ایران قطعنامه سازمان ملل را زیر پا گذاشته

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور:

دولت ایالات متحده روز دوشنبه ۲۸ ژانویه خاطرنشان ساخت که اگر ایران آنطور که ادعا می کند موفق شده یک میمون به فضا بفرستد، یکی از قطعنامه های سازمان ملل را نقض کرده. براساس این قطعنامه، ادامه برنامه بالستیکی این کشور ممنوع اعلام شده است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دراین خصوص گفت: “من تصاویر این میمون بیچاره را دیده ام که درحال آماده کردن آن برای ارسال به فضا هستند. ما به هیچ طریقی نمی توانیم مطمئن شویم که چه بر سر این حیوان آمده است.”

این درحالی بود که ایران روز دوشنبه به دنبال ارسال یک میمون به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری زمین اعلام کرد در پروژه فضایی اش دایر بر اعزام فضانوردان به فضا که قرار است تا سال ۲۰۲۰ به انجام برسد، “یک گام بزرگ” برداشته شد.

 

موشک بالستیکی

ویکتوریا نولاند “نگرانی های مشخص” ایالات متحده نسبت به “توسعه فن آوری های لازم برای ارسال موشک به فضا” را یادآوری کرد.

او گفت: “پرتاب هر وسیله ای که قادر به گذاشتن شیئی در مدار زمین باشد، به طور مستقیم به برنامه توسعه موشک های بالستیکی دوربرد مربوط می شود.” او همچنین براین مسأله تأکید کرد که “قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل انجام هرگونه فعالیت مربوط به موشک های بالستیکی را که قادر به حمل سلاح اتمی باشد برای ایران ممنوع کرده است”.

ویکتوریا نولاند با اشاره به اینکه امکان “تأیید” ارسال میمون به فضا توسط ایران وجود ندارد، خاطرنشان ساخت که “این پرتاب در چارچوب قطعنامه ۱۹۲۹ قرار می گیرد”.

برنامه فضایی ایران از نزدیک توسط جامعه بین المللی، که نگران انحراف نظامی آن است، دنبال می شود.

کشورهای غربی جمهوری اسلامی را مظنون به آن می دانند که قصد توسعه موشک های بالستیکی دوربرد را دارد که قادرند کلاهک های اتمی یا غیراتمی حمل کنند و به همین دلیل، به شکلی قاطعانه پرتاب هرگونه ماهواره ایرانی را محکوم کرده اند. در همین راستا، برنامه بالستیکی ایران چندین بار ازسوی شورای امنیت سازمان ملل مورد اعتراض قرار گرفته است.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۹ ژانویه