چالش ها بر سر دانشگاه آزاد

نویسنده

» مقاله اکونومیست درباره اختلافات داخلی

بر سر کنترل بزرگترین دانشگاه ایران، صف آرایی شده است. دانشگاه آزاد به عنوان یک مؤسسه نیمه دولتی  با 1.5 میلیون دانشجو، دانشکده های فراوان در سراسر کشور و ده ها میلیارد دلار سرمایه، ارزش بسیاری دارد. این دانشگاه از زمان تأسیس خود نزدیک به 30 سال پیش، سنگری برای اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می شده است.

وی که مردی ثروتمند، با نفوذ و رئیس جمهور پیشین کشور بوده، برای محمود احمدی نژاد رقیبی سرسخت است. طرفداران آقای احمدی نژاد ادعا می کنند آقای رفسنجانی در جریان همایش های انتخاباتی سال گذشته، پول دانشگاه آزاد را صرف تأمین مالی نامزدهای مخالف می کرده است. این اتهامی است که از سوی دانشگاه تکذیب شده است. از زمان انتخابات به این سو، این دانشگاه محلی برای اعتراضات مستمر علیه دولت آقای احمدی نژاد بوده است.

جای تعجب نیست که آقای احمدی نژاد در عطش به دست گرفتن کنترل این مؤسسه است. هیأت امنای دانشگاه آزاد در ماه ژوئن و برای گریز از این سرنوشت، به وقف اموال دانشگاه رأی داد تا آن را از نفوذ دولت در امان نگه دارد. رئیس جمهور که سخت برآشفته بود، سعی کرد لایحه ای را در مجلس بگذراند که به وی اجازه می داد رئیس دانشگاه را تعویض کند و مانع از وقف اموال دانشگاه شود. نمایندگان مجلس نیز به این لایحه رأی منفی دادند و و از سایر دانشگاه ها هم خواستند اموال خود را وقف کنند.

حامیان رئیس جمهور فعلی ایران و از جمله اعضای بسیج به عنوان شبه نظامیان داوطلب در خدمت دولت، با برپایی تظاهرات در خارج از مجلس به اقدام نمایندگان واکنش نشان دادند و مخالفان آقای احمدی نژاد را خائن خطاب کردند. علی لاریجانی رئیس مجلس و مخالف محافظه کار آقای احمدی نژاد این اعتراضات را محکوم کرد. حامیان رئیس جمهور پس از آن، لایحه دیگری را تقدیم مجلس کردند که بر تنفیذ اختیارت بیشتر به دولت برای کنترل دانشگاه آزاد دلالت می کرد.

این مناقشات سبب آشکار شدن مخالفت های موجود با دولت تندروی احمدی نژاد در درون نهادهای محافظه کار کشور شده است. اگر رئیس جمهور برنده مناقشات شود، ضربه ای به آقای رفسنجانی وارد خواهد شد. ضمناً به دولت و نیروهای امنیتی آن، امکان بیشتری برای کنترل دانشگاه ها بخشیده می شود. دانشگاه هایی که تا پیش از این محل نشو و نمو مخالفان رژیم بوده است.

 

منبع: اکونومیست- 1 ژوئیه