اعدام میلیاردر ایرانی

نویسنده
فایننشیال تایمز

» گزارش فایننشیال تایمز از مبارزه با فساد

ایران یک تاجر مرتبط با پرونده اختلاس بزرگ در دولت محمود احمدی‌نژاد را اعدام کرد. ناظران، این اعدام را واکنش به انتقادات پیرامون تعهد رژیم به مبارزه با فساد تلقی می‌کنند. مه‌آفرید خسروی که گفته می‌شود در پرونده فساد مالی ۲.۸ میلیارد دلاری دست داشته، صبح روز شنبه اعدام شد.

غلامعلی ریاحی، وکیل او می‌گوید، هیچ‌کس از جمله خانواده موکلش از اعدام خبردار نشدند و عنوان کرد که آن‌ها در حال طی کردن روند قضایی برای تجدیدنظر در حکم اعدام بودند. او به فایننشیال تایمز گفت: “آقای خسروی. به عنوان نشانه مبارزه با فساد اعدام شد.”

آقای خسروی یک تاجر ناشناس بود که به اتهام اختلاس میلیاردها دلار با استفاده از ارتباطات ویژه با دولت قبلی به همراه دو تاجر دیگر در سال ۲۰۱۲ به اعدام محکوم شده بود.

گفته می‌شود او اعتبارنامه یک بانک دولتی را جعل کرده و اسناد تقلبی را به منظور دریافت وام برای شرکت‌ها و کارخانه‌های متعددش، از جمله در بخش تولید فولاد، به بانک‌های دیگر ارائه داده بود.

سرنوشت متهمان دیگر روشن نیست. رسانه‌های ایران گزارش دادند که حکم آن‌ها در دادگاه عالی تایید شده اما جزئیات دیگری ارائه نکردند.

اعدام آقای خسروی پس از آن رخ داد که دولت حسن روحانی و برخی از نمایندگان مجلس از قوه قضاییه انتقاد کردند که در مقابل فساد جدیت نشان نمی‌دهد.

آقای روحانی روز شنبه گفت، دولتش “باید علیه فساد بایستد تا راه را برای یک جهش بزرگ در جهت توسعه اقتصادی هموار کند.”

روحانی پیش از این در مورد فساد هولناک در دوران هشت سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد گفته بود و خواستار اقدام قوه قضاییه شد.

رده ایران در رتبه بندی “شاخص بین‌المللی شفافیت و فساد” از رتبه ۹۳ در سال ۲۰۰۵ به رتبه ۱۴۴ در سال ۲۰۱۳ رسید.

نمونه دیگر تاجرانی که گفته می‌شود به خاطر ارتباط با قدرتمندان دولتی ثروت هنگفتی اندوخته‌اند، بابک زنجانی است که قرار است به خاطر ندادن پول فروش نفت به دولت محاکمه شود.

آقای زنجانی که با کمک به دولت قبلی در دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت ثروت‌اندوزی کرده‌ است، در ماه دسامبر پس از آن‌که وزیر نفت او را متهم کرد ۲ میلیارد دلار از پول فروش نفت را به دولت نداده، بازداشت شد.

دولت آقای روحانی تاکنون هیچ بخششی در مورد آقای زنجانی روا نداشته و می‌گوید کسان دیگری مثل او هستند که از حمایت سیاستمداران و نظامیان سود برده‌اند.

مجید انصاری، معاون رئیس‌جمهور در امور پارلمانی، روز شنبه گفت، دولت “بدون شک در مبارزه با ریشه‌های فساد مصمم است.”

منبع: فایننشیال تایمز - 24 مه