مرزبندی با فتنه؛ عدم تخریب احمدی‌نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ترسیم خطوط قرمز دولت در پس لبخندها

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در دیدار حسن روحانی و اعضای هیات دولت، خط قرمزهای جدیدی برای دولت تعیین کرد. رهبر ایران خواستار ادامه مرزبندی وزرا با “فتنه” شد، از ضرورت رعایت آرامش در هنگام پاسخ به انتقادها گفت و برخی از انتقادهای دولت روحانی از دولت احمدی‌نژاد را “اغراق‌آمیز و تخریب” توصیف کرد.

وب‌سایت رهبر جمهوری‌اسلامی در همین زمینه نوشت که آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار “۱۵ توصیه خطاب به دولت‌مردان” بیان کرده و نموداری از این توصیه‌ها را منتشر کرد.

رهبر ایران در این دیدار که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، خطاب به هیات وزیران گفت که مساله “فتنه و فتنه‌گران، از مسایل مهم و از خطوط قرمز است” و به همین دلیل “آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه‌ی رای اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تاکید کردند، هم‌چنان بر آن پای‌بند باشند”.

این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای به حمایت ضمنی وی از استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تعبیر شده است. یکی از دلایل استیضاح فرجی‌دانا، انتقاد نمایندگان از انتصاب دو معاون وی بود. دو معاونی که به عقیده اصول‌گرایان در “فتنه” نقش داشته‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای از سوی دیگر به “ناراحتی” حسن روحانی از “برخی انتقادها” اشاره کرد که به عقیده وی “در برخی موارد” هم به حق بوده و “برخی انتقادها، تند و گاهی غیرمنصفانه” است.

با این حال وی خطاب به اعضای هیات دولت گفت که از سویی “لزومی ندارد که انسان بخواهد به هر مطلب یا انتقادی، پاسخ دهد” و از طرف دیگر دولت را به “رعایت سعه‌صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه” توصیه کرد.

به نظر می‌رسد اشاره رهبر ایران به حسن روحانی است. وی تاکنون چندین بار نسبت به منتقدان خود واکنش نشان داده. زمانی آن‌ها را “بی‌سواد” خواند و خواستار آن شد که منتقدان دولت با “شناسنامه” حرف بزنند.

روحانی ماه گذشته نیز در پاسخ به منتقدان مذاکرات هسته‌ای آن‌ها را “بزدل سیاسی” توصیف کرده بود که “ تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم” و در نهایت خطاب به آن‌ها گفت: “به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید”.

رهبر جمهوری‌اسلامی همچنین از دولت خواست که از “جناح بندی‌ها در مسایل سیاسی” پرهیز کنند و گرچه “علایق اعضای دولت به برخی جناح‌های سیاسی اشکالی ندارد”، اما دولت و اعضای آن “نباید اسیر جناح‌بندی‌ها شوند”.

به گفته‌ آیت‌الله خامنه‌ای، مسوولان دولتی باید از “حاشیه‌سازی‌” و “دو قطبی کردن جامعه با شعارها و دعواهای سیاسی” پرهیز کنند.

این سخنان رهبر ایران به انتقادی دیگر از دولت روحانی ختم شد. به گفته آیت‌الله خامنه‌ای برخی انتقادها از دولت احمدی‌نژاد “مبالغه‌آمیز و غیرمنصفانه” است و گرچه “همواره دولت‌ها نسبت به دوره‌های گذشته خود منتقد بوده‌اند”، اما انتقادهای آنان “نباید حالت اغراق‌آمیز و تخریب پیدا کند”.

وی از اعضای دولت خواست که اگر نسبت به عمل‌کرد دولت گذشته انتقادی دارند، بهترین کار آن است که چنین مساله‌ای را “در عمل اصلاح” کنند و چنین کاری “بهتر از اظهار نظر است”.

در یک سالی که از روی کار آمدن دولت حسن روحانی می‌گذرد، مسوولان دولتی بارها به انتقاد از محمود احمدی‌نژاد پرداخته‌اند. آن‌ها دولت قبل را بارها به ناکارآمدی، فساد مالی، خالی کردن خزانه و دور زدن قانون متهم کرده‌اند.

هم‌زمان حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، گفت که سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی نشان می‌دهد که “عمل‌کرد یک‌ساله دولت علی‌رغم فراز و نشیب‌ها و ضعف‌ها و قوت‌ها در مجموع رضایت مردم و رهبری را به‌دنبال داشته است”.

وی اضافه کرده که “تاکید مقام معظم رهبری بر نقاط قوت دولت… برای دولت بسیار مهم بود”.

رهبر جمهوری‌اسلامی در این دیدار از تلاش‌های دولت روحانی نیز تشکر کرده و خواستار آن شده که دولت خدمات خود را به صورت عمومی اعلام کند.

ایت‌الله خامنه‌ای حدود دو ماه پیش نیز در دیداری غیرمنتظره با دولت روحانی، نسبت به سیاست‌های فرهنگی و وضعیت فرهنگ، هشدار داده بود.