خودداری از پذیرش دانشجوی ایرانیان

بوستون گلوب
بوستون گلوب

» گزارش بوستون گلوب از رفتار دانشگاه امهرست آمریکا

دانشگاه امهرست ماساچوست، این هفته گفته است که دیگر دانشجویان با ملیت ایرانی را در رشته های شیمی، مهندسی مکانیک و علوم طبیعی نخواهد پذیرفت تا از این طریق از تنبیهات خزانه داری آمریکا علیه ایران در امان بماند.

رفتار این دانشگاه، که در میان دانشگاه های آمریکا نادر است، توجه وزارت خارجه این کشور را نیز جلب کرده است و همچنین با اعتراض دانشجویان فارغ التحصیل  این دانشگاه همراه بوده است.

امیر آزادی، عضو انجمن فارغ التحصیلان امهرست، که ۶۰ عضو دارد، گفت “این مغایر روحیه آزادی تحصیل در آمریکاست.”

در توجیه این امر، دانشگاه مزبور به سیاست وزارت امنیت کشور آمریکا تکیه کرده است که در سال ۲۰۱۲ اعلام کرده است که به شهروندان ایرانی که می خواهند در تحصیلات عالیه در بخش انرژی یا رشته های مرتبط با انرژی هسته ای شرکت کنند، ویزای آمریکا داده نخواهد شد.

این تصمیم نتیجه اعمال محدودیت هایی توسط آمریکا و متحدان آن برای برنامه هسته ای ایران است. ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور فقط برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود ولی کشورهای غربی بیم آن دارند که ایران دست به تولید سلاح هسته ای بزند.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که از اقدام دانشگاه امهرست مطلع است ولی هیچ گونه تغییری در سیاست دولت در زمینه دانشجویان ایرانی رخ نداده است و نمی داند چرا امهرست سیاست خود را تغییر داده است. مقامات گفتند که وزارت خارجه با دانشگاه تماس خواهد گرفت و در باره قوانین موجود با آن ها صحبت خواهد کرد.

این مقام، که خواست از او نام برده نشود گفت: “کلیه درخواست های ویزا بر اساس ملزومات قانون مهاجرت و ملیت آمریکا و سایر مقررات مرتبط بررسی می شود.”

وی گفت: “قوانین آمریکا از ورود ایرانیان تحصیلکرده برای ادامه تحصیل در رشته های مهندسی و علمی جلوگیری نمی کند. هر درخواست ویزای تحصیلی تک به تک بررسی می شود.”

سیاست دانشگاه امهرست زمانی انتشار یافت که یک دانشجوی ایرانی در باره آن سئوال کرد. مایک مالون، معاون بخش تحقیقات دانشگاه گفت که هدف دانشگاه روشن کردن ضوابط خود و حفاظت از منابع، در صورت عدم موفقیت دانشجویی در اخذ ویزا، بوده است.

وی گفت چنین وضعیتی دو ماه پیش در مورد یک دانشجوی ایرانی پیش آمده است.

مالون گفت: “ما از آن راضی نیستیم. ما خواهان دسترسی آزاد همه هستیم و در این مورد به قوانین مراجعه کردیم.”

مالون گفت که سیاست کلی دانشکده صراحتا از حذف دانشجویان از تحصیل به عنوان عاملی مغایر با ارزش ها و اصول دانشگاه دفاع می کند.

وی تائید نکرد که دانشجوی ایرانی یاد شده جزو این رده به حساب می آید یا نه.

آزادی گفت این سیاست روز پنج شنبه با ایمیل به دانشجویان اعلام شده است. وی گفت این اقدام مغایر قوانین فدرال است و باعث محروم شدن دانشجویان از امکانات تحصیلی می شود.

آزادی، که دانشجوی دوره دکترای فیزیک است گفت: “ما از نگرانی دانشگاه در باره تحصیل ایرانی ها در رشته های مرتبط با انرژی هسته ای مطلع هستیم. ما فقط می خواهیم که دانشگاه این امر را به کلیه ایرانی ها تعمیم ندهد.”

مالون گفت که پس از مشورت با مشاوران حقوقی و همچنین سایر موسسات آموزشی اکنون به این نتیجه رسیده است که دانشگاه امهرست مشابه سایر موسسات آموزشی رایج آمریکا عمل می کند، ولی بسیاری از دانشگاه ها به گفته وی این ضوابط را منتشر نمی کنند.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکایی گفت: “هیچ دانشگاه دیگری را ندیدم که چنین چیزی را اعلام کرده باشد.”

او گفت: “مسلما دانشگاه هایی هستند که قانون را غلط تفسیر می کنند.”

وی گفت بعد از تصویب قانون سال ۲۰۱۲ در باره کاهش تهدید ایران و مساله حقوق بشر سوریه، “برخی از شرکت‌ها این قانون را غلط تفسیر کردند.”

وی گفت دانشجویان ایرانی قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ بزرگ‌ترین  گروه دانشجویان در آمریکا محسوب می شدند. هرچند تعداد آن ها نسبت به آن دوره به شدت کاهش یافته ولی هنوز بسیاری از دانشجویان رده بالا برای تحصیل به آمریکا می آیند و پس از اتمام تحصیلات به مقام های بالا در شرکت ها و موسسات آمریکایی می رسند.

وی گفت: “در واقع بسیاری از وزرای فعلی دولت ایران در آمریکا تحصیل کرده اند که این خود برای آمریکا یک نیروی نرم محسوب می شود.”

او گفت به همین دلیل است که علی رغم روابط تیره میان دو کشور، مردم ایران هنوز از طرفداران درجه اول آمریکا در خاورمیانه محسوب می شوند. پارسی گفت: “نفرین کردن آمریکا، اگر کسی در آنجا تحصیل کرده باشد، دشوار است.”

بنا بر اعلامیه دانشگاه مهرست، کلیه دانشجویان قدیمی و جدید دانشگاه باید با این مقررات سازگار باشند.

منبع: بوستون گلوب - 13 فوریه  2015