تظاهراتی همچون تظاهرات جنبش سبز

نویسنده

» گزارش جورازلم پست از تشییع جنازه آیت الله طاهری

بر اساس گزارش بی بی سی روز سه شنبه در اصفهان ، سوگواران شعارهایی علیه دولت و رهبر ایران آیت الله خامنه ای سر داده و او را یک دیکتاتور خوانده اند. این تظاهرات که بزرگترین تظاهرات در یک سال اخیر محسوب می شود در مراسم تشییع جنازه یک روحانی بلندپایه مخالف حکومت برگزار شد.

ده ها هزار تن از مردم در مراسم تشییع جنازه آیت الله جلال الدین طاهری در شهر اصفهان شرکت کردند.

کسری ناجی گزارشگر بی بی سی با ذکر اینکه پلیس در این تظاهرات دخالت نکرد خاطر نشان کرد تظاهرات اخیر همچون تظاهرات عظیم سال های قبل بود.

طاهری که روز یکشنبه و در سن ۸۷ سالگی در گذشت، امام جمعه هوادار اصلاحات بود که در اقدامی اعتراضی از سمت خود استعفا داد و حریفی پر سر و صدا برای تندروهای در قدرت محسوب می شد.

خبرگزاری العربیه وابسته به عربستان سعودی گزارش داده است که تظاهر کنندگان شعار “شرم بر دیکتاتور” سر دادند و خواستار رفع حصر رهبران اپوزیسیون ایران شدند.

طاهری در سال ۲۰۰۲ در نامه استعفایش که به صورت سرگشاده منتشر شد نوشته بود: “اصل جمهوری به معنای تغییر مداوم مقامات است. جامعه مدنی به معنای نقد مکرر و بی وقفه و انقلاب به معنای تضمین مطالبات مردم است. متاسفانه واقعیت های امروز تفاوت زیادی با این ها دارد.”

او در این نامه ادامه داده بود: “نه شاه و نه آمریکا نفوذی در این کشور ندارند. پس چرا آن ها برای کاستی ها، شکست ها و مشکلات مقصر جلوه داده می شوند؟ چرا به نقدهای مثبت گوش فرا داده نمی شود و از توانایی های و مغزهای واقعی استفاده نمی شود؟”

منبع : جورازلم پست - 5 ژوئن