ایران به ترور در واشنگتن تهدید کرد

نویسنده

» گزارش رادیو واشنگتن از سخنان مکارم شیرازی

جی جی گرین

یک روحانی بلندپایه ایرانی هشدار داده است که آمریکا، بخصوص شهر واشنگتن، آماده انتقام برای حمله تروریستی در غرب پاکستان که منجر به کشته شدن ۱۰۳ نفر شد، باشد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ادعا کرده است که قتل‌عام دهم ژانویه مسلمانان شیعه در پاکستان توسط آمریکا و عربستان سعودی طرح‌ریزی شده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مکارم شیرازی روز ۱۶ ژانویه گفته است: “امروز این جنایت در پاکستان رخ داده فردا نوبت واشنگتن، لندن، مصر و حتی عربستان سعودی خواهد بود.”

متخصصان می‌گویند هنوز روشن نیست که این تهدید واقعی یا بی‌اساس است، اما با توجه به روابط تیره ایران و آمریکا باید جدی گرفته شود.

پاتریک کلاسون، مدیر تحقیقات سیاست شرق نزدیک موسسه واشنگتن، اعتقاد دارد که سایه جنگ بالای سر ایران و واشنگتن در حال پرواز است.

وی گفت: “آمریکا تصدیق کرده که بر فراز خاک ایران هواپیمای بدون سرنشین فرستاده و دلایل قانع‌کننده‌ای وجود دارد که ویروس‌های کامپیوتری هم کار آمریکا بوده است. آمریکا همچنین تصدیق کرده که در برخی تجهیزات هسته‌ای ایران خرابکاری کرده است. هیچکس دقیقا نمی‌داند چه کسی مسئول چه چیزی است.”

کلاسون می‌گوید، ایران هم کارهایی کرده است، از جمله مردی که به اتهام اقدام به ترور سفیر عربستان در واشنگتن مجرم شناخته شد؛ همچنین دلایلی وجود دارد که ایران در پشت حمله سایبری به بانک های آمریکا در ماه‌های اخیر بوده است.

منصور عرب‌سیر، شهروند 56 ساله آمریکا که در تگزاس زندگی می‌کند و هم پاسپورت ایرانی و هم آمریکایی دارد، روز ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۱ در فرودگاه کندی نیویورک دستگیر شد.

کارآگاهان آمریکایی همچنین ادعا می‌کنند که ایران قصد انفجار سفارت اسرائیل را نیز داشته است.

در گذشته، دولت ایران متهم به همکاری با سازمان‌هایی با توانایی عملیات تخریبی بوده است، نظیر بمبگذاری در خوابگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳. بمبگذاران انتحاری کامیونی حامل مواد انفجاری را منفجر کردند و موجب کشته شدن ۲۴۱ نیروی آمریکایی از جمله ۲۲۰ تفنگ‌دار دریایی، ۱۸ ملوان و سه سربازشدند.

به گفته متخصصان اطلاعاتی آمریکا، حزب‌الله که آن حمله را انجام داد مدت‌هاست که یکی از عوامل ایران برای انجام فعالیت‌های پنهانی محسوب می‌شود. اما به گفته کلاسون مهارت‌های پنهانی ایران در حال از دست رفتن است.

کلاسون می‌گوید: “حزب‌الله لبنان زمانی گروه شماره یک تروریست‌ها نامیده می‌شد.اما به نظر می‌رسد مهارت‌های آن‌ها در سال‌های اخیر به طرز قابل توجهی کاهش یافته است”.

اما حتی اگر توانایی ایران برای مقابله به مثل با حملات علیه تجهیزات برنامه هسته‌ای یا دیگر منافعش رو به کاهش باشد، ولی انگیزه کافی برای تحرک را داراست.

جورج پرکوویچ، معاون مطالعات و مدیر برنامه سیاست هسته‌ای سازمان کارنگی برای صلح بین‌الملل می‌گوید: “کسانی سال‌ها در برنامه هسته‌ای ایران خرابکاری می‌کردند؛ حداقل چهار دانشمند هسته‌ای ایران در خیابان‌ها تهران ترور شدند و احتمال بسیاری وجود دارد که ترورها کار اسرائیل باشد. آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله سایبری کرده‌اند. من فکر نمی‌کنم باید تهدید (شیرازی) را خیلی جدی گرفت.”

وی افزود می‌تواند درک کند چرا ایرانیان ممکن است آمریکا را به خاطر افزایش حملات در پاکستان علیه شیعیان و رابطه آمریکا و پاکستان مقصر بدانند.

منبع: WTOP ، 29 ژانویه 2013