیم خواهد گرفت که آیا تا زمستان به تجهیزات هسته ای ایران حمله کند یا خیر، چون ارزیابی‌های این کشور مبتنی بر آن است که پس از این تاریخ پنجره حمله نظامی بسته خواهد شد.

اسرائیل می‌خواهد دولت اوباما موضع سخت‌تری در قبال ایران اتخاذ کند و بگوید اگر برنامه هسته‌ای را کنار نگذارید رژیم این کشور را نمی‌توانیم تحمل کنیم. اما گزارش شبکه دو اسرائیل می‌گوید که آمریکا در عوض صبر و تحمل زیادی در مورد ایران نشان می‌دهد.

هفته آینده قرار است گروه 1+5 پیش از دیدار با ایران، به رهبری رئیس‌جمهوری جدید این کشور، برای هماهنگ کردن مواضع با یکدیگر دیدار کنند. این شبکه تلویزیونی می‌گوید ترس اسرائیل این است که ایران در حالی که سانترفیوژهایش در حال چرخش هستند بتواند زمان بیشتری بخرد و دیگر برای دخالت نظامی دیر شود.

نتانیاهو تلاش می کند گزینه تهدید نظامی علیه ایران را به رهبری آمریکا تحمیل کند تا ایران برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

این گزارش می‌گوید اگر تلاش‌های نخست‌وزیر با موفقیت روبرو نشود او باید ظرف چند ماه تصمیم بگیرد که آیا تا زمستان به ایران حمله کند یا خیر.

این گزارش می‌گوید، برخی از سناریوهای مرتبط با حمله احتمالی اسرائیل، می‌تواند شامل واکنش احتمالی حزب‌الله با حمله موشکی علیه اسرائیل باشد که احتمالا موجب ورود نیروی زمینی اسرائیل به خاک لبنان می‌شود. یک احتمال دیگر این است که حمله اسرائیل و پاسخ ایران به درگیری منطقه‌ای نیانجامد.

این گزارش اشاره می‌کند که مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آمریکا که در حال ترک سمت خود است، در مصاحبه‌ای نتانیاهو را با لوی اشکول مقایسه می‌کند که با شروع جنگ 1967 از حمله متحد اعراب پیش‌گیری کرد. اورن می‌گوید، در مورد ایران نیز شرایط مثل زمان اولین نخست‌وزیر اسرائیل، بن گوریون در سال 1948 و لوی اشکول در سال 1967 است. نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر یک کشور مستقل مسئول دفاع از کشور است. وقتی این کشور یک کشور یهود با تاریخی تراژیک است… دفاع یک گزینه نیست بلکه یک وظیفه است.

آیا نتانیاهو از لحاظ احساسی قادر به شروع جنگ است؟ اورن می‌گوید: “من فکر می‌کنم هست. او شب‌ها نمی‌خوابد. او بار سنگینی روی دوش خود حس می‌کند؛ او خودداری می‌کند، او به جنگ‌های غیرضروری کشیده نمی‌شود. اما خودداری او در واقع نشان قدرت است - همان طور که در مورد اشکول نیز همین گونه بود.”

منبع :‌تایمز اسرائیل - 13 ژوئیه