گفتگو با ایران صدای طبل جنگ را کم می کند

نویسنده

» سخنان اوباما به نقل از رویترز

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

تبسم زکریا و جاستینا پاولاک

پرزیدنت اوباما گفت که گفتگوی شش قدرت جهان با ایران یک شانس دیپلماتیک می دهد تا بحران بوجود آمده بر سر برنامه های اتمی این کشور که ممکن است منجر به نواخته شدن طبل جنگ بشود، کاهش یابد.

کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از طرف آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان ، روز سه شنبه اعلام کرد که گفتگو با ایران بعد از هفته ها رایزنی با این کشور ها و برای کاهش سوء ظن ها به برنامه های اتمی ایران است.

هنوز زمان  و مکان این دیدار که به پیشنهاد ایران قرار است صورت بگیرد، مشخص نشده است. سال هاست که گفتگو های دیپلماتیک با ایران به بن بست رسیده  و ترس از جنگی دیگر در خاورمیانه شدت گرفته است.

در میان گمانه زنی ها در مورد حمله به تاسیسات اتمی ایران، اوباما گفت که سیاستمداران آمریکایی که بر طبل جنگ می نوازند مسئول اند که در مورد هزینه و مزایای حمله نظامی توضیح بدهند.

وی گفت به نظر می رسد این نظر که آمریکا باید ظرف هفته ها یا ماه های آینده تصمیم بگیرد، تصمیمی مبتنی بر واقعیت نیست.

اما کمی بعد وزیر دفاع آمریکا، لئون پانه تا گفت آمریکا در صورت شکست گفتگو ها با ایران مجبور به حمله نظامی است و  نمی پذیرد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند.

پانه تا در کنفرانس سالانه بزرگ ترین گروه لابی اسرائیل در آمریکا گفت که “حمله نظامی آخرین راه حل و در صورت شکست همه گزینه ها است. اما اشتباه نکنید، اگر همه راه ها با شکست مواجه شود، ما وارد عمل می شویم.”

هرچه اسرائیل صدایش را در مورد حمله نظامی به ایران بالاتر می برد، گفتگو ها ممکن  است مهلتی باشد برای کاهش بحرانی که منجر به بالارفتن قیمت نفت می شود و آمریکا را به سومین جنگ بزرگ در خاورمیانه در دهه گذشته نزدیک می کند.

سعید جلیلی، رئیس گروه مذاکره کننده  ایرانی در ماه فوریه نامه ای به آشتون نوشت مبنی بر اینکه ایران خواستار از سر گیری مذاکرات است و پیشنهاد کرد که گزینه های جدیدی مطرح شود.

آشتون از طرف شش قدرت بزرگ جهان در بیانیه ای متذکر شد: “امروز من به نامه دکتر جلیلی مورخ 14 فوریه، پاسخ دادم و پیشنهاد می کنم که گفتگو با ایران از سر گرفته شود.”

به گفته یک مقام رسمی اتحادیه اروپا  این گفتگو ها قرار نیست تا قبل از سال نوی ایرانی که دو هفته دیگر آغاز می شود، برگزار شود با اینحال یک سری نشست های آماده سازی در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

آشتون در پاسخ به جلیلی نوشت: “هدف نهایی ما رسیدن به درک متقابل، مذاکره، یافتن راه حل طولانی مدت با توجه به حق ایران مبنی بر استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی است.”

کشور های غربی با توجه به اتهاماتی که در مورد خواست ایران برای از سرگیری مذاکره وجود دارد آن را نقشه ای  برای کم کردن فشار ها و نه راهی برای رسیدن به توافق، ارزیابی می کنند.

آخرین موضعگیری ایران درقبال شش قدرت بزرگ زمانی صورت گرفته که از تحریم نفتی و  مالی بشدت صدمه دیده  است.

اولین چشم انداز گفتگو  باایران، کاهش قیمت نفت در روز سه شنبه بود. قیمت نفت خام با 1.82  دلار کاهش، به بشکه ای 122 دلار رسید، اگرچه روز چهارشنبه قیمت نفت 40 سنت افزایش پیدا کرد.

مقامات ارشد اتحادیه اروپا می گویند دلایلی وجود دارد که آنها را متقاعد کرده که گفتگو با ایران ثمربخش خواهد بود.

مقامات اروپایی گفتند: “اولین دلیل این است که ایران مشخصا نوشته است که قصد دارد درمورد برنامه های اتمی گفتگو کند. دلیل دوم اتحاد مجامع بین المللی و سومین دلیل تحریم ها است.”

یک عضو کنگره اروپا و یکی از مشاوران کنگره گفتند که در تلاش برای تشدید تحریم ها علیه ایران، نمایندگان بر روی تصویب قانونی کار می کنند که بانک های اروپایی و آسیایی را مجبور می کند هر نوع نقل و انتقال مالی با موسسات مالی ایرانی را به وزارت خزانه داری آمریکا گزارش کنند.

روسیه که اولین رآکتور اتمی ایران را ساخته  و رابطه گرم تری نسبت به سایر کشور های غربی با ایران دارد بارها تاکید کرده که باید گفتگوها با ایران را از سر گرفت .

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت امورخارجه روسیه، ماه گذشته گفت که قدرت های جهان باید بیشتر تلاش کنند تا با ایران به نتیجه برسند و هشدار داد که ایران هرچه به توانمندی اتمی نزدیک تر بشود، تمایلش را به توافق از دست می دهد.

ایران روز سه شنبه اعلام کرد به بازرسان سازمان ملل اجازه خواهد داد از یکی از سایت های نظامی که بارها اجازه ورود به آن را رد کرده بود، بازدید  و بررسی کنند که آزمایش های مربوط به چاشنی های انفجاری که در بمب اتم بکار می رود، در آنجا صورت می گیرد یا نه .

با این حال دیپلمات ها خاطر نشان کردند که شرط ورود به سایت پارچین هنوز به نتیجه نرسیده  و دوطرف پنج سال است که نتوانسته اند بر سرچگونگی بازدید از پارچین، به توافق برسند.

مذاکرات عذاب آور با ایران که همواره با موانع زیادی مواجه بوده  ده سال پیش و از زمانی آغاز شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اولین بار تلاش کرد در مورد همه فعالیت های اتمی ایران، تحقیق کند.

رویترز، 7 مارس