چه کسی باید تاوان نقص قانون را بدهد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اعدام محمدرضا حدادی در ابهام

خبر اعدام محمدرضا حدادی در روز چهارشنبه در حالی از سوی وکیل او تکذیب شد که محمد مصطفایی در گفتگو با “روز” اعلام کرد: این بدین معنی نیست که حکم اصلا اجرا نمی شود، ممکن است چهارشنبه دیگر یا هفته های آتی این حکم اجرا شود. مهدی رحمت، فرزند محمدباقر رحمت از یک سو و همچنین پدر و وکیل محمدرضا حدادی از سوی دیگر، در مصاحبه باروز، زوایای مبهم این پرونده را روشن کرده اند. پدر محمدرضا حدادی بر بی گناهی او اصرار می ورزد، اما فرزند محمدباقر رحمت ضمن تاکید بر اینکه قتل توسط محمدرضا صورت گرفته، به “روز” قول می دهد قبل از هر گونه اقدامی یک بار دیگر به این موضوع فکر کند.

روز چهارشنبه اخطاریه ای برای پدر محمدرضا حدادی ارسال شد که بر مبنای آن از وی خواسته شده بود برای آخرین بار ظرف سه روز به زندان عادل آباد مراجعه و محمدرضا را ملاقات کند.

این اخطاریه که به معنی اعدام قریب الوقوع محمدرضا حدادی است، بار دیگر پرونده قتل محمدباقر رحمت، توسط محمدرضا حدادی و سه نفر دیگر و اعدام قریب الوقوع محمدرضا حدادی را که به گفته پدر و وکیلش هنگام ارتکاب جرم، فقط 15 سال داشته، به خبر اصلی رسانه ها تبدیل کرد.

گفتگوی “روز” با مهدی رحمت، محمد مصطفایی و پدر محمدرضا حدادی را در ذیل بخوانید.

 

پدر محمدرضا حدادی: زندگی بچه ام را به او ببخشید

پدر محمدرضا حدادی که از کازرون راهی شیراز شده است تا برای آخرین بار در زندان عادل آباد شیراز با فرزندش ملاقات کند به “روز” می گوید: این قتل را 4 نفر انجام دادند اما بچه مرا که فقط 15 سال داشت، گول زدند که 50 میلیون تومان پول به خانواده ات می دهیم تو قتل را گردن بگیر و چون سن تو کم است تو را اعدام نمی کنند و پسر من هم گول خورد و این قتل را بر گردن گرفت.

وی می افزاید: الان احضاریه ای داده اند که برای آخرین ملاقات بیایید و چون مادر محمدرضا فلج است و من امکان مالی نداشتم او را بتوانم با خود بیاورم، تنها آمده ام. الان که با من حرف میزنید پشت زندان عادل آباد شیراز روی کارتن نشسته ام تا صبح شود و محمدرضا را ببینم و از مسئولین میخواهم کمک کنند و نگذارند محمدرضا اعدام شود. او بچه بود و قتل هم کار او نبود، یکی از متهمان پرونده رسما گفته که قتل را او انجام داده نه محمدرضا و حتی در زندان هم این مساله را برای سایر زندانیان تعریف کرده، اما به این موضوع هیچ توجهی نشده است.

آقای حدادی معتقد است فرزندش بی گناه بوده و قربانی نادانی خود شده است: “حتی تهران هم رفتم، رفتم به قوه قضائیه و گفتم که بچه مرا گول زده اند و اعدامش نکنید اما کسی توجهی نکرد. الان هم از شما میخواهم کمک کنید از خانواده مقتول بخواهید زندگی بچه مرا به او و ما ببخشند. با اعدام محمدرضا، پدر آنها زنده نمی شود، بچه مرا ببخشند و اعدامش نکنند.”

او می گوید که آخرین بار، پیش از عید پسرش را ملاقات کرده است: “نزدیک عید با محمدرضا ملاقات کردم. دیگر او را ندیدم. در این مدت فقط یک بار زنگ زد و گفت تقاضای ملاقات میکنم و خبر میدهم که بیایید ملاقات اما دیگر زنگ نزد تا این احضاریه آمد.”

