سپاه پاسداران همه جا هست

نویسنده

به نوشته نیویورک تایمز، رییس جمهور بوش قصد امضای دستوری را در این زمینه دارد. اگر این تصمیم مورد تأیید قرار گیرد، نام سپاه پاسداران نیز به لیست سیاه امریکا که 42 سازمان تروریستی، از جمله القاعده و حماس را در خود جای داده اضافه خواهد شد.

مصطفی لباد، سیاستمدار مصری، کارشناس امور ایران و سردبیر مجله “شرق نامه” می گوید: “اهمیت قدرت سپاه پاسداران را نمی توان انکار کرد. دامنه فعالیت های این سازمان بسیار گسترده است: صنایع کشور، تسلیحات، فعالیت های اقتصادی…” او در ادامه می افزاید: “ولی اگر امریکایی ها این تصور را دارند که می توان بدین طریق به برنامه هسته ای ایران خاتمه داد، این یک اشتباه استراتژیک است، زیرا این موضوع باعث نخواهد شد جاه طلبی های ایران متوقف شوند.”

سپاه پاسداران که نقش ارتش ایدئولوژیک حکومت را ایفا می کند، ارگانی است که پس از وقوع انقلاب اسلامی سال 1979 تأسیس شد. این سازمان از آن زمان تاکنون همچنان به تقویت قدرت خود پرداخته. آیت الله خمینی این سازمان قدرتمند را به عنوان وزنه ای در برابر ارتش ایران که به نظر نمی رسید در هماهنگی کامل با نهضت او باشد تأسیس کرد. سپاه پاسداران در زمان جنگ علیه صدام حسین نقش بزرگی را در دفاع از کشور برعهده داشت. ازطرف دیگر، نیروی ویژه قدس که با این سازمان ارتباط دارد، به تشکیل حزب الله در لبنان و نیروی شیعه بدر در عراق اقدام نمود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرویس های اطلاعاتی خاص خود را دارد و بر بسیجیان کشور نیز نظارت می کند.

احمدی نژاد، پاسدار سابق

در سال 1988، در پایان جنگ ایران و عراق، پاسداران بسیاری به بخش های مهم صنعتی کشور ملحق شدند. ماهان عابدین، محقق مرکز مطالعات تروریسم در لندن در این خصوص می گوید: “آنها امروز در ساخت انواع سلاح دست دارند و در زمینه تولید موشک نیز فعالیت می کنند. و همین پاسداران بر بخش اعظم برنامه هسته ای ایران نظارت دارند.”

به علاوه، اشخاصی که امروز مناصب دولتی را تشکیل می دهند، در گذشته از اعضای سپاه پاسداران بوده اند: محمود احمدی نژاد، رییس جمهور فوق محافظه کار، علی لاریجانی، مسؤول پرونده هسته ای و بسیاری از وزرا و نمایندگان مجلس.

ماهان عابدین همچنین می گوید: “پروژه امریکا نشان دهنده خواست برخی از بازهای واشنگتن است که قصد دارند فشار را بر تهران بیشتر کنند. آنها ایران را به حمایت از گروه های تروریستی و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کنند.” واشنگتن در ماه های اخیر پیام های قاطع خود را به جانب ایران افزایش داده: دعوت از بانک های اروپایی به تعلیق گشایش های اعتباری برای تهران؛ استقرار ناوهای هواپیمابر در خلیج فارس و اخیراً اعلام فروش تسلیحات به عربستان سعودی.

به گفته مصطفی لباد، امریکا با این اقدام خود همچنین قصد دارد “آن دسته از اعضای شورای امنیت را که با تصویب قطعنامه سوم موافق نیستند، مجبور به توافق کند”. او می گوید این راهی است که امریکا قصد دارد به وسیله آن بر شرکت های اروپایی که با سپاه پاسداران قرار داد امضاء کرده اند فشار بیاورد.

به گفته بسیاری از کارشناسان امر، این پروژه با شکست مواجه شده. مصطفی لباد می گوید: “ایران که مایل است به عنوان قدرت منطقه در نظر آورده شود، هرگز از برنامه هسته ای خود چشم پوشی نخواهد کرد.” به گفته او، “در هیچ قانون و سنتی ذکر نشده که ایالات متحده می تواند سازمانی را که به دولت ایران وابسته است محکوم کند. به علاوه، ایران از قبل تحت تحریم امریکا قرار داشته و به همین دلیل به خوبی می داند چگونه باید از زیر فشارهای بین المللی شانه خالی کرد”. ماهان عابدین نیز می گوید: “ساختار سپاه پاسداران آنقدر غیرشفاف است که بتواند به هر شیوه ممکن، فعالیت های خود را ادامه دهد.”

از نظر او، تصمیم امریکا در حالی که سفیر این کشور در بغداد اخیراً با همتای ایرانی خود در زمینه ایجاد امنیت در عراق مذاکره کرده، قدری “ناپخته” به نظر می رسد. ماهان عابدین در پایان می افزاید: “حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد، درست به مانند اکثر کارکنان خود، یک سپاهی بوده است. گذاشتن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی، یعنی قطع شدن ادامه مذاکرات با تهران.”

منبع: فیگارو، 17 اوت 2007

مترجم: علی جواهری