سرباز گیری در خیابانها

نویسنده


ax---r--sharif.jpg


سولماز شریف

بر اساس تصویب کمیسیون وظیفه عمومی نیروی انتظامی، از هفته جاری برخورد جدی با مشمولان غایب و سربازان فراری آغاز می شود.بر اساس این طرح، با کسانی نیز که اینگونه افراد را به کار بگیرند، چه در بخش دولتی و چه خصوصی، با شدت بیشتری برخورد خواهد شد.

در کمیسیون وظیفه عمومی نیروی انتظامی که با حضور سردار کارگر، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، سردار رادان فرمانده انتظامی تهران بزرگ به همراه جمعی از مسوولا‌ن این سازمان برگزار شد، دستگیری و ناامن کردن اجتماع برای مشمولا‌ن غایب وسربازان فراری مورد تاکید کمیسیون قرار گرفت.

سردار کارگر در همین ارتباط اعلام کرد: “با توجه به ابلا‌غیه اخیر سردار فرماندهی ناجا، کلیه نیروهای انتظامی اعم از پلیس راه، اداره اماکن و ایستگاه‌های ایست و بازرسی موظفند از هموطنان مدارکی دال بر روشن شدن وضعیت خدمت وظیفه عمومی آنها درخواست نمایند که در صورت نداشتن، با این گونه افراد برخورد می شود”.

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه همراه داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت الزامی است، افزود: “تمامی هموطنان می بایست در هنگام مسافرت و مراجعات خود به مراکز و نقاط مختلف کشور کارت پایان خدمت و یا معافیت همراه داشته باشند”.

وی همچنین خاطر نشان کرد: “موسسات دولتی و خصوصی حق به کارگیری مشمولا‌ن غائب را ندارند در غیر این صورت برابر مقررات با آنان برخورد قانونی صورت گرفته و به مراجع قضائی ارجاع خواهند شد”.

برابر ماده 63 قانون خدمت وظیفه عمومی، استخدام مشمولا‌ن غایب در موسسات خصوصی، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها ممنوع است و مأموران نیروی انتظامی موظف به کنترل وضعیت اینگونه افراد هستند.همچنین در صورت استخدام مشمولا‌ن غایب، با استخدام کنندگان “برابر قانون” رفتار خواهد شد.

فراری ها را معرفی کنید

در همین راستا معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان سمنان از مردم، به ویژه جوانانی که در سن مشمولیت قرار دارند خواست تا “کارت پایان خدمت و یا هر مدرکی که روشن‌کننده وضعیت خدمت وظیفه عمومی آنها باشد را در همه‌حال به همراه داشته باشند در غیر اینصورت با آنها برخورد قانونی می‌شود”.

وی ضمن اشاره به آغاز طرح فوق گفت: “مرحله ‌اطلاع‌رسانی و هشدار به مشمولان غایب و سربازان فراری به اتمام رسیده و مرحله دوم که برخورد قانونی است از روز شنبه آغاز می شود و این افراد پس از دستگیری به خدمت اعزام می‌شوند”.

سرهنگ سعید علیان افزود: “هیچ‌یک از این مراکز حق استخدام و به کارگیری این افراد را ندارند در غیر اینصورت با صاحبان موسسات مذکور و کارفرمایان متخلف برخورد قانونی صورت گرفته و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند”.

وی همچنین از مردم خواست” چنانچه اطلاعی از محل سکونت، تردد و یا اشتغال مشمولان غایب و سربازان فراری دارند از طریق پلیس ‪ ۱۱۰‬و یا این معاونت اطلاع دهند”.

معرفی اجباری

نیما پسری است 25 ساله که 4 سال پیش باید به سربازی اعزام می شد اما عزم خود را جزم کرد که به خدمت سربازی نرود.وی در این مورد به روز می گوید: “با وضعیتی که پیش آمده مجبورم خود را معرفی کنم چون نمی توانم تمام مدت در خانه بنشینم و هیچ جا نروم. برای کارم نیز بیش از پیش مشکل خواهم داشت.تا کنون برای یافتن کار به اندازه کافی دردسر داشتم در حالیکه خطری کارفرمایان را تهدید نمی کرد اما با این اوضاع جدید،دیگر کسی مسئولیت نخواهد پذیرفت و خود را به خاطر من به خطر نخواهد انداخت”.

وی اضافه می کند: “کل قانون سربازی است که مشکل دارد.چرا من باید در سنی که پرانگیزه و جوان هستم، دو سال از عمرم را در سربازخانه ها بگذرانم.مگر آنانکه به سربازی رفتند چه امتیاز بیشتری از منی که نرفته ام، به دست آورده اند”.