آقای حدادی در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون برای اخذ رضایت از خانواده مقتول اقدام کرده اید؟ می گوید: “چند بار رفته ایم اما هر بار به 110 زنگ میزنند و نمی توانیم با آنها صحبت کنیم. اما من از انها تقاضا دارم، بچه مرا اعدام نکنند و او را که فقط کودک بوده ببخشند.”

 

محمد مصطفایی: حکم فردا اجرا نمی شود

محمد مصطفایی، وکیل محمدرضا حدادی اما به “روز” می گوید: با پی گیری هایی که کردم مطمئن شدم حکم اعدام محمدرضا، چهارشنبه اجرا نمی شود، اما با توجه به اخطاریه ای که برای خانواده موکلم فرستاده اند، احتمال دارد حکم چهارشنبه هفته دیگر یا هفته های آتی اجرا شود.

او می افزاید: وقتی احضاریه داده اند که برای آخرین بار بیایید و ملاقات کنید یعنی حکم اجرا خواهد شد.

وکیل محمدرضا حدادی سپس درباره چگونگی وقوع قتل توضیح میدهد: “محمدرضا حدادی در کازرون زندگی میکند و برای رفتن به شیراز در جاده ای منتظر ماشین بوده و سوار ماشینی می شود که متعلق به مقتول بوده است و سه نفر دیگر در ماشین بوده اند. این سه نفر قصد قتل راننده و سرقت ماشین را داشته اند و محمدرضا را نیز در این ماجرا دخیل می کنند. راننده را به قتل می رسانند. ماشین را برمیدارند و میروند اما به هدف خود نیز نمی رسند. چون بنزین ماشین تمام می شود و مجبور می شوند ماشین را رها کنند و بروند. خودرو پیدا می شود و هر 4 نفر بازداشت می شوند”.

آقای مصطفایی با بیان اینکه موکلش تنها 15 سال داشته می افزاید: محمدرضا تحت فشارهایی که هم از جانب نیروی انتظامی و هم از جانب آن سه نفر وارد شد، قتل را بر گردن می گیرد. آن سه نفربه او قول داده بودند که به خانواده اش پول میدهند و او نیز اعدام نخواهد شد. اما بعد از اینکه محمدرضا در ملاقات با مادرش متوجه می شود هیچ پولی به خانواده او نداده اند، نامه ای به مراجع قضایی نوشته و جریان را می نویسد و می گوید که قتل کار او نبوده است. اما دادگاه بدون توجه به این قضیه حکم را صادر میکند. در این میان کسی که قتل را انجام داده بود نیز در نامه ای به رئیس دادگاه اعلام میکند که قتل را او انجام داده است اما متاسفانه به این موضوع نیز توجهی نمی شود.

وکیل محمدرضا حدادی سپس با اشاره به روند پی گیری پرونده می گوید: ما حتی از رئیس قوه قضائیه، درخواست اعاده دادرسی کردیم اما متاسفانه به شواهدی که داشتیم توجهی نشد هرچند چندین بار در زمان ریاست آقای شاهرودی در قوه قضائیه، اجرای حکم متوقف شد، اما این پرونده اکنون در مرحله اجرای حکم قرار دارد و احضاریه ای که برای خانواده حدادی فرستاده شده نشان از این دارد که میخواهند حکم را اجرا کنند اما از زمان آن اطلاعی نداریم.

 

مهدی رحمت: خیانت به جامعه نباشد گذشت می کنیم

اما مهدی رحمت، فرزند محمدباقر رحمت که در مرداد 82 به قتل رسیده در گفتگو با “روز” از تهدیداتی می گوید که متوجه خانواده اش است و از اجماع خانواده برای قصاص محمدرضا حدادی.  آقای رحمت که از سوی خانواده اش برای اجرای حکم محمدرضا حدادی وکالت دارد، در انتها قول میدهد که پیش از هر اقدامی، یکبار دیگر به امکان گذشت و دادن فرصتی برای زندگی به او فکر کند.

 

آقای رحمت، تصمیم شما درباره محمدرضا حدادی چیست؟

قصاص نفس.

 

آیا تاکنون به گذشت و دادن فرصتی دیگر برای زندگی به او فکر کرده اید؟

نه. ما اگر گذشت کنیم او را آزاد می کنند و ما نمی توانیم چنین چیزی را بپذیریم.

