نگرانی مکارم شیرازی از مهاجرت ها

نویسنده
فیروزه متین

» پاشیدن نفت بر آتش اختلاف سنی و شیعی

در حالی که به اعتقاد برخی تحلیل گران، سیاست های جمهوری اسلامی در ایجاد اختلاف میان سنی و شیعه،از جمله دلایل قدرت گرفتن گروه هایی چون داعش در منطقه است، آیت مکارم شیرازی، از “مهاجرت مشکوک” اهل سنت به شهرهای اطراف مشهد که پایگاه تبلیغاتی مهمی برای حکومت محسوب می شود، اعلام نگرانی کرده و درباره آن هشدار داده است.

سخنان وی که در شبکه های اجتماعی و در بین گروه های سنی به عنوان مدرکی از “سنی ستیزی” تعبیر شده، با واکنش مولوی عبد الحمید، رهبر سنی های بلوچستان ایران مواجه شده است.

او در حالی ناچار شده به سخنان خصمانه مکارم شیرازی واکنش نشان دهد که هفته گذشته در تهران با استقبال بسیار گرم هاشمی رفسنجانی مواجه شد و عکس های وی به همراه هاشمی بازتاب وسیعی در بین اهل سنت داشت.

مکارم شیرازی در جمع نیروهای سرکوب بسیج گفته است: “اخیرا مهاجرت‌های مشکوکی از سیستان و بلوچستان به حاشیه شهر مشهد شده؛ عده زیادی از نقاط مختلف جمع شده‌اند که اگر گسترش پیدا کند، تبدیل به یک خطر بزرگ می‌شود. بسیجیان در حاشیه شهر مشهد باید حضور داشته باشند. ما بسیجیان باید در همه جای جامعه حضوری پررنگ داشته باشیم، سنگرها را فتح کنیم و در برابر شعار غرب‌زدگان هرگز تسلیم نشویم”.

او افزوده: “اگر مسائل اعتقادی از ملت گرفته شوند شکست ما حتمی است. دشمنان با تهدید و تاکید بر روی گزینه نظامی در خصوص ایران مطرح می‌کنند؛ اگر این حمله رخ بدهد، قطعا جوانان بسیجی و کفن‌پوش هستند که در مقابل آن‌ها می‌ایستند و بینی آ‌ن‌ها را بر خاک می‌مالند نه جوانانی که در برابر همه مسائل بی‌تفاوت هستند. دشمنان از جوانان بسیجی و انقلابی می‌ترسند بیش از آن‌که از صدای ما سخنرانان بترسند”.

 پس از سخنان مکارم شیرازی، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان، در گفت و گویی با سایت زاهدان فردا به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: “اظهارات آیت الله مکارم شیرازی درباره افزایش جمعیت اهل سنت در کشور مایه شگفتی و تعجب بسیار است. این اظهارات آن هم از زبان یک مرجع بزرگ برادران شیعه که در جهان شهرت دارد، بسیار عجیب است و عجیب تر آنکه وی مدعی شده است که اهل سنت زمین های شیعیان را در اطراف شهرهای بزرگ می خرند. به فرض صحت اظهارات وی، چه اشکالی دارد اهل سنت که ایرانی و مردم این سرزمین هستند و برای این کشور جنگیده و کشته داده و در تمام صحنه های سیاسی و انتخابات کشور حضور پرشور داشته و دارند و علیرغم همه محرومیت ها و تبعیض ها، وحدت و امنیت را در طول تاریخ انقلاب حفظ کرده اند، در دیگر شهرهای کشور زمین و ملک خریداری کنند؟ آنان از خارج کشور نیامده اند و ایران سرزمین همه ایرانیان است”.

او افزوده است: “آیا مهاجرت اهل سنت به دیگر شهرهای کشور، مشکلی برای شیعه ایجاد کرده است؟ همانگونه که مهاجرت برادران شیعه به مناطق سنی نشین اشکالی نداشته است، مهاجرت اهل سنت نیز مشکلی را برای برادران شیعه ایجاد نکرده است. در بسیاری از مناطق سنی نشین که در گذشته برادران شیعه در اقلیت بوده اند، اکنون دارای جمعیت قابل توجهی هستند و ترکیب جمعیتی را در شهرهایی مانند زاهدان، بندرعباس و چابهار تغییر داده اند؛ اما این امر هرگز مایه نگرانی اهل سنت نبوده و از آن شکایت نکرده اند، زیرا ما برادران شیعه را هموطن و برادر خود می دانیم و در کنار آنان با دوستی و مسالمت زندگی می کنیم. متاسفانه در بیشتر موارد گزارشهایی که به آقای مکارم شیرازی و دیگر مراجع محترم داده می شود، گزارشهای کذب و دروغی هستند”.

