خوشبینی اتمی هم ارزانی نیاورد

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از گرانی های نوروز

جلوی مغازه شاهین عنبرانی، ماهی فروش، پر است از ماهی سفید دریای خزر و ماهی قزل آلا خال قرمز که برای سال نو ایرانی استفاده می شود.

عنبرانی که در روزهایی که به شکل سنتی سرش باید شلوغ باشد، مشتری زیادی ندارد و به همین دلیل در مغازه اش تلویزیون نصب کرده است.

او سرش را تکان می دهد و می گوید: “ماه گذشته وحشتناک بود، خیلی بد بود. مردم پول ندارند.”

تعداد کم خریداران بازار روز در نزدیک خیابان حافظ در آستانه تعطیلات نوروز به رئیس جمهور حسن روحانی یادآوری می کند که وضعیت اقتصادی ایران تا چه حد وخیم است. این درحالی است که دیپلماسی اتمی او وعده می دهد که به تحریم ها و تورم چهل درصدی و بالارفتنبهای قبض های آب و برق پایان یابد.

داوود کاشانیان، شاگرد مغازه عنبرانی می گوید: “فضای خانه خیلی وحشتناک است. همسرم به زحمت توانست کمی پسته و آجیل بخرد. در این موقع سال همه توقع دارند که این چیزها روی میز باشد اما ما برای تهیه آن مشکل داریم.”

بعد از آخرین دور مذاکرات اتمی در وین، شش قدرت جهان و ایران گفتند که امیدوارند توافقنامه موقت اتمی را به یک توافق پایدار تبدیل کنند و تا قبل ازماه ژوئیه بتوانند ۷ میلیارد دلار پولی که برای کمک به ایران وعده داده بودند، بپردازند.جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت که پیشنویس سند نهایی از ماه مه قابل اجرا خواهد بود.

درآمد ها نصف شده است

حسن روحانی که در ماه ژوئن به ریاست جمهوری رسید وعده داد انزوای اقتصادی کشور پایان یابد و روند افزایش قیمت ها کاهش بگیرد و ایجاد شغل بشود. دوماه بعد که او به ریاست جمهوری رسید، به بانک مرکزی اختیارات بیشتری داد تا کنترل بیشتری روی موسسات مالی داشته باشد.

درحالیکه از لحاظ آماری تورم کم شده است اماهنوز بر مصرف کنندگان معلوم نیسد.

کوان هریس، محقق دانشگاه پرینستون می گوید: “قدرت خرید مردم کم شده است. صادرات نفتی احتمالا امسال بالا نمی رود به همین دلیل دولت باید اقتصاد را بچرخاند.”

روحانی از ایرانیان خواست تا داوطلبانه از گرفتن سوبسید دست بردارند. در حدود ۱۵ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند که بنا شد از ماه پیش سبد کالا دریافت کنند. این سبد شامل برنج وارداتی از هند و مرغ یخ زده از ترکیه بود.

 این اتفاق یک فاجعه برای برای روابط عمومی کشور بود بخصوص با تصاویر ایرانیان که در دمای زیر صفر در صف ایستاده بودند و در رسانه ها پخش شد.

 

چه کسی خوشحال است؟

رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای، به ایرانیان هشدار داد که پایان تحریم ها به این زودی در دسترس نیست و بیرون آمدن از این وضعیت، زمان می برد. او در سخنرانی اش در سال نو بار دیگر خواستار “اقتصاد مقاومتی” شد که بر پایه اصلاحات و خودکفایی بنا می شود.

فروشندگان امیدوارند که ریاست جمهوری روحانی منجر به بهتر شدن شرایط اقتصادی شان بعد از سال ها بشود.

مهدی یکتا، دبیر اتحادیه پارچه فروشان گفت که ما توقع نداریم که با تغییر رئیس جمهور وضعیت اقتصادی فورا بهبود پیدا کند. ما مشکلات را پیش بینی کرده بودیم اما نه در این حد.

در آخر وقت آن روز، عنبرانی سومین مشتری اش که یک خانم بازنشسته با لباسی آراسته و یک روسری سبز و طلائی بود را راه انداخت. او دستبند طلا داشت و یک بارانی سیاه پوشیده بود و برای خانواده اش ماهی قزل آلا خرید.

او گفت: “ما امسال مهمان های خیلی کمی داریم زیرا بودجه پذیرایی از آنان را نداریم. آقای روحانی گفت که مردم راضی هستند، کجا؟ مردم کجا راضی هستند؟”

بلومبرگ، ۲۴ مارس