افراطیون: پس از مه آفرید، میرحسین

نویسنده
نازنین کامدار

» شاید بابک زنجانی هم اعدام شود

در حالیکه خبر اعدام ناگهانی مه آفرید امیر خسروی در سحرگاه روز شنبه در زندان اوین، به سر تیتر خبری تمامی رسانه ها و مطبوعات تبدیل شده و واکنش های گسترده ای در پی داشته، افراطیون جمهوری اسلامی با ادعای “بازگشت اعتماد به قوه قضاییه”، فرصت را برای تحریک مردم مساعد دیده و از قوه قضاییه خواسته اند پس از حل مشکل فساد اقتصادی، حالا نوبت به اعدام “سران فتنه” و مشخصا میرحسین موسوی رسیده است؛ موجی که رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی چون جهان نیوز و بولتن نیوز آنرا به راه انداخته اند. همزمان در رسانه های هوادار دولت نیز زمزمه لزوم اعدام بابک زنجانی مطرح و تاکید شده که مبارزه با فساد اقتصادی تازه آغاز شده است.

روز گذشته جهان نیوز با انتشار بیانیه ای منتسب به “بسیج دانشجویی دانشگاه تهران”، نوشت: “پس از سال‌ها انتظار بالاخره شاهد بودیم که قوه قضائیه در اقدامی تحسین برانگیز و انقلابی دست به اعدام قانونی مه آفرید امیر خسروی ـ– یکی از سرکرده های فساد بزرگ مالی – زد تا عبرتی باشد برای طمع کاران و حریصان به بیت المال نظام مقدس جمهوری اسلامی. بدیهی است اقدامات قاطعانه اینچنینی علی الخصوص در برخورد با مفسدین اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زمینه زدودن ناپاکی و لوث وجود افراد حریص را از جامعه اسلامی فراهم می آورد و رهاوردی است برای هرچه نزدیک شدن به جامعه مطلوب مهدوی”.

در ادامه بیانیه این تشکل شبه نظامی آمده است: “امیدواریم این حرکت سرآغازی باشد بر محاکمه و مجازات افرادی که در قضایای فتنه ۸۸ ماه‌ها کشور را به آشوب کشیدند و پیروزی بزرگ ملت را به کام آنان تلخ نمودند و همچنین مسبب اصلی ریختن خون بسیاری از بسیجیان مخلص و انقلابی شدند و هنوز هم از تفکرات و مواضع آشوب‌طلبانه خویش عدول نکرده‌اند، افرادی که با سوء استفاده از بیت‌المال، باعث ایجاد مشکلات بسیار در سیستم اقتصادی کشور شدند، افرادی که با استفاده از بهره‌ی آقازادگی خویش مبالغی کلان از دارایی‌های این ملت را صرف عیاشی‌های خویش کرده‌اند، افرادی که با توهین و دروغ‌پراکنی‌ در رسانه‌های خود با آبروی مومنان بازی کرده و می‌کنند و همچنین افرادی که برای کسب قدرت سیاسی و یا توجیه عملکرد خویش به هر دستاویزی چنگ می‌اندازند، هنوز آزادانه در اطراف ما زندگی می‌کنند و انگار نه انگار که خالقان حماسه ۹ دی همه از شاکیان این جماعت‌اند!”

همزمان با انتشار این بیانیه در سایت بسیج دانشجویی، متعلق به علیرضا زاکانی، سایت انتخاب نیز از انتشار مطلب فرزند سردار باقرزاده، رئیس مرکز حفظ آثار جنگ در شبکه اجتماعی گوگل پلاس خبر داد که طی آن خواستار اعدام سریع و عاجل میرحسین موسوی شده است.

انتخاب نوشت: “سیدکمیل باقرزاده، فرزند سردار محمد (میرفیصل) باقرزاده در گوگل‌پلاس خود خواهان اعدام میرحسین موسوی شد”.

باقرزاده با اشاره به خبر اعدام مه‌آفرید خسروی به اتهام افساد فی‌الارض، از قوه قضائیه خواسته “با سایر مظاهر افساد فی الارض نیز به همین قاطعیت برخورد کند”.
 باقرزاده افزوده است: “از منظر فقهی و حقوقی، دقیقا همین عنوان مجرمانه افساد فی الارض بر میرحسین موسوی منطبق است. نظام اسلامی باید همانطور که مفسد فی الارض «اقتصادی» را اعدام کرد، مفسد فی الارض «سیاسی» را هم اعدام کند و از هیچ کس و هیچ چیز جز خدا نترسد. اجرای بی ملاحظه حدود و احکام الهی، ضامن حفظ سلامت و بقای نظام اسلامی است”.

