رحیمی دوباره دکتر شد

نویسنده
نازنین کامدار

» قرقیزستان به داد جاعل مدرک رسید

دو سال پس از آنکه احمد توکلی، الیاس نادران و علیرضا زاکانی، سه نماینده منتقد دولت در مجلس نسبت به صحت مدرک دکترای محمد رضا رحیمی اعلام شبهه کردند و سرانجام وزیر علوم دولت نیز مدرک دکترای رحیمی را تایید نکرد و محمود احمدی نژاد مجبور شد در جلسه هیات دولت اعلام کند که “دیگر کسی آقای رحیمی را دکتر خطاب نکند”، دانشگاهی در قرقیزستان به محمد رضا رحیمی مدرک دکترای افتخاری اهداء کرد تا او از این پس بتواند نامه های خود را با عنوان “دکتر محمد رضا رحیمی” امضاء کند.

 ماجرای اهدای این مدرک دکترای افتخاری در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شده و بلافاصله در رسانه های منتقد دولت به شکلی طنزآمیز بازتاب یافته است.

در گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت آمده است: “دکترای افتخاری از سوی شورای علمی دانشگاه قرقیزستان به معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران اعطا شد. رحیمی در جریان سفر به قرقیزستان بعداز ظهر روز چهارشنبه با حضور در دانشگاه ملی قرقیزستان، بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور، از سوی رییس، اساتید و دانشجویان آن به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. معاون اول رییس جمهور کشورمان همچنین با حضور در جمع اساتید و دانشجویان مرکز علمی مشترک ایران– قرقیزستان در این دانشگاه، طی سخنانی بر لزوم گسترش ارتباطات علمی و دانشگاهی دوجانبه تاکید کرد”.

به دنبال انتشار این خبر،رسانه های منتقد احمدی نژاد ودولتش به بازتاب خبر پرداختند اما با تیترهایی خواندنی.تیتر سایت تابناک این بود: “رحیمی دکترای قرقیزی گرفت”، الف تیتر زد: “رحیمی بالاخره دکتر شد” و “دکتر رحیمی، دکتر شد” هم تیتر سایت جهان نیوز بود.

ماجرای تقلبی بودن دکترای محمد رضا رحیمی زمانی فاش شد که الیاس نادران در جلسه استیضاح علی کردان وزیر کشور پیشنهادی محمود احمدی نژاد گفت: “هیات رئیسه مجلس صحت مدرک دکترای رحیمی را بررسی کند”.

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های وقت مجلس هم در همان جلسه، مدرک رحیمی را “قطعا مدرکی قلابی و مشابه مدرک کردان” دانست و او را به “دروغگویی” درباره مدرک دکترای کردان متهم کرد.

این انتقادات با واکنش رحیمی همراه شد؛ او از جمله در پاسخ به خبرنگاران در مورد مدرک دکترایش گفته بود: “مگر در مملکت هیچ مشکلی وجود ندارد که نماینده‌ها به دنبال اثبات جعلی بودن مدرک دکترای من هستند”.

اما ماجرای دروغ او درباره مدرک تحصیلی اش به اینجا ختم نشد. الیاس نادران از وی به دلیل فساد مالی و جعل مدرک تحصیلی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرد و رحیمی نیز در شعبه نهم دادسرای رسیدگی به جرائم کارکنان دولت از نادران به دلیل افترا ثبت شکایت کرد.

 با بالاگرفتن جنجال درباره مدرک دکترای رحیمی، کامران دانشجو، وزیر علوم کابینه احمدی نژاد مجبور به بررسی مدرک تحصیلی او شد و در چهارم خرداد سال ۸۹ در جلسه هیات دولت گزارش خود را ارائه کرد.

الف در همان تاریخ در گزارشی نوشت: “در جلسه اخیر هیات دولت وزیر علوم براساس تحقیقات خود اعلام کرد آقای محمدرضا رحیمی، مدرک دکترا ندارد و مدرک ارایه شده از سوی ایشان فاقد صحت و اعتبار است. در این جلسه آقای احمدی نژاد پس از استماع گزارش وزیر علوم اعلام کرد آقای رحیمی از مدرک دکتری استفاده نمی‌کنند و دیگران هم نباید ایشان را دکتر خطاب کنند”.

الف افزوده بود: “محمدرضا رحیمی در زمان ریاست بر دیوان محاسبات نامه‌های خود را با عنوان دکتر امضا می‌کرد و در زمان حضور در دولت هم سایت رسمی دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری(president.ir) وی را «دکتر محمدرضا رحیمی» می نامید. وی در سال۱۳۸۲ با عنوان «دکتر محمد رضا رحیمی»، ریاست دانشکده حقوق دانشگاه آزاد واحد تهران را به عهده داشته است. در جریان پیگیری های مدرک مرحوم کردان، محمدرضا رحیمی مدرک دکتر آن مرحوم را معتبر دانسته و خواستار عدم پیگیری ماجرا توسط رسانه ها شده بود. الیاس نادران، احمد توکلی و علیرضا زاکانی به دلایلی فراتر از دروغگویی علیه محمدرضا رحیمی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرده و پیگیر رسیدگی به پرونده ایشان در قوه قضائیه هستند.پیگیری وزیر محترم علوم و موضعگیری آقای رئیس جمهور درباره مدرک دروغین رحیمی قابل تقدیر است اما جای این سوال باقی می‌ماند که کسی که سال ها به دروغ خود را دارای مدرک دکتری معرفی می‌کرده و از مزایای آن بهره برده، آیا صلاحیت مدیریت در دولت جمهوری اسلامی ایران را دارد؟ در کشورهایی که ادعای دینداری و حکومت دینی هم ندارند، با افشای دروغگویی سیاستمداران، آنها را رسوا و از صحنه سیاسی و دست درازی به اموال عمومی دور می‌کنند”.

گفتنی است پس از این جنجال، اتهامات رحیمی در پرونده فساد بیمه ای که به “پرونده خانه فساد فاطمی” شهرت یافت، موجب شد تا این ماجرا مسکوت بماند تا سرانجام دیروز که او از یک دانشگاه در قرقیزستان مدرک دکترای افتخاری گرفت و پایگاه خبری ای که زیر نظر وی اداره می شود نیز بلافاصله آن را در صدر اخبار قرار داد.