استقبال نظامیان از مذاکره با امریکا

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» رضایت آیت الله خامنه ای از زبان منصوبان

یک روز پس از سخنرانی رییس جمهور ایالات متحده و همچنین حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل; تعدادی از فرماندهان نظامی به استقبال مذاکره با امریکا رفته،و در این میان برخی اظهارات اوباما را نشانه عقب نشینی ایالات متحده در قبال ایران، و بعضی دیگر اظهارات حسن روحانی را نشانه عقلانیت روحانیت شیعه دانسته اند. یکی از فرماندهان نظامی نیز حضور رییس دولت جمهوری اسلامی در نیویورک را نشانه اقتدار نظام خوانده است.

در این ارتباط سرلشگر پاسدار رحیم صفوی با اشاره به اظهارات رییس جمهوری ایالات متحده درباره ارتباط با جمهوری اسلامی گفت: “به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این حقیقت که ایران، یک کشور قدرتمند و باثبات در منطقه است که از روش منطقی و هوشمندانه در برخورد با دشمنانش پیروی می‌کند، پی‌برده‌اند. آمریکایی‌ها به طور محسوس یک نوع نرمش و عقب‌نشینی را در مقابل ایران انتخاب کرده‌اند.”

دستیار و مشاور رهبرجمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران اضافه کرد: “برای اولین بار آقای اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ما خواستار تغییر رژیم در ایران نیستیم و یا به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌جویانه احترام می‌گذاریم و این موضوع، حق ایران را تثبیت کرد.”

فرمانده سابق سپاه پاسداران همچنین تاکید کرد: “البته سخنان اوباما مواضع منفی هم داشت مثل اینکه گفت شرایط موجود فقط به انزوای عمیق‌تر ایران می‌افزاید و یا اینکه ایران باید راه دیگری برای منطقه و جهان انتخاب کند. این حرفها، صحبت‌های گزنده‌‌ای بود.”

این مقام ارشد نظامی ـ امنیتی جمهوری اسلامی سپس به تمجید از حسن روحانی پرداخته وافزوده است: “جناب آقای حجت‌الاسلام دکتر روحانی هم در سخنرانی بسیار هوشمندانه‌ خود، هم علیه خشونت و افراطی‌گری و هم در رابطه با خطوط قرمز ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای به خوبی از حقوق ایران دفاع کرد.”

وی در عین حال گفت: “آمریکایی‌ها هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌‌اند که نمی‌توانند با ایران قدرتمند دست و پنجه نرم کنند. البته ایران نیز در موضع طلبکارانه از آمریکا باقی خواهد ماند؛ چون واقعیت این است که ایران طلبکاری‌های زیادی از آمریکایی‌ها دارد.”

رحیم صفوی در بخش دیگری از اظهارات خود به هدف اصلی حمایت کنونی فرماندهان نظامی از شعار “تعامل سازنده” حسن روحانی هم به طور تلویحی اشاره کرده و گفته است: “ما امیدواریم جناب آقای حجت‌الاسلام دکتر روحانی و دولت ایشان در دیپلماسی خارجی بتواند از حقوق ملت ایران، چه حقوق هسته‌ای و چه رفع تحریم‌ها به خوبی عمل کنند.نباید به آمریکایی‌ها خوش‌بین بود و باید عمل آنها را دید، اگر آنها تحریم‌ها را آرام آرام برداشتند و یک اعتماد متقابل ایجاد شد، می‌توان امیدوار بود.”

این مقام ارشد نظامی و دستیار آیت الله خامنه ای دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی و ایالات متحده را بلامانع دانسته و برای نخستین بار بدون تقبیح مذاکره با امریکا تاکید کرده است که “دکتر روحانی می‌تواند در این عرصه دیپلماسی خوب عمل کند و جناب آقای ظریف نیز به عنوان وزیر خارجه‌، فردی هوشمند و قابل اعتماد است که ادبیات آمریکایی‌ها را بخوبی می‌شناسد و می‌تواند مواضع خوبی در مقابل آقای جان کری (وزیر خارجه آمریکا) بگیرد.”

همزمان با این اظهارات رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشور نیزبه تعریف و تمجید از حسن روحانی و سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

حسن فیروزآبادی در این باره گفت: “یک بار دیگر عقلانیت روحانیت شیعه در چهره رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درخشید و در چارچوب و در کلام نغز رهبر انقلاب، عزت، حکمت و مصلحت را در جهان به کرسی نشاند. آقای رئیس‌جمهور، مواضع صریح و انقلابی و حق‌طلبانه و مستحکم ملت ایران را به جهانیان نشان داد. “

وی همچنین تاکید کرد: “سخنان مقام محترم ریاست جمهوری یک پیام داخلی هم داشت، آنجا که گفت “مخالف را نه تنها باید تحمل کرد که باید با او کار کرد، آقای روحانی با این حکمت سیاسی شعارهای اصلاح‌طلبان را پشت سر گذاشت و راهی نو برای همبستگی، نشاط و مشارکت ملی گشود.”

