تکرار شود، باز هم شلیک می کنیم

نویسنده
نازنین کامدار

» فرماندهان سپاه وحمله به هواپیمای امریکا

دو روز پس سرنگون کردن یک هواپیمای شناسایی بدون سرنشین ایالات متحده آمریکا در خارج از حریم هوایی ایران توسط سپاه که واکنش تند کاخ سفید را به همراه داشت، روز گذشته تقریبا تمامی فرماندهان سپاه و مقامات بلندپایه این تشکیلات نظامی درباره این اقدام اظهار نظر، وامریکا را به برخوردهای بیشتر تهدید کردند.

به گزارش ایسنا، شلیک جنگنده های روسی ایران به هواپیمای بدون سرنشین آمریکا، همزمان با اولین سالگرد انفجار ملارد که طی آن حسن تهرانی مقدم کشته شد، صورت گرفته است؛ انفجاری که جمهوری اسلامی آن را یک “حادثه” دانست و منابع خبری از نقش اسرائیل ـ با کمک امریکا ـ در آن خبر دادند.

 سالگرد کشته شدن حسن تهرانی مقدم دیروز در تهران برگزار و طی آن حمله به پهپاد امریکایی دستمایه تهدید های فرماندهان سپاه شد.

آنطور که ایسنا گزارش داده، محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در این مراسم گفته است: “هواپیماهای جنگنده سپاه پاسداران وظیفه خود را در برابر پهپاد آمریکایی به خوبی انجام دادند و اگر بازهم چنین اتفاقی بیفتد ایران به مقابله خواهد پرداخت.”

او افزوده است: “یکی از پهپادهای آمریکایی در خلیج فارس در منطقه AFR جمهوری اسلامی در منطقه ممنوع پروازی وارد شده بود که البته ممکن است اشتباهی یا عمدی بوده باشد، بلافاصله سیستم های پدافندی جمهوری اسلامی و هواپیماهای جنگنده سپاه که وظیفه مقابله با تهدیدات را دارند، وارد عمل شدند و وظیفه خود را انجام دادند. طبیعی است اگر باز هم پهپاد آمریکایی وارد حریم جمهوری اسلامی ایران شوند، چنین حرکتی از سوی ایران تکرار می شود”.

به نوشته مهر، حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه هم در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر تاکید آمریکا در خصوص اینکه پهپاد این کشور در خارج از مرزهای ایران بوده است، گفته: “اسناد این موضوع موجود است، ما هیچ وقت خارج از مرزهای بین‌المللی تعرض به هیچ پرنده‌ای نخواهیم داشت. ما دقیقاً تمام قوانین بین‌المللی را در مورد برخورد با پرنده‌ها و تهاجمات بیگانه می‌دانیم و آنها را مراعات می‌کنیم و اسناد این موضوع نیز موجود است”.

سلامی در پاسخ به این سؤال که در این صورت این پهپاد داخل مرزهای ما بوده گفت: “حتماً اینطور بوده در غیر این صورت شلیکی صورت نمی‌گرفت”.

 حسین حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه هم درباره این موضوع کنفرانسی خبری برگزار کرده و گفته است: “یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا در سواحل جنوبی استان بوشهر و در فضای ایران وارد شده بود که با عکس‌العمل به موقع جنگنده‌های سپاه مواجه شد. ما قبلا به آمریکایی‌ها هشدار داده بودیم و آنها اخطارهایی هم دریافت کرده بودند ولی آنها توجه نکردند و ما در این مرحله اخطار شدیدتری به آنها دادیم”.

وی با بیان اینکه “این هواپیما از نوع NQ1 بوده است”، افزود: “بر اساس اطلاعاتی که خود آمریکایی‌ها به طور آشکار اعلام کردند، این هواپیما وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و به یک معنا جاسوسی را داشته است. این هواپیما مشغول پرسه زدن بر فراز جزیره خارک بود و استنباط ما این است که با اهداف نظامی مشغول جمع‌آوری اطلاعات از جزیره خارک و اطلاعات اقتصادی مربوط به مسائل نفتی و تردد نفتکش‌ها بود که ما وظیفه داشتیم عکس‌العمل نشان بدهیم.”

او در ادامه گفته است: “طبیعی است که ما از منافع ملی خود کوتاه نمی‌آییم. ما خطوط قرمزی داریم که آمریکایی‌ها باید آن را بفهمند و رعایت کنند و اگر قرار باشد تکرار کنند، حتما باید منتظر برخورد باشند”.

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا به پهپاد آمریکایی از سوی جنگنده‌های ایرانی شلیک شده بود؟” گفته: “بله، ما شلیک کردیم و این شلیک، اخطار بود و طبیعتا اگر آنها توجه نکنند، باید منتظر اقدامات شدیدتری هم باشند”.

همزمان با این سخنان، روز گذشته اعلام شد که از امروز یک مانور هوایی مشترک بین ارتش و سپاه به نام “مدافعان ولایت ۴” برگزار خواهد شد و محل آن دقیقا همانجایی است که چند روز قبل هواپیمای بدون سرنشین امریکا مورد هدف قرار گرفت.

خبرگزاری فارس به نقل از شاهرخ شهرام، معاون اجرایی قرار گاه پدافند هوایی خانم الانبیاء درباره این مانور گفته است: “از سال ۸۷ سلسله رزمایش‌های مدافعان آسمان ولایت آغاز شد که امسال این رزمایش در وسعت ۸۵۰ هزار کیلومتر صورت می‌گیرد. نیروی هوایی ارتش و بخشی از نیروی هوا و فضای سپاه در این رزمایش به عنوان کشور نارنجی (مهاجم) و قرارگاه پدافند هوایی بخشی از نیروی هوایی نیروی زمینی، نیروی دریایی، بخش‌هایی از نیروی هوا فضای سپاه بسیج، ناجا و مرزبانی به عنوان کشور آبی (مدافع) عمل می‌کنند که البته هواپیمایی طرح پدافندی نیروی هوایی نیز در مجموعه کشور آبی خواهند بود. این شبکه کلیه تحرکات هوا و فضای کشور را زیر نظر داشته و علاوه بر آن به وظیفه ذاتی خود یعنی مراقبت از کریدورهای ورودی و خروجی نیز عمل خواهد کرد.

وی افزوده است: “یکی از مهمترین برنامه‌های این رزمایش تست‌ سامانه‌های گرم سامانه‌های موشکی و توپخانه‌ای علیه هواپیمایی بدون سرنشین در سطوح پروازی مختلف و در تمامی ساعات شبانه روز خواهد بود”.

تهدید های لفظی و راه اندازی یک مانور در حالی به عنوان پاسخ سپاه پس از حمله به یک هواپیمای شناسایی امریکایی داده می شود که کاخ سفید و پنتاگون، دو روز پیش از جمهوری اسلامی خواسته بودند درباره حمله به هواپیمای شناسایی این کشور پاسخ دهد.

 پنتاگون تصریح کرده به این هواپیمای بدون سرنشین صدمه وارد نشده و در زمان درگیری این هواپیما ۳۰ کیلومتر با خط ساحلی ایران فاصله داشته است.
کاخ سفید نیزگفته است که امریکا برای پاسخ به تهدید های هر کشوری هم گزینه دیپلماسی دارد و هم برخورد نظامی.