سنگسار همچنان در قوانین کیفری وجود دارد

نویسنده

» نگاه پاریزین

جمهوری اسلامی در قوانین کیفری خود همچنان حکم اعدام بوسیله سنگسار برای زنای محصنه را حفظ کرده است؛ مجازاتی که ازسوی کشورهای غربی به شدت محکوم می شود. ولی براساس ماده ای که روز پنج شنبه توسط فرانس پرس مورد بررسی قرار گرفته، قاضی پرونده این امکان را دارد تا حکم خود را به انجام شیوه دیگری از مجازات اعدام صادر کند.

براساس ماده ۲۲۵ قوانین کیفری اصلاح شده، یک قاضی می تواند شیوه اعدام فرد محکوم را تغییر دهد، “اگر امکان سنگسار وجود نداشته باشد”. در این ماده به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

با این حال، حکم صادره توسط شخص قاضی باید ازسوی رییس دستگاه قضایی نیز تأیید شود.

اصلاح این ماده که سال ها در دستور کار قرار داشته، ازسوی کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفته است. احمد شهید، گزارشگر ویژه ایران، در اکتبر ۲۰۱۲ برآورد کرد که این ماده، قاضی را از اجرای چنین محکومیتی برحذر نمی دارد. گروه کارشناسان همچنین تأکید کرده اند که زنا جزو جرایم دسته بندی نمی شود.

در اواخر ماه آوریل، حمیدرضا طباطبایی، یکی از مسؤولان کمیسیون قضایی مجلس، در سایت مجلس خاطرنشان کرد که “به دلیل انتقادات فراوان درخصوص شیوه ای که سنگسار انجام می شود، شیوه دیگری مانند اعدام می تواند مورد استفاده قرار گیرد.”

مجازات سنگسار در قوانین اسلامی نوشته شده و همچنان در این قوانین باقی مانده، “ولی شیوه انجام آن می تواند براساس تصمیم قاضی باشد”. معمولاً در ایران محکومان به سنگسار به دار آویخته می شوند.

پس از انقلاب اسلامی در قوانین کیفری ایران تغییراتی انجام شد و حکم سنگسار، شلاق یا قطع اعضای بدن در این قوانین درج گردید. ولی اجرای حکم سنگسار همواره در نزد خود حکومت نیز با تناقضاتی همراه بوده است. تعداد دقیق سنگسارها مشخص نیست، ولی کمیته بین المللی علیه سنگسار که مقر آن در آلمان است، این تعداد را بین سال های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۰ در حدود ۱۵۰ مورد برآورد می کند.

آخرین مورد به سال ۲۰۰۹ مربوط می شود که مردی به دلیل زنا در شهر رشت سنگسار شد. درصورتی که فرد محکوم که تا کمر [برای مردان] یا تا شانه [برای زنان] در شن مدفون شده بتواند جان سالم به در برد، آزاد خواهد شد.

مورد سکینه محمدی آشتیانی که در سال ۲۰۰۶ به جرم قتل و همچنین زنا سنگسار محکوم شد، به شدت ازسوی کشورهای غربی و سازمان های دفاع از حقوق بشر مورد اعتراض قرار گرفت. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حکم سنگسار او را در ژوئیه ۲۰۱۰ به حال تعلیق درآورد تا پرونده را مجدداً مورد بررسی قرار دهد.

در سال ۲۰۱۲ چندین تن از روحانیون مذهبی به خبرگزاری فارس گفتند که مجازات سنگسار در صورتی که رهبر تشخیص دهد این مجازات به اسلام و ارزش های مذهبی آسیب می رساند، با مجازات دیگری جایگزین خواهد شد.

مینا احدی، مؤسس کمیته بین المللی علیه سنگسار، به فرانس پرس اظهار داشت: “یک قانون قرون وسطایی و وحشیانه که اجازه می دهد مسؤولان دستگاه قضایی هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند.” ازطرف دیگر، او ابراز خرسندی کرد که “به دلیل تلاش های بین المللی، اصلاحیه ای برای این قانون درنظر گرفته شده”. این درحالی است که ۱۲ محکوم در زندان های ایران در انتظار اجرای حکم اعدام شان هستند.

منبع: پاریزینhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۳۱ مه