جنجال روستانشینی علیه هاشمی‌رفسنجانی

نویسنده
حسین محمدی

» بازتاب سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت

سخنانی از اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ باعث به راه افتادن اعتراض‌های تازه‌ای از سوی اصو‌ل‌گرایان علیه او شده و آن‌ها را به سوی راه‌اندازی کمپین سوق داده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی، با اشاره به برخی مسایل پیش از انقلاب و افرادی که در حمایت از آیت‌الله خمینی با حکومت وقت مبارزه می‌کردند، گفته بود: “بعضی‌های‌شان انقلابی بودند و وقتی که سخت‌گیری‌های حکومت زیاد شد، دیگر ادامه ندادند. بعضی‌ها هم اصلا آن موقع‌ها نبودند و در کوچه‌های روستاهای‌شان می‌گشتند. ولی الان آمده‌اند و انقلابی شده‌اند”.
این سخنان اما از سوی اصول‌گرایان تعبیر به توهین به روستاییان شد. نیروهای مختلف اصول‌گرا در گفت‌وگوهایی به انتقاد از هاشمی‌رفسنجانی پرداخته و او را متهم به توهین به روستاییان و فراموش کردن گذشته خود کردند. این رسانه‌ها همچنین از راه افتادن کمپینی با عنوان “من یک روستایی هستم” در اعتراض به سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر دادند.
حتی محمداسماعیل کوثری، نماینده مجلس، خواستار محاکمه او شد: “هاشمی‌رفسنجانی باید پاسخگوی بی‌احترامی به روستاییان باشد و روستاییان باید نسبت به وی اعلام جرم کنند و از دادگاه بخواهند تا وضعیت این توهین را مشخص کند تا مسئول دیگری این گونه صحبت نکند”.
غلام‌علی رجایی، مشاور هاشمی‌رفسنجانی، به روزنامه شرق گفت که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به انتقادها از خود “خندیدند و گفتند: چون دستشان خالی است مجبورند به این چیزها متوسل شوند”. به گفته رجایی “یک تکه از حرف‌های هاشمی را از یک مصاحبه مفصل درباره انقلابی‌نماها درآورده‌اند تا ناشیانه اصل حرف او را به حاشیه ببرند. موضوع بحث هاشمی اصلا شهری و روستایی نیست. بحث آنهایی است که ادعای انقلابی‌بودن دارند، اما در کوران مبارزه‌ای که در شهرهای بزرگ جریان داشت به حاشیه شهرها یا اصطلاحا روستا‌ها پناه بردند و گوشه عافیت را ترجیح دادند، اما حالا منصب گرفته و مدعی سابقه انقلابی شده‌اند. هاشمی که خودش بارها به روستایی‌بودن خودش اذعان و افتخار کرده است”.
با این حال نزدیکان هاشمی‌رفسنجانی و حامیان او، بر این باورند که دلیل این حملات به هاشمی‌رفسنجانی، اعلام زودرس کاندیداتوری او برای مجلس خبرگان است. مساله‌ای که باعث شده حمله‌ها به او تشدید شود. به عقیده آن‌ها حضور مهدی هاشمی در زندان اوین نیز به همین دلیل بوده.
وب‌سایت هاشمی‌رفسنجانی اما اقدام به انتشار خاطره‌های مختلف درباره او کرده؛ خاطراتی که در هرکدام از آن‌ها رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به روستایی بودن خود اشاره می‌کند. این وب‌سایت همچنین تیتر خبر سخنان هاشمی‌رفسنجانی را تغییر داد.
هم‌زمان وب‌سایت نامه‌نیوز نیز با اشاره به تغییراتی که در هاشمی‌رفسنجانی رخ داده، نوشت: “برای هاشمی این روزهای ایران، تکرار نشدن دوران احمدی نژاد مهم‌ترین آرزوی سیاسی است. آیت‌الله تفکر احمدی نژاد و احمدی نژادی‌ها که او آن را افراط می‌نامد برای ایران در هر پست و مقامی خطرناک می‌داند. او بر این باور است که حضور این افراد در مجلس، ریاست جمهوری، شورای شهر و مجلس خبرگان باعث خسران ایران خواهد شد”.