اصولگرایان متفرق و نگران اتحاد اصلاح طلبان

نویسنده
حسین محمدی

» نامزدهای اصولگرا هر روز بیشتر می شود

در زمانی که حملات به دو نامزد احتمالی اصلی در جبهه اصلاحات هر روز شدت می گیرد، هر چه  انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک تر می شود، تعداد نامزدهای اصول‌گرایان نیز که به طور رسمی گفته‌اند وارد این عرصه خواهند شد، افزایش می‌یابد.

علاوه بر کامران باقری لنکرانی، نامزد جبهه پایداری، و نامزد مطلوب دولت، که احتمالا اسفندیار رحیم‌مشایی خواهد بود، ائتلاف‌های مختلف اصول‌گرایان با نامزدهای متعدد در عرصه حاضرند. ائتلاف ۲+۱ و ائتلاف شش نفره مشهورترین این ائتلاف‌ها هستند و تعداد نه چندان کمی از نامزدها نیز به صورت مستقل و با همراهی چند حزب وارد انتخابات شده‌اند.

تاکنون کسانی چون محسن رضایی، محمدرضا باهنر، یحیی آل‌اسحاق، ابوترابی‌فرد، محمدباقر قالیباف، غلام‌علی حدادعادل، علی‌رضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی، علی‌اکبر ولایتی، علی فلاحیان و منوچهر متکی از جمله افرادی هستند که تاکنون به طور رسمی اعلام کرده‌اند وارد انتخابات خواخند شد.

در این میان شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات روزهای اخیر، اعلام نامزدی صادق واعظ زاده، پسر خاله آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بود. وی پیش از این توسط رهبر جمهوری اسلامی به سمت ریاست شورای عالی مرکز الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت منصوب شده بود. وی همچنین عضو مجمع تشخیص مصلت نظام نیز هست. واعظ‌زاده، فرزند آیت الله واعظ زاده خراسانی نخستین دبیر کل مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی است.

از سوی دیگر، هنوز زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال حضور برخی کاندیداهای مطرح دیگر نیز در انتخابات وجود دارد. پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال حضور علی لاریجانی، رییس مجالس هشتم و نهم، در انتخابات شنیده شده بود. لاریجانی که پس از استعفا از ریاست سازمان صدا و سیما، وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال ۸۴ شده بود، رایی کمتر از دو میلیون به دست آورد. وی پس از ریاست محموداحمدی‌نژاد بر دولت، به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد. امادر نهایت به دلیل اختلاف با رییس دولت، از آن سمت نیز استعفا داد تا به عنوان نماینده قم وارد مجلس شود.

علی لاریجانی در هر دو مجلس با غلبه بر غلام‌علی حدادعادل به عنوان رییس مجلس انتخاب شد. در سال‌های گذشته همواره از وی به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شد، اتفاقی که البته رخ نداد.

بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس، در این زمینه گفته بود: “این فراکسیون همچنان بر کاندیداتوری علی لاریجانی اصرار دارد. کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات هنوز منتفی نیست… فعلا نظر ایشان، بر این است که وارد عرصه نشود”. در تحولی دیگر کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به ایسنا گفته بود که نظرسنجی صدا وسیما حکایت از افرایش اقبال عمومی به علی لاریجانی دارد.

رییس مجلس نهم اما تاکنون خود هیچ سخنی درباره احتمال کاندیداتوری اش در انتخابات بر زبان نیاورده است. گرچه به نظر می‌رسد بخش‌هایی از اصول‌گرایان این احتمال را جدی می‌دانند. شاید به همین دلیل باشد که طی هفته‌های گذشته علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف، دو عضو ائتلاف ۲+۱ دیدار‌ها و ملاقات‌هایی با علی لاریجانی داشته‌اند.

هم‌زمان با این روند و در حالی که جبهه پایداری به طور رسمی اعلام کرده است از کامران باقری لنکرانی در انتخابات آینده حمایت خواهد کرد، سعید جلیلی نیز امکان حضور خود در انتخابات را نفی نکرده است.

