دستگیری خانواده ها از سرناچاری

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

آزادی عبدالله مومنی همراه با آزادی رئیس دفتر میرحسین موسوی،  دیروز در حالی مهم ترین اخبار مربوط به زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بود که بازداشت فعالان و گروگانگیری اعضای خانواده های آنان، صدور کیفرخواست های سنگین و احکام نامتعارف همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه دادستان تهران روز گذشته از صدور کیفرخواست برای ۲۵۰ تن از بازداشت‌شدگان حوادث روز عاشورا خبر داد. جعفری دولت آبادی در عین حال در جمع خبرنگاران گفت: “کسانی که تحقیقات در مورد آنها تکمیل شده و یا دلایل برای اتهام آنها کافی نیست به تدریج آزاد خواهند شد”.

او همچنین در حالی از فرصت داشتن محمد امین ولیان برای اعتراض به حکم اعدام تا 22 اسفند خبر داده که مهدی کروبی، از مقام‌های قضایی خواسته است حکم اعدام محمدامین ولیان را لغو کنند.

محمد امین ولیان، از بازداشت شدگان روز عاشوراست که به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است.

کروبی با انتقاد از تغییر مفهوم محاربه در ماههای اخیر گفته است که “برخی مسئولان سنجیده یا نسنجیده و حتی عامدانه حرکت های خیابانی و اعتراضات را محاربه اعلام کردند که این امر مایه تاسف است”.

به گفته او “برخی مسئولان قضائی خوراک برای دشمنان و برخی رسانه های خارجی تهیه و دوستان را در سطح جهان منفعل میکنند”.

براساس گزارش وب سایت سحام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی، کروبی تصریح کرده است: “در هر کجاکه موقعیتی همچون دستگیری عبدالمالک ریگی که جای تقدیر دارد، بدست میآورند، سعی دارند بی جهت یک نقطه منفی همچون حکم اعدام جوان ۲۰ساله به دلیل حضور در تظاهرات خیابانی را ایجاد کنند”.

به اعتقاد کروبی، با صدور حکم اعدام برای محمدامین ولیان به خاطر حضور در تظاهرات خیابانی، آبروی ایران در جامعه بین الملل میرود.

 

5 سال حبس قطعی برای بهمن احمدی امویی

بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی از سوی دادگاه تجدید نظر به 5 سال حبس قطعی محکوم شد. حکم دادگاه بدوی این روزنامه نگار 7 سال و 4 ماه حبس تعزیری بود که از سوی دادگاه تجدید نظر به 5 سال کاهش یافته است.

حکم دادگاه تجدید نظر دیروز به فریده غیرت، وکیل بهمن احمدی امویی ابلاغ شده است.

 

سه آزادی

سخنگوی ادوار تحکیم وحدت و مسئول ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی در ایام انتخابات، پس از  ۸ ماه  بازداشت، به مرخصی ۵ روزه آمد. عبدالله مومنی روز گذشته با قرار وثیقه 550  میلیون تومانی وقرار کفالت 250 میلیون تومانی آزاد شد.

مهدی فروزنده پور مسوول دفتر میرحسین موسوی نیز پس از گذشت بیش از دو ماه،  با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. براساس گزارش وب سایت کلمه، فروزنده پور کارمند پیشین نهاد ریاست جمهوری است که در آخرین سمت خود ریاست دفتر مهندس موسوی را در فرهنگستان هنر برعهده داشت. وی در تاریخ هفتم دی ماه در منزل شخصی اش توسط سه مامور امنیتی بازداشت شده بود.

جمیله دارالشفایی، دیگر عضو دربند خانواده دارالشفایی نیز روز گذشته آزاد شد. یک روز پیشتر بنفشه دارالشفایی نیز آزاد شده بود.

 

سه بازداشت

عماد بهاور، عضو نهضت آزادی ایران روز گذشته در پی مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت شد. این فعال سیاسی در روزهای پس از انتخابات نیز بازداشت و بعد از دوماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

عماد بهاور دیروز برای اخذ آخرین دفاعیات به دادگاه انقلاب احضار شده بود اما در پی مراجعه به این دادگاه بازداشت شد.

درسا سبحانی، عضو کمپین یک میلیون امضا نیز روز گذشته در منزل خود در ساری بازداشت شد.

