اصولگرایان از ترکیب کابینه نگرانند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سکوت روحانی؛ پیشنهاد خاتمی

اظهارنظر پیرامون کابینه حسن روحانی٬ همچنان ادامه دارد و افراد و گروه‌های مختلف سیاسی مشغول گمانه‌زنی٬ مشخص کردن ویژگی های اعضای کابینه و یا پیشنهاد افراد مورد نظر خود به روحانی هستند.

اصول‌گرایان روحانی را از مشارکت “اصحاب فتنه” در کابینه بر حذر می‌دارند و خواستار رعایت “اعتدال” هستند. اصلاح طلبان هم به ظاهر سهمی از کابینه را برای خود نمی‌خواهند٬ اما سیدمحمد خاتمی از “احمد مسجدجامعی” به عنوان بهترین گزینه برای وزارت ارشاد نام برده است.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی انجام می‌شود که دفتر روحانی پیش از این با صدور اطلاعیه‌ای از رسانه‌ها خواسته بود از گمانه‌زنی پیرامون کابینه خودداری کنند.

روحانی خود درباره انتخاب هیات وزیران گفته بود: “مدتی است من با دوستانی که نه ادعا و نه مطالبه‌ای دارند ، کار بررسی افراد کابینه را آغاز کردم و امیدوارم در مهلت مقرر بتوانم شایسته‌ترین ها را بدون در نظر گرفتن ارتباط‌های حزبی و جناحی انتخاب کنم”.

سیدمحمد خاتمی٬ رییس‌جمهور دوران اصلاحات٬ در مراسم نمایش فیلم “گذشته”٬ ساخته “اصغر فرهادی”٬ در سخنانی پیرامون وزیر فرهنگ و ارشاد آینده٬ چنین گفت: “امیدوارم در دولت آینده شاهد وزیری برای فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم که متناسب با وضعیت فرهنگ و تمدن ایران سر افراز باشد. فکر می‌کنم فرد مورد قبول این حوزه معلوم است و من اسم نمی‌برم و نمی‌گویم نامش احمد مسجدجامعی است”.

این سخنان خاتمی اما با واکنش وب‌سایت رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری - مواجه شد. رجانیوز با اشاره به سخنان خاتمی٬ نوشت: “ انتشار اظهار نظری از سید محمد خاتمی پیرامون وزیر فرهنگ دولت یازدهم و تعیین تکلیف برای این دولت، نگرانی‎هایی را نسبت به حفظ استقلال دولت یازدهم و زیر سوال رفتن شان ملت ایران در داشتن دولتی مستقل از جریانات سیاسی و اشخاص متنفذ سیاسی به وجود آورده است… این نگرانی با اظهارنظرهای اینچنینی درباره دولت یازدهم بوجود آمده است که آیا دولت روحانی قرار است خود را از وامداری به جریانات سیاسی وا رهاند اما به وامداری اشخاص و افراد دربیاید و اگر اینچنین نیست که قطعا شان ملت ایران نیز همین را ایجاب می کند، لازم است نسبت به تعیین تکلیف های اینچنینی و اینگونه نگاه‏های از بالا به پایین نسبت به دولتش واکنش جدی از خود نشان دهد”.

معرفی مسجدجامعی از سوی خاتمی در حالی انجام شده پیش از این سخنانی درباره حضور احتمالی علی مطهری یا محمدعلی زم نیز در این پست صورت گرفته بود.

اما حسین نجابت٬ نماینده و عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس٬ درباره کابینه روحانی چنین گفته است: “دولت روحانی چه در برنامه، چه در اشخاص و چه در ساختار خود نباید بازگشت به گذشته داشته باشد… رئیس جمهور منتخب به جای به کار گیری نسل‌ اولی‌های انقلاب که بالای ۷۰ سال دارند در پست وزارتخانه؛ از آنها در حلقه مشاوران وزارتخانه‌‎ها و وزیران استفاده ببرد”.

هم‌زمان الیاس نادران٬‌ نماینده‌ی اصول‌گرای مجلس٬ نیز درباره کابینه دولت یازدهم چنین اظهارنظر کرده است: “اعتدال مفهوم کشداری است، به همین دلیل ایشان در دو حوزه می‌توانند تعریف خود از اعتدال را به جامعه منعکس کنند تا موضوع روشن‌تر شود. یکی از آنها انتخاب اعضای کابینه است و دیگری نوع رویکردی است که در مواجهه با پدیده‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی نشان می‌دهند. اگر تلقی این باشد که این امر بازگشت به مدیریتی است که مبانی نظری برنامه چهارم را در دولت سازندگی در حوزه اقتصادی دنبال می‌کند و به مباحث مربوط به توزیع عادلانه درآمد بی‌توجهی دارد، این نوع نگاه‌ها حتما اعتدال نیست و به نوعی رفتن به سوی طیف دیگر افراط است”.

اما حسین مرعشی٬ از اعضای حزب کارگزاران٬ ‌در گفت‌وگویی با روزنامه بهار٬ گفت: “تنها دوملاک اعتدال و شایستگی در انتخاب اعضای این کابینه نقش دارد و بس؛ البته بدون شک حتما اصلاح‌طلبان تندرو و اصولگرایان تندرو در این کابینه جا ندارند… مگر ممکن است جناحی که در پیروزی در انتخابات نقش داشته است در کابینه نماینده نداشته باشد؟ روحانی به صراحت در بعضی از مصاحبه‌های خود پس از پیروزی در انتخابات گفت آن اکثریتی که برنده انتخابات است کابینه تشکیل خواهد داد. اصلاح‌طلب‌ها نیز جزیی از جناح‌های سیاسی هستند که در این انتخابات پیروز شدند. چه دلیلی دارد در کابینه نباشند؟ احتمالا این افرادی که غوغا‌سالاری می‌کنند انتظار دارند به‌جای اصلاح‌طلب‌ها یاران آقای سعید جلیلی در کابینه باشند”.

در تحولی دیگر٬ حسین کمالی٬ دبیرکل حزب اسلامی کار٬ خبر از آن داد که چند تن را برای عضویت در کابینه به روحانی معرفی کرده است: “درباره حضور من در کابینه به عنوان وزیر کار٬ صحبت‌هایی انجام شده است ولی من اسامی سه نفر دیگر را پیشنهاد کرده‌ام”.