هاشمی‌ از کمیته تعیین رهبر می‌گوید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سه ماه تا انتخابات مجلس خبرگان

اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه با ایلنا گفت که در مجلس خبرگان، کمیته‌ای برای بررسی افراد دارای صلاحیت برای رهبری جمهوری‌اسلامی تشکیل شده تا اگر “حوادثی پیش آمد”، بتوانند رای‌گیری را انجام دهند.

رئیس سابق مجلس خبرگان گفت که این مجلس “هر وقتی که بنا شد رهبری عوض شود یا نباشد و کس دیگری بیاید، دوباره باید کار عمده‌ای انجام دهند”. هاشمی‌ رفسنجانی همچنین بار دیگر ضمن اشاره به روند انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری ‌اسلامی در سال ۶۸ از امکان شورایی شدن رهبری نیز سخن گفته است.

مصاحبه هاشمی‌رفسنجانی به فاصله چند روز پس از اعلام نامزدی حسن خمینی برای انتخابات مجلس خبرگان منتشر شده است. مساله‌ای که در روزهای اخیر و با توجه به رابطه نزدیک حسن خمینی با اصلاح‌طلبان وهاشمی‌رفسنجانی، با استقبال چندانی از سوی اصول‌گرایان مواجه نشد.

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان هفتم اسفندماه سال جاری و هم‌زمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

مجلس خبرگان رهبری ۸۶ عضو دارد و انتخابات آن هر هشت سال یک باربرگزار می‌شود. طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی این مجلس وظیفه تعیین رهبرجمهوری اسلامی را بر عهده دارد و طبق اصل ۱۱۱ می تواند در صورت عدم انجام وظایف قانونی رهبر یا پی بردن به فقدان شرایط رهبری در وی، او را ازسمت خود برکنار کند.

نظارت بر نهادهای زیرمجموعه رهبر جمهوری‌اسلامی نیز از جمله وظایف این مجلس است. ماجرایی که البته بخشی از آن پیش‌تر با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌رو شده بود.

تاکنون چند تن از اعضای مجلس خبرگان - نظیر دری‌ نجف‌آبادی و موحدی کرمانی - به صراحت گفته‌اند که این مجلس باید به فکر رهبر بعدی باشد. مساله‌ای که مورد اشاره احمد خاتمی هم قرار گرفته بود: “بعضی‌ها در این دوره یک حساسیت بیشتری دارند و با این انگیزه می‌آیند که این دوره شانس انتخاب رهبر بیشتر است. چون می‌گویند آقا الان ۷۴ ساله است و تا ۸ سال۸۲ ساله می‌شود و خیلی‌ها یک خیالاتی به سرشان آمده که چه بسا خبرگان پنجم مسوولیت انتخاب رهبر را داشته باشد”.

رهبر جمهوری‌اسلامی متولد سال ۱۳۱۸ است و در حال حاضر ۷۵ سال سن دارد. در پایان دورهٔ پنجم مجلس خبرگان او در صورت حیات حدود ۸۴ سال سن خواهد داشت. علاوه بر آن بستری شدن آیت‌الله خامنه‌ای دربیمارستان به دلیل بیماری نیز باعث شد به این بحث‌ها دامن زده شود.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، پیش از این در جمع اعضای ناظران شورای نگهبان در مشهد، گفته بود که انتخابات مجلس خبرگان “بسیار مهم” است، زیرا “عده‌ای از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تصرف” آن هستند، به همین دلیل اعضای شورای نگهبان “نیازمند یک بیداری و بصیرت” هستندتا مسوولیت این شورا را “به خوبی” اجرا کنند.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرده بود: “تنها نهادی که درباره رهبری می‌تواندتصمیم بگیرد خبرگان است و در طول تاریخ اگر رهبر شرایط خود را از دست بدهد این مجلس خبرگان است که می‌تواند رهبر را عزل و قدرت وی را محدودکند. بنابراین در حال حاضر که عده‌ای می‌خواهند با نفوذ به مجلس خبرگان این سنگر را فتح کنند وظیفه شورای نگهبان سنگین تر می‌شود”.