روزنامه جوان، متعلق به سپاه هم در گزارش اصلی خود با عنوان “پیام اعدام مفسدان اقتصادی” نوشته است: “مه آفرید خسروی زمانی اعدام می‌شود که پرونده‌های مختلف حقوق بشری علیه ایران در مجامع بین‌المللی مطرح است و البته رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و سایر مسئولان نیز بارها تأکید کرده‌اند که برای اجرای قوانین اسلامی معطل نظر مجامع بین‌المللی که تحت فرمان امریکا و با سیاست زدگی به بررسی پرونده‌ها می‌پردازند، نخواهند ماند. به نظر می‌رسد این همزمانی دلیل دیگری بر جدیت عملی قوه قضائیه در امر مبارزه با فساد اقتصادی است؛ اتفاقی که حداقل در پرونده فساد ۳ هزارمیلیاردی اعتبار دستگاه قضایی را در افکار عمومی فزونی بخشید. حال در حاشیه می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که قوه قضائیه وقعی به گزارش‌های سیاسی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران و بالا بودن آمار اعدام در ایران نمی‌گذارد؛ چه آنکه هدف راضی کردن کشورهای غربی و سازمان ملل و… نیست، بلکه هدف اجرای قوانین اسلام و احقاق حقوق ملت و از بین بردن انگیزه‌های تخلف در جامعه است. با این حساب می‌توان مدعی شد که اعدام متهم ردیف اول پرونده فساد ۳ هزارمیلیارد تومانی یقیناً موجب افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی است؛ اعتمادی که در دوره‌ای با تبلیغات سوء علیه دستگاه قضایی و برخی تساهل‌ها در این دستگاه و نیز تندروی برخی از جریان حزب‌الله که ناخواسته این دستگاه را ناکارآمد نشان دادند، تا حدی دچار خدشه شده بود. اما اکنون این قوه می تواند با اقتدار در پرونده مفسدان فی الارض سیاسی و سران فتنه نیز ورود کند”.

همزمان احتمال اعدام بابک زنجانی هم مطرح شده است؛ در همین راستا بهار نیوز به نقل از امیر عباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس، نوشت: “حکم بابک زنجانی کمتر از اعدام نیست، او به مانند رضا ضراب در ترکیه آزاد نخواهد شد. چندین ماه است که بابک زنجانی در بازداشت است اما همچنان امروز و فردا می‌کند و با شیوه ها و ترفندهای خود به نوعی همه را سر کار می‌گذارد. روال بابک زنجانی سرکار گذاشتن است. یک تشکیلات قوی پشت سر بابک زنجانی هست و او تنها به عنوان ویترین این جمعیت فعالیت می‌کند. یک سری سرنخ هایی بدست آمده است که برای از بین نرفتن آنها نمی توان به آن اشاره کرد، به هر حال از هر طریق در حال جمع آوری اطلاعات در مورد زنجانی هستیم”.

او در پاسخ به این سئوال که “آیا ممکن است بابک زنجانی به سرنوشت مه آفرید خسروی دچار شود”هم گفته است: “بله، قاعدتا همینطور است، چون این مرد فساد ایجاد کرده و اموال ملت را به غارت برده و اکنون نیز با گردن کلفتی پول را پرداخت نمی کند. فکر می‌کنم جرمی بالاتر از این اتفاق، نباشد. البته زنجانی بیشتر از مه افرید خسروی مشکل دارد. البته من در جایگاه قوه قضائیه نیستم اما با شناختی که دارم به هرحال حکمش کمتر از اعدام نیست، البته دستگاه قضایی باید نظر نهایی را بدهد. باتوجه به مذاکراتی که صورت گرفته، قوه قضائیه ظرف یک یا دو ماه آینده باید تکلیف بابک زنجانی را مشخص کند”.

روزنامه هفت صبح نیز که پس از انتخابات ریاست جمهوری، مشی خود را از حمایت از مشایی به روحانی تغییر داده، روز گذشته گزارشی درباره مفسدان اقتصادی اعدام شده در جمهوری اسلامی از جمله فاضل خداداد و … منتشر کرد و طی آن با نام بردن از بابک زنجانی، پیش بینی کرد که وی نیز روزی در اوین به دار آویخته خواهد شد.