دانشمند شهید هسته ای، دانشمند نبود

نویسنده
نازنین کامدار

» با وجود گذاشتن نام احمدی روشن بر پارک و بلوار و دانشگاه

در پی بالا گرفتن انتقاد محافظه کاران از تغییر و تحول در سازمان انرژی اتمی ایران که با موج رسانه ای گسترده ای مبنی بر “اخراج دانشمندان هسته ای” همراه بود، فریدون عباسی رئیس سابق این سازمان که انتصاب وی در زمان محمود احمدی نژاد و بدون ترور دانشمندان و مدیران هسته ای، با حیرت روبرو شد، فاش کرد که “مصطفی احمدی روشن” که عنوان “دانشمند شهید هسته ای” را بر وی گذاشته اند، اصلا دانشمند نبوده است و کار “بازرگانی” می کرده است.

عباسی که بعد از انتصاب صالحی به ریاست سازمان انرژی اتمی، به شدت بابت از دست دادن شغل خود متاثر شده و در هر فرصتی به انتقاد از صالحی که از چهره های باسابقه فن آوری هسته ای است، ادعای جدید را در حالی مطرح کرده که در یک سال و نیم گذشته، برنامه های وسیعی در خصوص “دانشمند جوان” بودن احمدی روشن از دستگاه های تبلیغاتی رسمی حکومت ایران پخش شده، ده ها خیابان و میدان و دانشگاه و مدرسه و…به نام وی در آمده و ایت الله خامنه ای نیز چندین بار با خانواده وی دیدار داشته است.

بهره برداری ایدئولوژیک از “دانشمند” نامیدن احمدی روشن که سابقه عضویت در سازمان شبه نظامی بسیج را داشته، تا حدی بود که سعید جلیلی، مذاکره کننده پیشین ایران با گروه 1+5 بارها نام وی را در متونی که برای اعضای طرف های گفت و گو می خواند، به عنوان “دانشمند شهید” گنجانده بود.

در زمانی که عباسی ریاست سازمان انرژی اتمی را به عهده داشت چند باری پدر احمدی‌روشن، از فرزندش در مجامع و گردهمایی‌ها وی به عنوان “یکی از برجسته‌ترین دانشمندان هسته‌ای” نام برده و تعاریف غریبی از فرزندش ارائه می‌کند.

حال اما، فریدون عباسی که دست کم یکبار حسین شریعتمداری به خاطر اظهار نظرهای بی ملاحظه اش او را مورد انتقاد قرار داد فاش کرده که این فرد اصلا دانشمند نبوده است.

به گزارش “روز نو”، فریدون عباسی٬ رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفتگویی با شماره نخست نشریه نوپای “رمز عبور” گفته است: “احمدی‌روشن معاون بازرگانی شرکت کالا الکترونیک بود. این شرکت مسئولیت اداره سایت نطنز را بر عهده دارد و احمدی‌روشن نیز در قسمت «خاصی» از سازمان انرژی اتمی قرار گرفته بود و «در تأمین کالاهای تخصصی [اتمی] مشارکت» داشت. مصطفی احمدی‌روشن در کار تامین تجهیزات نیروگاه نظنز بود و اگر می‌توانست مایحتاج سایر قسمت‌ها را هم مهیا می‌کرد”.

جالب این که تاکنون رحیم احمدی روشن، پدر مصطفی تاکنون همصدا با فریدون عباسی بود و از دولت حسن روحانی به دلیل توافقنامه ژنو انتقاد می کرد.

او که عنوان پدر شهید هسته ای را برای خود برگزیده بود، پس از آنکه روحانی از اظهار نظرهای غیر تخصصی درباره توافق نامه ژنو انتقاد کرد، با مجله “نه دی” گفتگو کرد و گفت: “مبادا دولتمردان زحماتی که دانشمندان شهید هسته ای همچون مصطفی کشیدند و صنعت هسته ای کشور را به این جا رساندند، فراموش کنند و در مذاکرات از حقوق ملت ایران عقب نشینی کردند”.

آن چه تبلیغات دوره احمدی نژاد را باطل می کند گفته های ضد و نقیض درباره ادعاهای پرسروصدای آن دوران است همچون سووال هایی که علی لاریجانی در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی شرق مطرح کرده و پرسیده پس آن هزاران مرکز هسته ای و صدها هزار سانتریفوژ کجاست، و اشارات دیگر شخصیت ها به بزرگ نمایی های دوران گذشته است. از سوی دیگر در آغاز به کار علی اکبر صالحی که به دلیل سابقه طولانی در سازمان انرژی اتمی انتخاب دوباره اش به این سمت با استقبال اصولگرایان هم روبرو شد، اما یکی از موج هایی که به راه افتاد این بود که چرا دانشمندان متعهد هسته ای از این سازمان اخراج شده اند. صالحی هم با جواب های قاطع خود این موج را بی اثر کرد و حالا که سلف مخالف وی ادعاهای پیشین را پس می گیرد و عملا فاش می سازد که یکی از دانشمندان شهید یک مسوول خرید بوده است، سردرگمی ها بیشتر نمایش داده می شود.

صالحی در آن زمان گفته بود: “دانشمند هسته ای تعریف خاص خود را دارد. اخراج دانشمندان هسته‌ای کشور از این سازمان از اساس کذب است و این نوع برخورد با سازمان انرژی اتمی، نه نقد بلکه بداخلاقی است”.

پس از سخنان وی، سایت های محافظه کار باز هم بر اخراج “دانشمندان هسته ای” اصرار کردند، اما یک مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی به فرارو گفت: “همسر علیمحمدی هم اخراج یاران شهدای هسته ای از سازمان انرژی اتمی را تکذیب کرده، اما پدر شهید احمدی روشن بر اخراج یاران پسرش از سازمان انرژی اتمی تاکید دارد.”

صالحی فاش کرده بود که اخراج “تنها در مورد شش نفر در معاونت بازرگانی سازمان انرژی اتمی مطرح شده که زمانی شهید احمدی روشن نیز در آنجا مشغول به کار بوده است. ولی سه نفر از این افراد همچنان در سازمان انرژی اتمی مشغول به کارند ولی یکی دو نفر از آنها به جوسازی علیه سازمان می پردازند”.

گفتنیست، واژه “دانشمندان جوان هسته ای” تقریبا در تمامی سخنرانی های عمومی آیت الله خامنه ای تکرار می شود و او علاقه ویژه ای نیز به “مصطفی احمدی روشن” نشان داده و بارها با خانواده و فرزندان او دیدار کرده است.

 از دو روز قبل که دانشمند نبودن احمدی روشن اعلام شد، لقب وی از “دانشمند جوان هسته ای” به “شهیدجوان هسته ای” تغییر کرده است.