احمدی نژاد: برخورد با بدحجابی، کار ما نیست

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» مشایی و سوژه ای تازه برای رسانه ها

ساعاتی پس از مصاحبه تلویزیونی محمود احمدی نژاد و ادعای وی مبنی براینکه “برخورد با بدحجابی کاراو نیست و ربطی به دولت ندارد”، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر وی، ضمن دفاع از گفته های رئیس دولت مستقر، ورود هنرمندان موسیقی لوس آنجلس نشین به کشور را نیز آزاد اعلام کرد و به سوژه ای تازه، نه فقط  برای رسانه ها بلکه برای محافظه کاران منتقد تبدیل شد.

 

تائید و توجیه یک ادعا

محمود احمدی نژاد در گفتگوی تلویزیونی دو شب پیش خود، ضمن اظهاراتی در خصوص طرح حجاب و عفاف، انتقاداتی از این طرح و نیروی انتظامی مطرح کرد که با آنچه این روزها مجریان طرح بر اساس دستور او در سال 85 انجام می دهند، در تناقض است.

ساعاتی بعد از این سخنان، مشایی، مشاور نزدیک احمدی نژاد ضمن تایید ادعاهای وی، به توجیه گفته های وی پرداخت و به خبرنگاران گفت: “آقای احمدی نژاد در این زمینه دو بحث دارند. اول نحوه عمل و اقدام است و دیگری نوع اقدام. مثلا نباید از افرادی سئوال کنند که شما با هم چه نسبتی دارید زیرا وی اصل این کار را قبول ندارد. اما در خصوص برخورد با مفاسد اجتماعی که عمده آن سازمان یافته است این نیاز به کار پنهان اطلاعاتی دارد و اینکه ‌در برخورد با مزاحمین نوامیس مردم، عکس این افراد و عکس ماشین آنها منتشر شود این نحوه برخورد خود اشاعه فساد در جامعه است.”

پروین احمدی نژاد هم چندی پیش در خصوص اجرای طرح حجاب و عفاف گفته بود: “تنها با افرادی باید برخورد شود که به شکلی سازمان یافته و با دریافت پول به رواج بد حجابی می پردازند”.

 

آمار متفاوت پلیس فرودگاه

چند ساعت بعد از اظهارات احمدی نژاد و توجیهات مشایی، خبرگزاری های داخلی به نقل از رئیس پلیس فرودگاه های کشور، با ارائه آمارهایی متفاوت از “برخورد پلیس فرودگاه با زنان بدحجاب” در سه ماهه نخست امسال، ادعاهای احمدی نژاد را رد کردند.

رییس پلیس فرودگاه های کشور گفت: “ماموران پلیس فرودگاه ها در سه ماه گذشته از مسافرت بیش از ۷۰ زن به خاطر حجاب جلوگیری کرده اند.”

 وی همچنین ادامه داد که “در سه ماهه اول سال بیش از ۳۰ هزار نفر پس از تغییر لباس اجازه سوار شدن به هواپیما پیدا کرده اند و به بیش از ۸۷ هزار زن و مرد به خاطر پوشش تذکر داده شده است”.

این آمارها در حالی از سوی پلیس فرودگاه ها ارائه شده که از یک ماه پیش گشت های ارشاد نیروهای انتظامی در سطح شهرهای بزرگ و کوچک در حال برخورد با شهروندانی هستند که به گفته آنان “یا بدحجاب اند و یا مزاحم نوامیس مردم”.

 

اعتراض عضو جامعه روحانیت مبارز

از سوی دیگر حسین ابراهیمی، نماینده بیرجند و عضو جامعه روحانیت مبارز که همواره دولت و نیروهای انتظامی را ترغیب به اجرای طرح حجاب وعفاف کرده، با ابراز تعجب از سخنان احمدی نژاد در خصوص طرح حجاب، گفته است که نمی داند چرا اظهارات رسانه ای احمدی نژاد با عملکردش متفاوت است؟

به گزارش ایلنا، این عضو جامعه روحانیت مبارز گفته است: “همان طور که دولت موظف به خدمت رسانی به مردم در زمینه‌های مختلف و حفظ جامعه‌ای سالم است، باید سلامت مادی و سلامت معنوی جامعه را نیز تامین کند. اما مشخص نیست چرا آنچه احمدی نژاد می گوید با عملکردش همخوانی ندارد”.

 

دوباره مشایی و هنرمندان

مشایی علاوه بر بحث حجاب، در آخرین سخنانش، ضمن تائید خبر سفر “حبیب” خواننده لس آنجلس نشین ایرانی به تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که گفته می شود خوانندگان و هنرمندان خارج از کشور با اطلاع وی و هماهنگی با دفتر احمدی نژاد به تهران سفر می کنند، کلی گویی کرد و گفت: “این سئوال دو بخش دارد یکی اینکه من مجوز بدهم که من اصلا‌ً مسئول این کار نیستم که بخواهم مجوزی به کسی بدهم اما اینکه کسی ایرانی باشد و بخواهد فعالیتی در داخل یا خارج از کشور داشته باشد مطابق با چارچوب و قوانین آزاد است و مشکلی ندارد”.

مشایی سپس در دفاع از ادعاهای احمدی نژاد و اقدامات خود در رابطه با بعضی از هنرمندان خارج از کشور، ورود و خروج کلیه اتباع ایرانی خارج از کشور را آزاد اعلام کرد و گفت: “ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند برای ورود به کشور از هیچ کس و هیچ‌جا نباید اجازه بگیرند ولی طبیعتاً اتباع سایر کشورها باید برای ورود به کشور، روادید اخذ کنند”.

به دنبال دیدارهای آشکار و پنهان مشایی با برخی از هنرمندان در داخل و خارج از کشور از ماه ها پیش، در محافل سیاسی و هنری، این گمانه مطرح شده که ارتباط مشایی با هنرمندان سرشناس داخلی و خارجی با اطلاع کامل احمدی نژاد و به شکلی سریالی در جریان است.