نگرانی دولت از روابط جنسی مردم

نویسنده
میدل ایست نیوز

» گزارش میدل ایست نیوز از گزارش اخیر مجلس ایران

گزارش اخیر مجلس تصویری پنهانی از روابط جنسی جوانان جمهوری اسلامی را ارائه داده؛ آنقدر پنهانی که به سرعت از وب سایت دولت نیز حذف شد.

این گزارش ک ه با تحقیق از ۱۴۲ هزار دانشجوی ایران در ده سال گذشته بدست آمده می‌گوید، ۸۰ درصد زنان مجرد قبل از ازدواج با جنس مخالف رابطه دارند و ۱۷ درصد از کسانی که در این تحقیق شرکت کرده‌اند همجنسگرا هستند. روابط خارج از ازدواج و همجنسگرایی هر دو در ایران غیرقانونی است.

در این گزارش آمده: “در شرایط حاضر، امیال جنسی به خاطر رژیم‌های پرکالری و محرک‌های جنسی نظیر تصاویر و فیلم‌های مملو از برهنگی بالا رفته است. برای همین میانگین سن بلوغ جنسی کاهش یافته و به سنین نوجوانی رسیده است. از طرف دیگر کمبود شرایط مناسب برای ازدواج دائم منجر به روابط جنسی و رفتارهایی فراتر از محدودیات منطقی و مذهبی جامعه اسلامی شده است.”

محققان مجلس می‌گویند تاثیرات مضر امیال جنسی جوانان را می‌توان با استفاده از ازدواج موقت معتدل کرد. ازدواج موقت یا صیغه که معمولا در خفا انجام می‌گیرد می‌تواند جوانان را از پلیس اخلاقی دور نگه دارد و به حاکمان دینی کشور هم اجازه می‌دهد روی رفتارهای جنسی جمعیت خود پوشش مذهبی بگذارند.

صیغه می‌تواند از چند دقیقه تا چند سال ادامه یابد و با حداقل توافق کلامی بین طرفین انجام می‌شود. مردانی که نمی‌خواهند مرتکب زنا شوند می‌توانند با ورود به ازدواج موقت مشکل خود را حل کنند.

مردان ایرانی اجازه دارند تا چهار همسر اختیار کنند اما ازدواج موقت محدودیتی ندارد، اما زنان باید مدت عده را نگه دارند تا مطمئن شوند از رابطه قبلی آبستن نیستند.

این سنت از زمان قبل از اسلام در میان اعراب باقی مانده و برای مردانی بوده که در سفرها و جنگ‌ها مدت‌ها از خانواده خود دور بودند. آن‌ها ترجیح می‌دادند به جای ارتباط با افراد مختلف با یک نفر به توافق برسند و در این مدت به زن سرپناه می‌دادند و تضمین می‌دادند که اگر بچه‌دار شوند، بچه حرامزاده نخواهد بود.

شهین سردارعلی، استاد حقوق دانشگاه واریک می‌گوید: “هرگاه مردان دور از خانه بودند با یک زن توافق می‌کردند و به این ترتیب مجبور نبودند سراغ فاحشه‌ها بروند و با چند نفر رابطه جنسی داشته باشند.”

اما این امر چندان سنخیتی با جامعه مدرن ایران ندارد؛ خصوصا این‌که صیغه کوتاه‌مدت به فاحشگی مرتبط شده است که برخی از مقامات در واقع با آن مخالف نیستند. با این‌که فاحشگی در ایران غیرقانونی است، در سال ۲۰۰۲ آژانس‌های دولتی پیشنهاد تشکیل “خانه‌های عفاف” را دادند که در آن کارگران جنسی پس از ازدواج موقت می‌توانند با مشتریانشان رابطه داشته باشند.

آیت‌الله محمد موسوی بجنوردی از رهبران شیعه گفته است: “اگر به خاطر اضطرار شرایط جامعه نبود از خانه عفاف حمایت نمی‌کردم. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم و شهر را از چنین زن‌هایی پاک کنیم باید از روشی که اسلام به ما پیشنهاد کرده استفاده کنیم.”

تخمین تعداد کارگران جنسی در ایران سخت است اما گمان زده می‌شود که تعدادشان به حدود ۶۰۰ هزار نفر برسد.

ایده خانه عفاف کنار گذاشته شد اما صیغه همچنان رواج دارد. این عمل در سراسر ایران به دلایل مختلف انجام می‌شود، از جمله برای حمایت از بیوگان و مادرهای مجرد؛ عده‌ای هم پیش از ازدواج دائم از آن برای جلوگیری از گناه استفاده می‌کنند و برای بسیاری فقط راهی برای زندگی آزاد درون محدودیت قوانین اسلام است.

حتی محافظه‌کارترین عناصر دولت ایران نیز با توجه به نگرانی‌های آن‌ها در مورد نرخ زاد و ولد در ایران، در نوعی برزخ جنسی گرفتار شده‌اند. در سال‌ها اخیر نرخ رشد جمعیت ایران کاهش یافته است.

منبع: میدل ایست نیوز - 14 اوت 2014