 

این نقص قوانین است اما آیا باید تاوان نقص قوانین را محمدرضا و امثال او بپردازند؟

از این طرف قضیه من از شما می پرسم آیا تاوان این نقص را، ما که پدرمان را کشته اند باید بپردازیم؟ وقتی مجازاتی جز این نیست و یا اعدام است و یا آزادی، ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

 

یعنی اگر غیر از این می بود و مجازات دیگری در قانون تعریف شده بود شما از اعدام محمدرضا گذشت میکردید؟

اگر به او حبس ابد بدون مرخصی بدهند بله این امکان است اما متاسفانه چنین چیزی در قانون نیست و ما نیز تضمین هیچ کسی را در این زمینه قبول نداریم چون میدانیم در قانون نیست و چنین امکانی هم وجود ندارد.

 

آقای رحمت، محمدرضا هنگام ارتکاب جرم فقط 15 سال داشته و……

این را پدرش و وکیلش می گویند.

 

اما شناسنامه اش هم همین را می گوید.

محمدرضا بیش از 180 قدش بوده ریش و سبیل هم داشته این چگونه می توانست 15 ساله باشد؟ ما مطمئن هستیم که بالای 18 سال سن داشته و شناسنامه هم ملاک نیست یک عکس از او همه جا میزنند که مال دوران بچگی اش بوده و ربطی به زمانی که پدرم را به قتل رساند نداشته است مثل این است که من همه جا عکس ده سالگی ام را منتشر کنم اینکه درست نیست اینگونه خواستند تبلیغات رسانه ای ایجاد کنند و حکم را تغییر دهند اما موفق نشدند. من اگر موفق شوم عکس زمانی که بازداشت شد و به زندان بردند و با پلاکارد از او عکس گرفتند را می گیرم و منتشر میکنم تا همه بدانند عکسی که از این آدم منتشر شده عکس زمانی نیست که مرتکب قتل شد.

 

قتل پدر شما به صورت گروهی بوده و 4 نفر دخیل بوده اند. شما یک درصد هم احتمال نمی دهید که شاید قتل کار محمدرضا نبوده باشد و به گفته پدر و وکیلش فریب بقیه را خورده باشد؟

اینها می گویند که تبانی کرده اند و گردن محمدرضا انداخته اند اما این دروغ محض است. ما اعترافات محمدرضا را خوانده ایم و با جزئیات کامل، جریان قتل را توضیح داده و نوشته که کار او بوده است.

 

اما گفته می شود یکی دیگر از متهمان در نامه ای رسما نوشته که قتل کار محمد رضا نبوده بلکه او انجام داده است.

بله وقتی این قضیه اعلام شد محمدرضا نامه ای نوشت و گفت که او را فریب داده اند و قرار بوده به او پول بدهند و از این حرف ها. ما رفتیم پیش قاضی و از قاضی خواستیم محمدرضا را بیاورد و رسما از او بپرسد. دوباره او را آوردند و او رسما گفت که نه قتل را خودم انجام داده ام. حالا نمیدانیم چرا آن نامه را نوشته بود اما ضد و نقیض زیاد گفت و در آخر گفت قتل کار خودش بوده است.

 

آقای رحمت بقیه اعضای خانواده شما چه نظری دارند؟

همه تصمیم بر قصاص گرفته اند و برای اجرای حکم به من وکالت داده اند. اما روی حرف من حرفی نمی زنند.

 

ممکن است بفرمایید چگونه پدرتان به قتل رسیده است؟

4 نفر که همه با هم فامیل هم هستند، در جاده کازرون به شیراز سوار ماشین پدرم می شوند و او را ابتدا با سنگ میزنند و سپس محمدرضا با تسمه او را خفه میکند. بعد هم جنازه اش را می سوزانند. ما تا 54 روز دنبال پدرم می گشتیم و خیلی سخت بود تا اینکه خودشان جای پدرم را نشان دادند. وضعیت خیلی وحشتناکی داشت. تکه تکه شده، سوخته و……. حالا شما از رضایت سخن می گویید؟ خود قاضی پرونده گفت تاکنون چنین قساوتی ندیده است من اگر عکس جنازه پدرم را در اینترنت پخش کنم هیچ کسی دیگر از گذشت حرف نخواهد زد.

