حمله به ایران و گفتگوهایش

نویسنده

» گزارش جروزالم پست از استراتژی تازه تل آویو

ساندی تایمز به نقل از منابع دفاعی و اطلاعاتی غربی گزارش داد که مقامات نظامی به این نتیجه رسیده‌اند که حمله هوایی معمول علیه تجهیزات هسته‌ای ایران ممکن است با شکست مواجه شود.

تایمز به نقل از یک مقام ارشد دفاعی گفت: “در سال‌های اخیر نقشه‌های اسرائیل طبق پیشروی‌های ایران جلو رفته است.”

بر اساس این گزارش متخصصان دفاعی غرب کشف کرده‌اند که سایت هسته‌ای فوردو در ایران بیشتر از آن‌چه قبلا گمان می‌شد در عمق زمین ساخته شده و حمله هوایی معمولی آسیبی به آن نمی‌رساند و

با توجه به پیشرفت ایران در غنی‌سازی اورانیوم، اسرائیل مجبور است تاکتیک خود را عوض کند تا از نابودی حدود ۲۰ درصدی هواپیماهای خود در حملات متعارف جلوگیری کند.

به گزارش تایمز، متخصصان دفاعی ادعا می‌کنند که اسرائیل دو راه دارد؛ یا اینکه نیروی زمینی ویژه به کار گیرد یا اینکه از موشک‌های بالستیک با کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند.

این گزارش که پس از تحقیقات بسیار منتشر می‌شود نشان می دهد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل، برنامه‌ای برای حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران داشته‌اند. نتانیاهو در نشستی با چند وزیر ارشد به ارتش دستور داده بوده که وضعیت هشدار را به “فوق حساس” افزایش بدهد و اعلام وضعیت جنگی کند.

گابی اشکنازی، فرمانده ستاد مشترک ارتش و پس از او میرداگان رئیس موساد، این دستور را “غیرقانونی” تشخیص دادند و از اجرای آن خودداری کردند.

از بحث‌هایی که در مخالفت با حمله یکجانبه اسرائیل مطرح می‌شود، نظر ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکاست که می‌گوید ممکن است حمله اسرائیل برنامه هسته ای ایران را از بین نبرد.

با این وجود اخیرا بنیامین نتانیاهو گفته است که حتی اگر اسرائیل نتواند برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد، برنامه ایران را چند سال عقب می‌اندازد و وقت برای تغییر رژیم یا کارهای پیش‌بینی نشده دیگر ایجاد خواهد کرد.

نتانیاهو در جلسه‌های خصوصی چند بار تکرار کرده است که پیش از حمله سال ۱۹۸۱ اسرائیل به راکتور اسیراک عراق، موساد و ارتش مخالف حمله بوده‌اند، چون آن‌ها فکر می‌کردند بهترین کار به تعویق انداختن چند ساله برنامه است.

ایهود باراک، وزیر دفاع - که جنگ‌طلب‌ترین وزیر در برابر ایران است – به کنست [مجلس اسرائیل] گفت: “به نظر من حمله به ایران به طرز غیرقابل پیش بینی پیچیده‌تر است، به همین میزان خطرناک‌تر است، سخت‌تر است، اما از لحاظ زندگی بشری، به طرزی باورنکردنی پرهزینه‌تر است اگر بخواهیم در آینده با ایران هسته‌ای طرف باشیم.”

باراک گفت: “این جلسه مشورتی نه [وزیر] کابینه است، کمیسیون امنیت کابینه؛ ولی وقتی قرار باشد تصمیمی [در مورد حمله به ایران] گرفته شود، این تصمیم توسط دولت اسرائیل گرفته می‌شود.”

منبع: جروزالم پست – ۱۱ نوامبر