جی میل، سند جنگ بزرگ سایبری

نویسنده
نازنین کامدار

» کانون مدافعان حقوق بشر ادعاهای فارس را تکذیب کرد

بعد از گذشت سه روز از انتشار اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب استان تهران مبنی بر “انهدام بزرگترین شبکه جاسوسی سایبری امریکا در ایران”، واکنش ها به این بیانیه که طی آن از “یک عملیات پیچیده امنیتی” یاد شده بود، همچنان ادامه دارد و سیمای دولتی ایران میزگردهای “کارشناسان” را با محوریت جنگ سایبری برگزار کرده و نمایندگان راستگرای مجلس ایران نیز بار دیگر فرصت یافته اند تا به “رهبر فرزانه انقلاب” به خاطر “پیروزی سپاه پاسداران بر ضد جنگ سایبری” تبریک بگویند.

 

نارضایتی کیهان از برخی کوتاهی ها

همزمان با افزایش تبلیغات سیمای دولتی و برخی از سایت های وابسته به افراطیون هوادار دولت و سپاه، روزنامه کیهان اما در سرمقاله امروز خود ضمن ابراز نارضایتی از آنچه “برخی کوتاهی ها” نامیده، به تحلیل علت کشیده شدن “فتنه به فضای مجازی” پرداخته و نوشته است: “ایجاد یک شبکه جاسوسی با هدف هدایت و راهبری جریانهای مخالف نظام و در نهایت القای فضای ناامن اجتماعی در اذهان مخاطبین خود، از برنامه های جدی 9-8 ماه اخیر آنان به شمار می رود.برخورد نظام و مسئولان امر با اغتشاشات خیابانی و دستگیری و محاکمه برخی از عوامل میانی و میدانی این آشوبها، موجب شد تا تقابل با نظام از سطح خیابان ها به شبکه های مجازی منتقل شود. هر چند نباید تأثیر عدم برخورد مسئولان امنیتی و قضایی کشور با سران فتنه و اجرای «مر قانون» نسبت به آنان که خواسته مردم نیز بود، در این میان نادیده گرفته شود”.

 

عوامل جنگ سایبری

اما در مقابل کیهان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در دو شب پیاپی میزگردهایی  با شرکت برخی از عوامل حفاظت اطلاعات سپاه درباره “جنگ سایبری” برگزار کرد.در این میزگردها فردی به نام “صادقی” که از او به عنوان “معاون سایبری حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران” یاد شد و تصویر وی نیز به “دلایل امنیتی” نشان داده نشد، در تشریح جزئیات بیشترآنچه “اقدامات تیم جاسوسی ۳۰ نفره سایبری” خواند، یک صفحه جی-میل و نرم افزار “word” را به عنوان “نرم افزار امن برای جاسوسی” به مخاطبین نشان داد و تاکید کرد که: “جاسوس ها از این پوشش های امن برای انتقال اطلاعات به سرپل های خارجی استفاده می کردند”.

صادقی همچنین، سه تشکل “کمیته گزارشگران حقوق بشر”، “کانون مدافعان حقوق بشر” و “مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ” را به عنوان “پوششی برای انجام عملیات جاسوسی سایبری” معرفی کرد و بار دیگر عکس های شخصی به نام کیوان رفیعی را به عنوان “سرپل جاسوسان سایبری در قالب نهاد های حقوق بشری” به مخاطبان برنامه نشان داد.
محمود جعفری دولت آبادی نیز در این میزگرد وعده داد که: “به زودی دادگاه متهمان این پرونده برگزار می شود.” او همچنین بازداشت شدگان را به سه گروه “عوامل اصلی خارجی”، “عوامل اصلی داخلی” و “فریب خوردگان داخلی” تقسیم کرد.

 

گزارش های اختصاصی سپاه

در همین حال، جوان،روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران نیز از “گزارش های اختصاصی ” از اعترافات بازداشت شدگان خبر داده و مدعی ارتباط سایت های “خبرنامه امیر کبیر” و “ادوار نیوز” با سازمان مجاهدین خلق شده است.

