حمایت از برجام، علت حمله به فیروزآبادی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتقادات مخالفان توافق ادامه دارد:

انتقادهای اصول‌گرایان از برجام هم‌چنان ادامه دارد؛ گرچه در روزهای گذشته منتقدان بیش از متن توافق، به محدودیت مجلس برای بررسی آن، پرداخته اند. هم‌زمان انتشار متنی از حسن فیروزآبادی در حمایت از برجام، باعث انتقاد اصول‌گرایان از او شده.

رسانه‌ها روز شنبه متنی از حسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح منتشر کرده بودند که شامل “۱۶ حسن و نقطه ضعف” برجام و قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود. او در این متن از مجلس خواسته بود که از تصویب این متن خودداری کند تا مبادا “تبدیل به تعهدی حقوقی برای ایران شود”.
با این حال سخنان فیروزآبادی با انتقاد گروه‌هایی از اصول‌گرایان مواجه شده. از جمله وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، نوشت که از فیروز‌آبادی انتظار می‌رود “به عنوان نماد قوه قاهره نظام” به “بدبینانه ترین زوایای یک توافق بین المللی” بپردازد و جایگاه او اقتضا می‌کند که “کوچکترین احتمالات برای ناامن شدن کشور” را مسدود کند، اما “جابجایی نقش ها و تلاش برای دیدن خوشبینانه ترین وجوه توافق، از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امری است که قطعا مغایر با جایگاه سازمانی جناب فیروزآبادی تحلیل خواهد شد و از آن برداشت ذوق زدگی کل نظام درباره یک توافق غیرقابل دفاع در مجامع بین المللی صورت می گیرد”.
این وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، اشاره به پیام تبریک فیروزآبادی به ایت‌الله خامنه‌ای پس از توافق لوزان نیز کرده است. فیروزآبادی آن زمان این توافق را در نامه‌ای عمومی به رهبر جمهوری‌اسلامی تبریک گفته بود. اما آیت‌الله خامنه‌ای چند روز بعد - بدون نام بردن از فیروزآبادی - گفت: “اینکه حالا تبریک میگویند، به بنده تبریک میگویند، به دیگران تبریک میگویند، بی‌معنی است، چه تبریکی”؟
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نوشته است که از محاسن قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آن است که “مقررات ماهوی جدیدی جهت تحریم ایران وضع نشده” و “صرفا “یک چارچوب زمانی مشخص” مورد نظر بوده و از سوی دیگر “از حالتی آمرانه به توصیه و درخواست تنزل پیدا کرده”.
با این حال به نظر می‌رسد که نقطه‌نظرهای فیروزآبادی در میان اصول‌گرایان طرفدار زیادی نداشته باشد. محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد و نماینده مجلس نهم، در نطق خود در مجلس، از توافق هسته‌ای به عنوان “حساس‌ترین موضوع تاریخ” یاد کرد و با اشاره به تلاش برای عدم بررسی برجام در مجلس، گفت: “شما چه کاره‌اید که برای مجلس تعیین تکلیف می‌کنید”؟ او اضافه کرد: “نمی‌دانم چرا عده‌ای خصوصا دولت و بالاخص فردی از تیم مذاکره از ورود مجلس به متن واهمه دارند و می‌ترسند؟ مگر در این متن چه چیزی هست که نباید باز شود؟ آیا اگر مردم و نمایندگان با جوانب مثبت و منفی آن آشنا شوند و با چشم باز به آن رای دهند چه کسانی ضرر می‌کنند”؟ این نماینده مجلس همچنین به از “سیاه‌بازی” به معنای سفید نشان دادن نقاط سیاه توافق انتقاد کرد.
این نماینده مجلس اشاره‌ای نیز به دستورالعمل وزارت ارشاد خطاب به رسانه‌ها درباره چگونگی پوشش گفت‌وگوهای هسته‌ای کرده؛ مساله‌ای که از سوی نظام‌الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس و دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، نیز مورد تاکید قرار گرفت: “اخیراً هیأت نظارت برخی از مطبوعات را توقیف کرده است در حالی که نقد آنها نقد حقوقی و فنی بوده است. اینکه به بخش‌هایی از برجام انتقادهایی داشته باشیم مبنی بر اینکه ممکن است خطراتی کشور را تهدید کند، این انتقادها چه ایرادی دارد”.
بعد از صدور دستورالعمل وزارت ارشاد، هفته گذشته هیات نظارت بر مطبوعات هفته‌نامه ۹ دی را توقیف و به روزنامه کیهان و وب‌‌سایت رجانیوز تذکر داد که با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شد.