براساس گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، هنگام بازداشت درسا سبحانی  تعداد ماموران ۱۲ نفر بوده که دوتن از آنان فیلم‌برداری می‌کردند و تعداد زیادی نیز در بیرون از منزل حضور داشتند.

پیش از این ماموران امنیتی برای بازداشت این فعال زنان اقدام کرده بودند اما به دلیل منزل نبودن وی، پدر او را ضرب و شتم قرار داده  و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت کرده و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی و تهدید قرار داده بودند. آنها تهدید کرده بودند که اگر وی، دخترش درسا سبحانی را روز شنبه به وزارت اطلاعات تحویل ندهد وی را به همراه همسر و دختر کوچکش بازداشت و منزل شخصی آنها را نیز مصادره خواهند کرد.

امیرحسین کاظمی، وبلاگ نویس و عضو نهضت آزادی ایران نیز روز شنبه پس از احضار به دفتر وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

تودیع وثیقه برای خواهر زاده زهرا رهنورد

خانواده صالح نقره کار، خواهر زاده زهرا رهنورد و مسوول کمیته حقوقی ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی، با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی منتظر آزادی او هستند. ایمان میرزازاده، وکیل مدافع صالح نقره کار در این زمینه به وب سایت کلمه گفته است: “از سوی دادگاه انقلاب وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای موکلم تعیین شده است و خانواده اش صبح امروز وثیقه را تودیع کرده اند. با تودیع وثیقه انتظار می رود به زودی او آزاد شود.”

محمدصالح نقره کار، خواهرزاده زهرا رهنورد، روز دوشنبه، بیستم بهمن به دادسرای زندان اوین احضار و همان روز بازداشت شده بود. او تا چند هفته پیش از آن مسئول روابط عمومی دادستانی کل کشور بود.

 

ملاقات با کاوه قاسمی کرمانشاهی

خانواده کاوه قاسمی کرمانشاهی پس از گذشت 27 روز از بازداشت وی، موفق به ملاقات این فعال حقوق بشرشدند و سرانجام مادر وی بعد از مدتها نگرانی و پیگیری بسیار در محل بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه، کاوه را ملاقات کرد.

به گزارش کانون حمایت از خانواده های جان باختگان و بازداشتی ها، این ملاقات نتیجه پی گیری و مراجعات مستمر خانواده کاوه به اداره اطلاعات و دادستانی کرمانشاه بوده است و ماموران اداره اطلاعات سرانجام در مقابل اصرار خانواده کاوه اجازه ملاقات با وی را به مادرش داده اند.

خانم داوودی فر، مادر کاوه، ضمن اشاره به روحیه بالای وی در این ملاقات، گفته در این دیدار که در حضور ماموران امنیتی انجام گرفته از وضعیت پرونده و موارد اتهامی کاوه حرفی به میان نیامده است.
لازم به ذکر است، کاوه قاسمی کرمانشاهی از 14 بهمن ماه توسط ماموران اداره اطلاعات کرمانشاه بازداشت شده و با وجود گذشت یک ماه از بازداشت، وضعیت پرونده و موارد اتهام وی به وکیل و خانواده اش اطلاع داده نشده است.

 

گروگانگیری خواهر یک فعال حقوق بشر

نیروهای امنیتی با حمله به منزل پدری کیوان رفیعی، فعال حقوق بشر، بدون ارائه هیچگونه حکم و اتهامی، خواهر وی را گروگان گرفتند و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.
به گزارش هرانانیروهای امنیتی در ساعت 22 شب 11 اسفندماه با مراجعه به منزل پدری کیوان رفیعی، دبیرکل سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اقدام به بازداشت خواهر وی کردند. به گفته کیوان رفیعی، خواهر وی دانشجوی حسابداری در مقطع کارشناسی بوده، اما فاقد هر گونه سابقه فعالیت سیاسی یا حتی حضور در عرصه فعالیتهای حقوق بشری است. نیروهای امنیتی که از اطلاعات سپاه پاسداران در دو تیم از شهرهای تهران و گرگان بوده اند، به طور ضمنی از فعالیت های برادر وی و “نگذاشتن چاره!” سخن گفته اند. به گفته نیروهای امنیتی پس از انتقال خانم رفیعی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در شهر گرگان، روز 12 اسفندماه وی را به شهر تهران انتقال داده اند. از سرنوشت وی پس از بازداشت هیچگونه اطلاعی در دست نیست.