احتمال نامزد شدن دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور نیز ممکن است باعث شود که معدلات در میان گروه‌های مختلف عوض شود. وی پیش از این در سخنانی در جمع “حامیان و اعضای ستاد مردمی” خود، با اشاره به این‌که حضورش “بستگی به شرایط و اقتضائات جامعه دارد، گفته بود: “در صورت حضورم در انتخابات کاندیدای هیچ حزب، گروه و جبهه ای نخواهم بود و به صورت مسقل حاضر خواهم شد”. هم‌زمان خبرگزاری مهر نیز به نقل از یکی از “نزدیکان سعید جلیلی” نوشته بود که وی در حال تدوین برنامه هایش برای انتخابات و دولت یازدهم است.

با این وجود باقری لنکرانی، امکان حضور جلیلی در انتخابات را نفی کرده است: “جبهه پایداری براساس گفتمان آرمانگرایی واقع‌گرایانه وارد صحنه انتخابات شده است و در این عرصه ورود گفتمانی دارد نه ورود مصداقی؛ بنده هیچ احساس رقابتی با برادر عزیزمان آقای دکتر جلیلی، آقای مهندس فتاح و آقای دکتر میزکاظمی ندارم چرا که با این برادران هیچ اختلاف مبنایی ندارم لذا هیچ رقابتی بین بنده این برادران صورت نخواهد گرفت”.

در این میان حامیان جبهه پایداری و نزدیکان دولت در تقابل با حامیان قالیباف قرار دارند و دو طرف جنگ رسانه‌ای با یکدیگر را مدت‌هاست که آغاز کرده‌اند.

تیم قالیباف حداقل دو رسانه همشهری – تحت پوشش شهرداری تهران – و تهران امروز را در اختیار دارد و تقریبا هر روز گزارش‌هایی درباره عملکرد ضعیف دولت در حوزه‌های مختلف منتشر می‌کند. قالیباف خود نیز در ماه‌های گذشته ضمن انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد، گفته بود که سیستم کاری وی “مشایی‌ساز” نیست.

اما برخی رسانه‌ها خبر از آن داده‌اند که دولت پرونده‌ای از تخلفات محمد باقر قالیباف تهیه کرده و برای احمد جنتی و محمد مومن در شورای نگهبان فرستاده است. گفته می‌شود احمدی نژاد در حاشیه این پرونده به اعضای شورای نگهبان پیغام داده که اگر قرار است مشایی ردصلاحیت شود، صلاحیت قالیباف هم بنا بر مستندات ارائه شده قابل تایید نیست.

سایت شبکه ایران، وابسته به موسسه دولتی ایران، پیش از این با متهم کردن صدا و سیما به حمایت از قالیباف، نوشته بود: “صدا و سیما، همزمان به تریبون بی مزد تبلیغات انتخاباتی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله محمد باقر قالیباف تبدیل شده است؛ کاندیدایی که چندین پرونده در دادگاه دارد و به نتیجه رسیدن تنها یکی از این پرونده ها مثلا پرونده مربوط به شکایت دولت از او به دلیل ایراد توهین و اتهامات قبیح به اعضای هیات دولت، قطعا شورای نگهبان را به رد صلاحیت وی ناچار می کند”.

در این میان مساله‌ای که باعث نگرانی اصول‌گرایان شده است، تعدد کاندیداهای آن‌ها و امکان از دست دادن نتیجه این رقابت است. اصول‌گرایان هنوز کاندیدای خود برای انتخابات آینده را نشناخته‌ اند؛آن هم در حالیکه تاکنون تعداد نه چندان کمی از آن‌ها وارد عرصه رقابت شده‌اندو هم‌زمان نیروهای نزدیک به دولت نیز در پی پیروزی کاندیدای خود هستند. پیش از این آیت‌الله مصباح‌یزدی، حامی جبهه پایداری، در این زمینه گفته بود که “همه باید بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات دیگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد”. “