ترفندهای حکومتی برای نگاه داشتن مردم در خانه

نویسنده
شیرین کریمی

» پخش 11 فیلم در چهارشنبه سوری

پس از اعلام نظر رهبر جمهوری اسلامی در مورد مقبول نبودن برگزاری مراسم 4 شنبه سوری و بعد از آنکه همه نیروهای نظامی و امنیتی برای جلوگیری از حضور مردم در این مراسم به انواع تهدیدات و تمهیدات روی آورده اند، صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز وارد عرصه شد تا با پخش 11 فیلم مطرح سینمایی در شب 4 شنبه سوری، مردم را از رفتن به خیابان ها بازدارد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی فیلم‌های نوروزی سیمای جمهوری اسلامی فیلم‌های سینمایی “مسابقه “، “عصر یخبندان3 “، “آسترو”، “پرواز “، “فرود”، “نقطه انهدام”، “نابودگر4 “، “شکارچیان ذهن”، “منطقه9”، “جان سخت 4 ” و “ایندیانا جونز” و “قلمرو جمجمه بلورین” در آخرین سه شنبه سال 88 از شبکه‌های مختلف صدا و  سیما پخش خواهد شد. پخش این حجم از فیلم های پربیننده، آن هم در یک روز غیر تعطیل نه تنها کم سابقه بلکه بی سابقه است.

سیمای دولتی علاوه بر این از چند روز گذشته به تبلیغات منفی علیه این سنت دیرین ایرانی روی آورده و با پخش مکرر فتاوی برخی از مراجع در مورد جایز نبودن خرید و فروش لوازم محترقه، مردم را از شرکت در مراسم 4 شنبه سوری منع کرده است.

همزمان دیگر سایت ها و رسانه های وابسته به حاکمیت هم از زوایای گوناگون در صدد ممانعت از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری برآمده و به برجسته سازی فتوای سید علی خامنه ای در مورد چهارشنبه سوری پرداخته اند.

علی خامنه‌ای در پاسخ به سئوالی درباره مراسم چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری)، گفته این مراسم، “مبنای شرعی” ندارد و “مستلزم ضرر و فساد زیادی” است. اظهارنظر فقهی آقای خامنه‌ای روز یکشنبه در پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد. رهبر جمهوری اسلامی افزوده باید از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری “اجتناب” شود.

در همین راستا از مغازه داران مناطق شمال شهر منجمله برخی رستوران ها و کافی شاپ های معروف که محل تجمع جوانان است خواسته شده از ساعت 15 روز سه شنبه آخر سال  اقدام به تعطیلی مغازه خود کنند.

پیشتر فرمانده نیروی انتظامی از قطعیت بازداشت حداقل دو هفته ای کسانی که در مراسم چهارشنبه سوری شرکت کنند خبر داده و برخلاف موازین قانونی و قضایی رسماً اعلام کرده بود که کسانی که در روز چهارشنبه اخر سال بازداشت شوند حداقل تا پایان تعطیلات در بازداشت به سر خواهند برد.

این گونه رفتارها در حالی صورت می گیرد که تا سال گذشته حکومت موضع گیری سختی در مورد چهارشنبه سوری نداشت و حتی در سالهای اخیر بازارچه هایی نیز برای عرضه مواد آتشبازی بی خطر در مناطق مختلف تهران توسط شهرداری تشکیل شده بود. بازارچه هایی که امسال دولت مانع راه اندازی آنها شده است.

از سوی دیگر در روزهای اخیر گشت های بازرسی نیروی انتظامی با دایر نمودن ایست بازرسی در مناطق مختلف، افرادی را که وسایل آتش بازی به همراه داشته باشند بازداشت می کنند. در هیمن ارتباط تاکنون تعدادی از دستفروشانی که بر سر چهارراه ها فشفشه و ترقه می فروختند بازداشت شده اند.