بانک های ایرانی؛ هدف تحریم های غربی

نویسنده

» گزارش نیوز دیلی ازتحریم های احتمالی ایران

لویی شاربونو

دیپلمات های غربی، که با پیش نویس تحریم ها علیه ایران – که توسط واشنگتن و بریتانیا تهیه شده و سپس به اطلاع فرانسه آلمان و بعد  روسیه و چین رسیده است – آشنا هستند و به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند  می گویند مقامات سازمان ملل دیگر به دنبال قرار دادن بانک مرکزی ایران در فهرست سیاه تحریم ها نیستند.

در این پیش نویس همچنین محدودیت هایی برای بانک های جدید ایرانی در خارج از کشور، که تهران از آن ها برای دور زدن تحریم ها استفاده می کند ایجاد خواهد شد.

یک دیپلمات به رویترز گفت: “ما  به دنبال محدود کردن فعالیت های بانکی جدید ایران در خارج از کشورهستیم.”

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه دور از تحریم ها علیه ایران را به دلیل عدم پیروی ایران از خواسته سازمان ملل در توقف غنی سازی اورانیوم اعمال کرده است. تهران  اتهامات غرب مبنی بر اینکه برنامه هسته ای آن کشور اهداف نظامی دارد را رد می کند و می گوید آن کشور فقط به دنبال تولید برق است.

یکی دیگر از دیپلمات ها گفت درخواست “احتیاط” در مورد بانک مرکزی ایران، که در پیش نویس تهیه شده توسط آمریکا ذکر شده است، برای روسیه و چین قابل قبول تراز قرار دادن آن در فهرست سیاه است، چرا که در آن صورت امکان هر گونه سرمایه گذاری در ایران مشکل خواهد شد.

دیپلمات دیگری در این زمینه گفت: “ایده اصلی آن است که افزایش احتیاط در قبال تبادلات بانک مرکزی ایران با اتحادیه اروپا و آمریکا و سایر کشورها می تواند زمینه ای فراهم آورد که هر کشوری بتواند تحریم های خاص خود را بر این گونه تبادلات اعمال نماید.”

فقط یک بانک ایرانی، یعنی بانک سپه در تحریم ها سازمان ملل ذکر خواهد شد که در سه  قطعنامه مصوب شورای امنیت در سال 2006 ، 2007 و 2008 نیز در فهرست سیاه قرار داده شده بود.

شورای امنیت همچنین هشدارهایی را علیه دو بانک دیگر - بانک ملی و بانک صادرات – ذکر کرده است ولی آنها را در فهرست سیاه قرار نداده است.

در این پیش نویس نشانی از تحریم صنایع نفت و گاز ایران که در پیشنهاد فرانسه ذکر شده بود وجود ندارد.

 

 واکنش از چین

پیش نویس جدید همچنین شرکت های کشتیرانی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت های مرتبط با آن را هدف می گیرد. دیپلمات ها می گویند این تدابیر محدودیت هایی را در زمینه پوشش بیمه و بیمه اتکایی محموله های وارد شده و خارج شده از ایران ایجاد خواهد کرد.

این تحریم ها همچنین شامل ممنوعیت کامل تجارت اسلحه با ایران است که در بر گیرنده بازرسی محموله ها از آن نوعی که در مورد کره شمالی اعمال می شود خواهد بود.

دیپلمات ها گفتند واکنش  اولیه روسیه  منفی بود.

یک دیپلمات گفت: “روسیه گفته است که این قطعنامه از ایده آنها در مورد تحریم ها تبعیت نمی کند و به همین دلیل روسیه بسیاری از آن اقدامات را نمی پذیرد.”

چین  واکنشی نشان نداده است و تا کنون از شرکت در “مذاکرات اساسی” در دور چهارم تحریم های سازمان ملل علیه تهران سر باز زده است. چهار قدرت غربی، امیدواربودند بتوانند یک  کنفرانس تلفنی با مقامات  شش کشوربرای بحث درباره این پیش نویس برگزار کنند اما به دلیل مخالفت چین قادر به این کار نشدند.

روسیه و چین روابط تجاری سودآوری با تهران دارند، گرچه مسکونشان داده که می تواند برخی اقدامات  تنبیهی علیه ایران را پشتیبانی کند، به شرط آنکه چندان شدید نباشد. چین نیز امکان حمایت ازتحریم های تازه را رد نکرده است و بارها تکرار کرده است که این مسئله باید از طریق گفتگو حل و فصل شود، نه تنبیه.

مسکو و پکن با اکراه از سه دور تحریم های مربوط به ممنوعیت سفر ومسدود کردن دارایی های افراد و شرکت های وابسته به  صنایع هسته ای و موشکی ایران حمایت کرده اند. روسیه و چین، مانند ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

دیپلمات های غربی امیدوارند پیش نویس قطعنامه رسمی را در هفته های آینده به شورای 15 کشور شورای امنیت ارائه دهند تا در صورت تصویب از ماه آینده به اجرا گذارده شود.

منبع: نیوز دیلی- 5 مارس 2010