در گزارش اختصاصی جوان آمده است: “در پی اسناد و اطلاعات بدست آمده از شبکه پیچیده جاسوسی سایبری آمریکا مشخص شده است که دو سایت خبرنامه امیرکبیر و ادوارنیوز ارتباط مستقیم و وسیعی را با منافقین برقرارکرده و به سرویس دهی به آنان می پرداختند.در همین رابطه محرز شده که این دو سایت به ‌ویژه سایت«ادوار نیوز» ایمیل‌های محرمانه‌ای را از منافقین در خصوص اغتشاشات و کشته‌سازی مستقیماً دریافت کرده و آن را بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی روی سایت خود قرار می‌دادند.همچنین مرتبطین این سایت با منافقین متعهد شده بودند روزانه بیش از 20 گزارش از اوضاع ایران را به منافقین جهت پی گیری سناریوی اغتشاش و بزرگ نمایی علیه ایران تهیه کرده و با کدهای مخصوص برای آنان ارسال کنند”.

این ادعای خبرنگار جوان درحالی مطرح می شود که سایت خبرنامه امیر کبیر بیش از دوماه است به دلیل حمله هکرهای سپاه از کار افتاده و سایت ادوار نیوز، ارگان رسمی سازمان ادوار تحکیم نیز به علت بازداشت اعضای شورای مرکزی این تشکل و احمد زید آبادی دبیرکل این مجموعه، تحت فشار شدید محافل امنیتی است.

جوان در یک “گزارش اختصاصی” دیگر از ادامه فعالیت “دشمنان سایبری” خبر داده و با بیان اینکه این دشمنان در حال آموزش خرابکاری برای روزچهار شنبه سوری هستند، “نحوه ساخت اسپری فلفل در منزل”، “آموزش ساخت بمب بدبو در منزل” و”آموزش رساندن خود به میادین اصلی یا فرعی نزدیک محل سکونت بصورت پیاده یا با خودرو” را بخشی از آنچه که “سناریوی دشمنان سایبری برای ایجاد اغتشاش در چهارشنبه آخر سال” نامیده، معرفی کرده است.

 

نامه قدردانی 200 نماینده مجلس

 در عین حال، 200 نماینده راستگرای مجلس ایران روز گذشته با انتشار نامه ای “از اقدامات سپاه در نبرد سایبری با دشمن” قدردانی کردند و آن رابه “رهبر فرزانه انقلاب” تبریک گفتند.
در بخشی از این نامه که خبرگزاری فارس آنرا منتشر کرده، آمده است: “حدود 30 نفر از عوامل جاسوسی آمریکا که در رده‌های گوناگون شبکه‌های سایبری کشور فعالیت می‌کردند، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالی دستگیر شدند که اقاریر اولیه آنان حاکی از عمق توطئه و دشمنی با استفاده از عوامل خیانت‌کار داخلی برای ضربه زدن به مردم و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.”
نمایندگان محافظه کار مجلس می افزایند: “شبکه منهدم شده با طرح ایران پراکسی اقدام به خرابکاری، تخلیه بانک‌های اطلاعاتی و نفوذ و خرابکاری در سایت‌های اینترنتی کشور و ایجاد بستر امن برای ایجاد ارتباط با رسانه‌های گسترده غرب برای کاربران داخلی و ایجاد آشوب و شایعه پراکنی بعد از انتخابات اقدام کرده است”.
نامه نمایندگان اینچنین خاتمه یافته است:“ما نمایندگان و خادمان مردم در خانه ملت ضمن ارج نهادن به اقدامات پیچیده امنیتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط سپاه پاسداران صورت گرفته، مراتب تقدیر و تشکر و اعلام حمایت و پشتیبانی خود را از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در افشای دشمنان انقلاب و صیانت از آرمان‌های امام امت، حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و منویات مقام معظم‌رهبری اعلام می‌داریم”.