نیما از مشکلات خود در این 4 سال می گوید: “بزرگترین مشکل موجود،سفر به خارج از کشور است. خانواده ای در آنجا دارم که می توانند کمکم کنند اما به خاطر کارت پایان خدمت نمی توانم از این موقعیت استفاده کنم. مشکل دیگر یافتن کار است که خود دردسری بزرگ به حساب می آید. نمی توان بدون کارت پایان خدمت در یک جای آتیه دار استخدام شد و تنها باید به کارهای موقتی بسنده کرد. همه این مشکلات باعث می شود که ازدواج نیز سخت شود چرا که خانواده ها حاضر نیستند دختر خود را به کسی بدهند که می دانند با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد”.

وی تصمیم دارد در چند روز آینده به صف متقاضیان خدمت سربازی بپیوندد در حالیکه در نگرانی از وقوع جنگ به سر می برد.

رسول مردی است 50 و اندی ساله. او که هیچگاه به سربازی نرفته، اینک می گوید:“نمی دانم با این وضعیت چه اتفاقی خواهد افتاد. اکنون من خود کارفرما هستم بدون داشتن کارت پایان خدمت، در حالیکه مرا از استخدام اینگونه افراد منع می کنند!”

وی اگر چه بعید می داند که با توجه به سن و سالش از او هم ارائه کارت پایان خدمت بخواهند، اما

این را نیز می افزاید که:” در طول زندگی سختی های بسیاری در این رابطه کشیدم اما خوشحالم که دو سال از عمرم را تلف نکردم”.

راضی نیستم

خانمی که فرزندش در سن سربازی است، با نگرانی می گوید:“تمام هوش و حواسم به این ماجراست که چه کار باید بکنم.دلم می خواهد به هر ترتیبی شده امکانی فراهم کنم تا مانع رفتن پسرم به سربازی شوم.نگرانم.پسران بسیاری را در جمع خانواده و آشنایان دیدم که مثل یک دسته گل به سربازی اعزام شدند اما در بهترین شرایط سیگاری و در بدترین شرایط معتاد از آنجا بیرون آمدند.البته بودند کسانی نیز که مشکلی برایشان به وجود نیامد اما پذیرش این ریسک برایم سخت است”.

وی می افزاید:” همسرم معتقد است سربازخانه های این دوره با سربازخانه های دوران آنها بسیار تفاوت کرده و اتقافات بد و بعضا بی شرمانه ای در آنجا رخ می دهد. البته من مدرکی ندارم و حتی شاهدی را نمی شناسم که چنین ادعایی را ثابت کند.تنها شنیده ای است که دهان به دهان می چرخد و حتی می تواند توهمی بیش نباشد. اما پخش اینگونه شایعات دل مادر را می لرزاند. یک عمر پسر بزرگ کردم. از خیابان رفتنش هم هراسانم.این نگرانی مرا پسرم نیز می داند و این خود نیز دلیلی می شود برای فرار وی از سربازی. دلم می خواهد پسرم نیز در راه خدمت به کشورش قدمی بردارد اما دو سال غیر منطقی است. مگر در کشورهای دیگر که دختر و پسر مدتهای کوتاهی نظیر 6 ماه یا سه ماه به سربازی می روند چه اتفاقی برای کشورشان می افتد؟”

سرباز لازم دارند

عابد پسر دیگری است که به تازگی خدمت سربازی اش را به پایان رسانده است.وی به محض پایان تحصیلات دبیرستانی به ستاد اعزام مشمولان سربازی رفت با مدرکی دال بر معافیت.وی صافی کف پا داشت. پزشکان نیز آن را تایید کردند و او را از انجام اعمالی که وضعیت کمرش را به خطر بیاندازد، منع کردند، اما: “وقتی به دفتر رفتم و تمام مدارک را نشان دادم با اینکه صافی کف پا جزو دلایل معافیت از سربازی بود نپذیرفتند و هیچ دلیلی هم ارایه ندادند. تنها مامور جوانی که آنجا بود، به طور خصوصی به من گفت الان در دورانی هستیم که خطر احتمال وقوع جنگ وجود دارد. و اگر شخص قدرتمند نباشد، معافیتش را نادیده می گیرند تا سرباز آماده داشته باشند”.

وی می افزاید: “با این وضع کمر من اگر جنگی رخ می داد چه کار می توانستم بکنم. چه کسی تاوان پس می داد. مگر همین الان که برای درد کمر به پزشک مراجعه می کنم کسی حق ویزیت پزشک را می پردازد؟”

وی معتقد است: “به نظر من اکنون که حرفهایی درباره جنگ مطرح می شود،سخت گیریها آغاز شده است.تاکنون چنین سختگیریهایی نمی شد که در خیابان به جست و جوی سرباز فراری ها مشغول شوند.این بی تابی و شتابزدگی نشان از نیاز آنها به سرباز دارد”.