حمله دوباره به بولتن‌سازان

نویسنده
مریم کاشانی

» وزیر اطلاعات: هنر کرده‌اند که دروغ می‌گویند

همزمان با تشدید درگیری های لفظی دولت و مخالفانش، و در حالی که دولت دیگر هیچ یک از اتهامات گروه تندرو را بی جواب نمی گذارد، در آخرین افشاگری ها رسانه های دولتی خبر از گسترش فعالیت گروه های بولتن سازی داده که علیه دولت دروغ می پراکنند، و برای دومین بار وزیر اطلاعات هم وارد این دعوا شده است. حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی طی سخنانی در یکی از مساجد قم باز هم از انچه بولتن‌های دروغ علیه دولت می نامید ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او با انتقاد از افرادی که به گفته او “حرکت‌هایی کردند که به خیال خودشان دارند از انقلاب، اسلام و ولایت دفاع می‌کنند، در حالی که مقام معظم رهبری آن حرکت‌‌ها را تقبیح کردند”، تاکید کرد: “برای حفظ انقلاب نباید و نمی‌توان پا روی احکام اسلام گذاشت و با هیچ توجیهی نیز قابل قبول نیست که دروغ بگوییم، هتک حرمت کنیم، تهمت بزنیم، شایعه دروغ بیان کنیم تا رقیب سیاسی خود را به زمین بزنیم و بعد ادعا کنیم که انقلاب و اسلام را حفظ می‌کنیم.”

او اضافه کرد: “پیش از تقبیح حضرت آقا(رهبری) این افرادی که با کارهای بی اخلاقی به خیال خودشان کار انقلابی می‌کردند، فکر می‌کردند هنر کرده‌اند، یا کار قهرمانانه‌ کرده‌اند؛ در حالی که این کارها یعنی خروج از چارچوب طبیعی نظام و انقلاب. برای حفظ انقلاب مگر می‌شود حرمت‌ها را شکست؟ اکنون بولتن‌هایی به دست ما می‌رسد که مرتبط با ما است و دروغ ۱۰۰ درصد است؛ مثلا می‌گویند که جلسه‌ای میان فلانی، دکتر روحانی و فلان وزیر صورت گرفته که فلان صحبت‌ها بیان شده است، به این کلام‌الله مجید به این قرآن اصلا چنین جلسه‌ای نبوده است که چنین صحبت‌های بیان شود؛ من نمی‌دانم اینها چگونه می‌خواهند با دروغ گفتن ولایت، انقلاب و اسلام را حفظ کنند.”

وزیر اطلاعات همچنین گفت: “می‌گویند حاج حسن آقا به فلانی سفارش کرده است که این فرد را به وزارت اطلاعات ببرید و پسر فلانی نیز در فلان حوزه و فلان تاریخ با ایشان ملاقات کرده است، به همین قرآن قسم اسم آن فردی را که گفته‌اند من اصلا نمی‌شناسم کیست و حاج حسن آقای خمینی یک بار به بنده سفارش نکرده است که کسی را ببرم اطلاعات؛ بنده آن حوزه را نمی‌دانم کجاست.”

تیرماه گذشته، علی‌ جنتی، وزیر ارشاد نیز در گفتگویی با روزنامه شرق به مساله بولتن‌سازان اشاره کرده و گفته بود: “این اصل که بولتن‌سازی می‌کنند یک واقعیت است، متاسفانه به صورت بسیار گسترده هم صورت می‌گیرد و گاهی از سوی نهادهایی است که خیلی خودشان را ارزشی می‌دانند. نه‌تنها در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه در مورد بسیاری از وزارتخانه‌ها این روند در جریان است. من گاهی بولتن‌هایی می‌بینم که در اختیار مقامات کشور قرار می‌گیرد. این بولتن‌ها از طرف برخی نهادهایی است که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند؛ اما سر تا پایشان دروغ است. وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم از ابتدا تا انتها جعل و تحریف است. گاهی اشاره شده که فلان وزیر در دولت، فلان مساله را عنوان کرده است. درحالی‌که ما دیده‌ایم که اصلا این اتفاق نیفتاده و کاملا دروغ است. در حوزه فرهنگ هم برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند دست به تحریف، جعل یا برخورد گزینشی با خبرها می‌زنند. در این مصاحبه‌ها آن قسمتی را که مورد نظر هست، می‌نویسند و بقیه را بیان نمی‌کنند و همین موجب سوءتفاهم می‌شود. ما به خود این سایت‌ها و خبرگزاری‌ها تذکر دادیم و سعی کردیم این کار را اصلاح کنیم. اما متاسفانه این واقعیت وجود دارد.”

اشاره آن زمان علی جنتی به مرکز هدایت این بولتن‌ها که “از سوی نهادهایی است که خیلی خودشان را ارزشی می‌دانند” و همچنین سایتهای وابسته به این مراکز، در واقع اشاره‌ای غیر مستقیم به نهادهای نظامی-امنیتی خارج از دولت بود.

مشکل دولت روحانی با بولتن سازان آنقدر زیاد بوده است که ظاهرا به دخالت آیت‌الله خامنه‌ای هم انجامیده است. اولین بار در خرداد ماه گذشته بود که وزیر اطلاعات فاش کرد، رهبر جمهوری اسلامی با “دروغ‌پردازان علیه دولت” برخورد کرده است.

او گفته بود: “اوایل انقلاب منافقان برای اهداف سیاسی خود علیه انقلابیون دروغ می گفتند، تهمت می‌زدند و حتی شهید بهشتی را آمریکایی خطاب می‌کردند. اما متأسفانه امروز دیده می‌شود افرادی که مدعی ولایت مداری و دینداری هستند به مانند خوردن آب دروغ می‌گویند.” او اضافه کرده بود: “زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی متوجه این دروغ پراکنی‌ها شدند با مسئولانی که این رسانه‌های دروغ‌پراکن مرتبط با آنها هستند تذکر شدیدالحن دادند و زمانی که مشاهده کردند که در عمل تأثیر آنچنانی نگذاشته، خود برخی از این بزرگواران را احضار کرده و برخورد شدیدالحن انجام دادند که چرا دولت را تضعیف می‌کنید، مگر این دولت از کجا آمده است؟”

این سخنان در حالی بیان می‌شد که پیش از آن سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از تذکر به رسانه‌های وابسته به مرکاز نظامی سخن گفته بود. او در جمع گروهی از نظامیان اعلام کرده بود: “بعضی اخبار بی‌ارزش و تفرقه‌انگیز هستند، بعضی‌ها هم شایعه، تهمت و بی‌مبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمی‌کنم، حتی رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیم.” او اضافه کرده بود: “رهبری فرمودند که از دولت حمایت کنید، به پیشرفت کشور کمک کنید هرکس هر جا هست همان‌جا را بسازد، انتقاد مخرب نکنید، هو و جنجال نکنید، آرامش جامعه را به هم نزنید. خب اینها اصولی است که سیاسیون و رسانه‌ها باید به آن عمل کنند.”

با اینهمه به نظر می‌رسد که مشکل دولت روحانی با بولتن‌سازان وابسته به نهادهای “ارزشی” هنوز ادامه دارد و سخنان وزیر اطلاعات به معنی دور جدید تقابل پنهان دولت و مخالفان آن تلقی می‌شود.