 

من میدانم بسیار سخت است شما هر گز قاتل پدرتان را نخواهید بخشید اما آیا امکان اینکه به او فرصت زندگی بدهید وجود دارد؟

نه متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد. یک بار خانواده او نیامدند از ما خواهش کنند و رضایت بگیرند. مدام رفتند دروغ گفتند و هر موقع سمت ما آمدند تهدید کردند و حتی نامه تهدید آمیز هم گذاشتند. خود محمدرضا از زندان پیغام فرستاده و گفته پایم بیرون برسد تلافی میکنم یعنی به جای عذرخواهی و طلب بخشش، تهدید میکند. ما چگونه رضایت بدهیم؟ که بیاید بیرون و برای ما مشکل ایجاد کند؟ آن سه نفر دیگر که هر کدام به ترتیب، 31 سال، 26 سال و 13 سال حبس گرفته اند وقتی از زندان مرخصی آمدند، مقابل منزل ما آمدند و ما را تهدید کردند، چرا همه انتظار دارند ما گذشت کنیم؟ هم پدرمان را کشته اند و هم به جای عذرخواهی، تهدیدمان می کنند و زندگی ما شده است پر از استرس. ما رضایت دهیم، چند صباح دیگر آزاد شود که نمی شود.

 

شما این تهدیدات را به مرجع قضایی اطلاع داده اید؟

بله اما انکار میکنند و می گویند کار ما نبوده در حالیکه کار آنها بوده است.

 

فکر نمی کنید گذشت شما متنبه شدن و اصلاح محمدرضا شود؟

او اصلا متنبه نشده ما کاملا خبر داریم. کسی که متنبه شده باشد عذرخواهی میکند، ابراز پشیمانی میکند نه اینکه پیغام تهدید بفرستد. از طرفی ما زیر فشار فامیل هم هستیم اگر گذشت کنیم فامیل ما را طرد می کنند. اگر آمد بیرون و فردا برای اعضای خانواده من مشکلی ایجاد کرد شما جوابگو هستید؟ من از آقای مصطفایی خواستم که محمدرضا نامه ای بنویسد و در مطبوعات منتشر کند و عذرخواهی کند اما نکردند. نیازی هم به این عذرخواهی نداشتیم فقط چون خیلی دروغ در مطبوعات گفته بودند و نوشته بودند خواستیم اینکار را بکنند اما نکردند. به پدر محمدرضا گفتیم وکیل پسرت را عزل کن بیا حرف بزنیم نکرد، آقای مصطفایی یک بار آمد دیدن ما و رفت اما نیت او خیر نبود.همه جا به دروغ گفت محمدرضا بی گناه است در حالیکه محمدرضا شخصا می گوید قتل کار او بوده است. هر چی گفتیم یا نکردند یا برعکس انجام دادند و مدام هم در رسانه ها دروغ گفتند و دروغ نوشتند. شما باور میکنید مردم اینجا تومار نوشتند و برای ما اوردند که این قاتل را اعدام کنید؟ شما که خبر ندارید بر ما چه گذشته است و می گذرد.

 

اما شما که به خاطر حرف و خواسته مردم، او را اعدام نمی کنید؟

نه این را گفتم که بدانید. اما به هر حال این چهارشنبه نشود، چهارشنبه دیگر یا روزهای دیگر محمدرضا اعدام می شود.

 

اگر محمدرضا نامه ای راکه خواسته بودید بنویسد و در رسانه ها هم منتشر شود و خانواده اش رسما از شما عذرخواهی و طلب بخشش کنند و این تضمین را نیز بدهند که محمدرضا در صورت آزادی برای شما مشکلی به وجود نخواهد آورد، رضایت میدهید؟

آنها به خواسته های ما هیچ توجهی نکردند. یک طلب بخشش ساده هم نکردند. اما ما اگر ببینیم که گذشت ما، خیانت به جامعه نیست، گذشت می کنیم. اگر ببینیم بعد از آزادی برای کسی دردسری درست نمیکند.

 

یعنی من می توانم این قول را از شما بگیرم که به بخشش و گذشت نیز قبل از انجام هر اقدامی فکر کنید؟

قول الکی درباره گذشت نمی دهم اما قول میدهم به سخنان شما و امکان گذشت فکر کنم.

 

سپاسگزارم آقای رحمت. باز با شما تماس خواهم گرفت.