 

بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر

اما در برابر تبلیغات رسمی محافل افراطی حامی دولت، کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار اطلاعیه ای ضمن محکوم کردن “گزارش های کذب خبرگزاری فارس” به مقامات عالیرتبه توصیه کرد این “رسانه ” را “هدایت و ارشاد”کنند.
در این اطلاعیه ضمن ارائه تاریخچه حقیقی این تشکل، تلاش کانون مدافعان حقوق بشر برای جلوگیری از حمله نظامی به ایران و راه اندازی شورای ملی صلح به خبرگزاری فارس یادآوری شده است.
کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه اطلاعیه خود در باره گزارش فارس نوشته است: “اینگونه اظهار نظر های بی پایه و اساس در محیط های رسانه ای جمعی نه تنها امری غیر قانونی است، بلکه خلاف اخلاق و اصول انسانی به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد وارد کردن اتهامات بی دلیل و غیر مستند در رسانه های گروهی معلوم‌الحال، تنها جهت پرونده سازی علیه فعالان حقوق بشرو نهادهای مدنی است، چرا که در غیر این صورت طرح این مسائل می بایست در مراجع صالح قضایی صورت گرفته و با رعایت ضوابط دادرسی عادلانه مورد رسیدگی قرار گیرد”.
این کانون در ادامه درباره اتهام  دریافت پول از سی.آی.ای نیز  می نویسد: “کانون مدافعان حقوق بشر نهادی مستقل و مدنی است که هیچگونه وابستگی داخلی و بین المللی به هیچ نهاد و حکومتی ندارد و هیچگونه کمک مالی از مراجع داخلی و بین المللی دریافت ننموده و صراحتا اعلام می نماید که مخالف هر گونه دریافت کمک مالی از حکومت های داخلی یا خارجی است. همچنین کانون مدافعان، مخالف برخوردهای سیاسی بخشی از حکومت داخلی و برخی از دولتمردان خارجی با مقوله حقوق بشر است که متاسفانه صرفا به عنوان وسیله و دستاویزی برای پیشبرد اهداف سیاسی ـ اقتصادی قرار می گیرد”.
در این اطلاعیه همچنین درباره ادعای فارس مبنی بر “تلاش نهاد کانون مدافعان حقوق بشر برای ایجاد بی ثباتی در کشور ایران” آمده است: “در اوج تهدید نظامی ایران توسط برخی حکومت ها در آبان ماه سال ۸۶، کانون مدافعان حقوق بشر با شرکت فعال در نشست های بین المللی و مخالفت شدید با سیاست برخی دولت ها مبنی بر مداخله نظامی و راه اندازی جنگ علیه ایران با صراحت اعلام کرد که با هرگونه جنگی علیه کشور ایران مخالف است و جهت مقابله با چنین تهدیداتی از روشنفکران و فعالان مدنی دعوت نمود تا با تشکیل شورای ملی صلح صدای جامعه مدنی ایران را در مخالفت با جنگ علیه ایران به گوش جهانیان برساند که گامی مهم و موثر بوده است”.
بیانیه این کانون چنین خاتمه یافته است: “کانون مدافعان حقوق بشر از مسئولان بلند پایه نظام جمهوری اسلامی ایران می خواهد تا با هدایت و ارشاد رسانه های تحت نظارت وابسته به حکومت از آلوده و مشوش کردن فضای سیاسی – اجتماعی در کشور ایران جلوگیری نمایند و با رعایت و تامین امنیت فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی به تثبیت جامعه مدنی در ایران یاری رسانند”.
گفتنی است کانون مدافعان حقوق بشر یک نهاد دارای مجوز فعالیت قانونی از کمیسیون ماده ده احزاب وزارت کشور جمهوری اسلامی است، اما دفتر این کانون سال گذشته و پس از یورش عوامل بسیجی به آن تعطیل و در نهایت نیز  با حکم سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران دفتر این کانون در تهران پلمب شد. ریاست این کانون را شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل بر عهده دارد.