او به دیدار چند سال پیش خود و جمعی از اهل سنت با مکارم شیرازی اشاره کرده و می گوید: “در دیداری که چند سال پیش با ایشان داشتیم، به ما گفتند که گزارشهایی دریافت کرده اند که اهل سنت در زاهدان منازل و مغازه های شیعیان را خریداری می کنند و شرایطی را برای شیعیان بوجود آورده اند که برای فلسطینیان در سرزمینهای اشغالی بوجود آمده است. در آن دیدار ما به شدت این گزارش ها را تکذیب کردیم و به ایشان پیشنهاد دادیم که هیأتی را برای تحقیق و بررسی این موضوع به منطقه بفرستند و از خود برادران شیعه در این باره سؤال کنند. متأسفانه ایشان همان نوع اظهارات بی اساس منطبق بر گزارش های مغرضانه را که مایه نگرانی اهل سنت شده است، بار دیگر تکرار کرده اند”.

سایت شیعه آنلاین هم چندی پیش در مطلبی مشابه اظهارات مکارم شیرازی را مطرح کرد و نوشت: “نرخ رشد جمعیت در برخی مناطق سنی که اطلاع دارم ۷درصد است اما در مناطق شیعی بین ۱ تا ۳/۱درصد است. در برخی روستاهای مختلط نشین (شیعه و سنی نشین) وضع فاجعه بارتر است. مثلا روستایی را سراغ داریم که در گذشته ۶۵درصد آن را شیعیان و ۳۵درصد را سنی‌ها تشکیل می‌دادند اما امروزه ۸۶درصد را سنی‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین مهاجرت اهل سنت سرریز شده از شهرهای خود به شهرهای شیعه نشین برای تغییر بافت جمعیتی نیز انکار ناپذیر است. در شهرهای فراوانی، مناطق بلوچ نشین تشکیل شده است در حتی در گرگان - رشت و مشهد، چه رسد به شهرهایی مانند بیرجند، کرمان و غیره”.

این سایت افزوده بود: “ممکن است سئوال شود: اهل سنت همیشه حاکمان مسلمان را «ولی الامر» دانسته و اطاعت از آنان را واجب می‌دانستند، چگونه بر علیه سیاست‌های دولت مقابله کردند؟ جواب کاملا روشن است زیرا سنی‌ها به مرور زمان از سنی به وهابی تبدیل شدند و وهابی‌ها اطاعت از حاکم شیعه را حرام، کشتن شیعه را واجب و استتفاده از هر ابزاری برای مقابله با شیعیان را مباح و باعث ثواب می‌دانند”.

اما سایت “تریبون مستضعفان” نظری مخالف این سایت دارد: “وقتی حرم‌های زیارتی ما نیز بعضا دچار افراط می‌شوند چطور انتظار داریم اهل سنت پایبند به زیارت و توسل باقی بمانند و گرفتار وهابیت یا جریانات تندرو نشوند؟ چرا برخی منبری‌های غیرتوجیه باید در این مراکز سخنرانی کنند حال آنکه می‌دانیم بخش زیادی از اهل سنت شرق و غرب کشور به زیارت این اماکن خصوصا زیارت امام علی بن موسی‌الرضا علیه السلام مقید هستند؟ نگارنده شاهد بوده که همزمان با حضور برخی اهل سنت در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، الفاظی ناپسند درباره مقدسات ایشان بیان شده است. وقتی ناآگاهان و برخی مداحان، به عقاید اهل سنت توهین می‌کنند یا عمداً سعی می‌کنند اهل سنت را وهابی نشان دهند و در جامعه شیعی از ایشان هراس می‌افکنند چطور انتظار داریم که یک «زندگی عادی» و بدون دغدغه و هراس شکل بگیرد و «دیگری پنداری مذهبی» نگاهها را به سوی افراطیون نکشاند؟ وقتی اعتماد به برادران اهل سنت خصوصا در مسائل امنیتی یک فرآیند سخت تصور می‌شود و امثال شهید شوشتری نیز در این راه کشته می‌شوند، چطور انتظار داریم که با سرباز و نظارت و کنترل بتوانیم یک امنیت پایدار ایجاد کنیم؟ آیا اگر دیوارهای بی‌اعتمادی را کوتاه می‌کردیم اینک خود اهل سنت ایران محافظان مساجد و حسینیه‌ها در مقابل افراطیون نبودند و رسواگر شعارهای ادعایی ایشان نمی‌شدند؟”