البته رییس ستاد کل نیروهای مسلح که مهدی کروبی کاندیدای اصلاح طلب و معترض در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۴ و ۱۳۸۸) او را “رییس ستاد نظامیان دخالت کننده در انتخابات” خوانده بود هیچ توضیحی در این باره و ربط عدم تحمل مخالف به اصلاح طلبان ارایه نکرده است.

در دیگر سو اما سرتیپ پاسدار حسینعلی یوسفعلی زاده، فرمانده سپاه استان خراسان شمالی هم به تمجید از روحانی پرداخته و مدعی شده که “صحبت کردن نظام جمهوری اسلامی و حضور رییس‌جمهور کشور ما در آمریکا نشانه اقتدار نظام جمهوری اسلامی و یک استراژی کاملا جدی است، به معنای اینکه ما همچنان از حق، منافع و مصالح خود دفاع می‌کنیم و بنا نیست سر خم کنیم، بلکه بناست نقش خود را ایفا کنیم.”

سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی به طور تلویحی از رضایت آیت الله خامنه ای برای مذاکره با ایالات متحده خبرداده و اعلام کرده: “ملت ما امروز در سطحی از اقتدار قرار دارد که می‌تواند با رهبری‌های حکیمانه و مدبرانه مقام معظم رهبری با اعتماد کامل وارد مذاکره شده و در هر چالشی از خود دفاع کند.

او البته این را هم خاطرنشان کرد که “مذاکره به خاطر مذاکره در این مقطع زمانی برای ما موضوعیت ندارد. نظام سلطه و در رأس آن آمریکا باید حقوق ملت ایران را در قالب پروتکل‌ها و موافقتنامه‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته و در فضایی برابر، بدون هر نوع تحمیل و به دور از سوء تفاهم‌هایی که نظام صهیونیستی برای آنها ایجاد می‌کند، وارد مذاکره شود که در این صورت ما هم آماده شفاف‌سازی هستیم”.

 استقبال نظامیان از ارتباط با ایالات متحده و نشستن پای میز مذاکره درحالی است که تا پیش از اظهارات روز سه شنبه باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل،برخی فرماندهان نظامی از بدبینی به امریکایی ها سخن گفته و از شیوه ای که حسن روحانی برای تعامل و مذاکره با غرب در پیش گرفته است انتقاد کرده بودند.

آنها تا پیش از پیروزی حسن روحانی در انتخابات او و نزدیکانش رابه “واداده گی در برابر غرب” متهم و او را فردی سازشکار با دشمنان جمهوری اسلامی معرفی می کردند.

حسن روحانی کاندیدای پیروز یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از محوری ترین برنامه های خود را پیش از پیروزی، تعامل با دنیا و تنش زدایی در این عرصه اعلام کرده بود.

از جمله وی پیش از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده بود که “ما برای اینکه به اهداف ملی دست پیدا کنیم و برای اینکه کشور را از تحریم ظالمانه نجات دهیم و برای اینکه روابطمان را با دنیا براساس تعامل سازنده بنیانگذاری کنیم در این عرصه ورود کرده‌ایم.”

برخی ناظران معتقدند دلیل اصلی رضایت رهبر جمهوری اسلامی و همچنین استقبال فرماندهان نظامی از مذاکره مستقیم با ایالات متحده بر سر مناقشه ی هسته ای در پی گسترش تحریم ها و تاثیر گذاری آن بر اقتصاد کشورست. چرا که رهبر جمهوری اسلامی در دوسال گذشته تحریم های بین المللی را “میدانی شوق آفرین” خوانده بود اما از شروع سال جاری و با بحرانی شدن شرایط کشور در سخنرانی خود در شهر مشهد از اثر گذاری تحریم ها خبرداد.

او گفته بود: “البته من این را بگویم ــ این را یک بار دیگر هم چند ماه قبل از این گفتم ــ که آمریکائی‌ها اظهار خوشحالی کردند و گفتند که فلانی اعتراف کرد که تحریمها اثر گذاشته. بله، تحریمها بی‌اثر نبود؛ میخواهند خوشحالی کنند، بکنند. تحریمها بالاخره اثر گذاشت.”

این درحالی بود که کمی پیش از این او و همچنین منصوبانش در سپاه پاسداران، از جمله رییس سابق اداره سیاسی سپاه با اعلام ایستادگی در برابر مشکلات و شعارهای نظیر اقتصاد مقاومتی، گفته بودند که “هر ملتی که می خواهد پیشرفت کند، باید هزینه های آن را نیز بپردازد. رفتن موضوع هسته ای به شورای امنیت و فشارهای اقتصادی بر ملت ایران، هزینه های این پیشرفت است.”