مذاکراه عراقی ها با ایران برای آزادی الهاشمی

نویسنده

» گزارشی از فرانس پرس

عمار کریم

سیاستمداران عراقی در مورد صدور حکم بازداشت معاون سنی ریاست جمهوری عراق، طارق الهاشمی، که منجربه تنش های قومی نیز شده است، با ایران وارد مذاکره شده اند.

اتهام دست داشتن الهاشمی در تشکیل جوخه های اعدام، باعث تنش سیاسی در عراق شده  و به گفته منابع خبری در کردستان عراق که الهاشمی در آنجا مستقر است، احزاب مختلف این کشوردر این زمینه با سران ایران وارد مذاکره شده اند.

آمریکا که نیروهایش را به تازگی از عراق خارج کرده، همواره بر این نکته اصرار داشت که ایران با ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی و مداخله در سیاست عراق، نقش مخربی در این کشور بازی می کند. ایران همیشه این اتهامات را رد کرده است.

یکی از افراد نزدیک به نوری مالکی که نخواست نامش فاش شود، گفت : “احزاب عراق برای مذاکره در مورد وضعیت الهاشمی با ایران تماس برقرار کرده اند.”

در عین حال، سه منبع سیاسی متعلق به احزاب مختلف از جمله اتحاد کردستان، گفتند که مقامات ارشد ایران با مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان و جلال طالبانی در مورد حکم بازداشت الهاشمی، دیدار کرده اند.

این هیات شامل مقامات رسمی اطلاعاتی و نظامی ایران به ریاست سردار مجیدی، معاون سپاه قدس، وابسته به سپاه پاسداران، بود.

منابع اطلاعاتی می گویند که این گروه اصرار داشتند با سران سیاسی ملاقات کنند اما مالکی حاضر نشد در هیچ نشستی که در اربیل برگزار شود، حضور داشته باشد و بارزانی هم در نشست بغداد حاضر نشد.

دو روزنامه مستقل کرد، گزارش داده اند که هیات بلند پایه ایرانی از عراق بازدید و پیشنهاداتی را مطرح کرده است.

سفارت ایران در بغداد در مورد این موضوع واکنشی نشان نداد.

مقامات نزدیک به مالکی تایید کردند که نخست وزیر در هیچ نشست سیاسی خارج از بغداد شرکت نکرده؛این درحالی است که سخنگوی بارزانی، فیصل دباغ گفته که رئیس جمهور منطقه کردکستان تلاش های زیادی برای حل بحران سیاسی عراق می کند اما به بغداد نرفته است.

طالبانی هم، به گفته یکی از سخنگویان حزب اش، با رئیس مجلس عراق، عثمان نجیفی، دیدار کرده است. این دو خواستار یک نشست عمومی شده اما زمان و مکان آن را تعیین نکرده اند.

قرار بود روز جمعه در پارلمان در مورد این بحران سیاسی بحث شود که به دلیل عدم حضور مقامات کلیدی، انجام نشد.

این دومین هفته بحران سیاسی در عراق است که با اتهاماتی در مورد گرداندن جوخه های اعدام توسط الهاشمی آغاز شد و بعد از اینکه صلاح المطلق، معاون سنی اش، مالکی را “دیکتاتوری بدتر از صدام” خواند، مالکی خواستار اخراج وی شد.

آمریکا خواستار ادامه گفتگو هاست اما الهاشمی و مطلق که از سوی احزاب سنی عراق حمایت می شوند، پارلمان و کابینه را بایکوت کرده اند؛حزب شیعه ضد آمریکایی مقتدی صدر هم از انحلال مجلس قبل از برگزاری انتخابات حمایت می کند.

احزاب العراقیه و صدریست هر دو احزابی هستند که در کنار احزاب شیعه، بیشترین کرسی های وزارت را در عراق به خود اختصاص داده اند.

فرانس پرس، 27 دسامبر