هدف از نمایش انهدام پهپادهای آمریکایی

نویسنده

» تحلیل فرانس انفو از ادعاهای بی اساس:

جمهوری اسلامی یک بار دیگر به خودنمایی پرداخت. حکومت تهران روز سه شنبه ۴ دسامبر تأیید کرد که یک پهپاد از نوع “اسکن ایگل” را گرفتار و دراختیار گرفته و تصاویری از این پهپاد بر روی نقشه خلیج فارس را از تلویزیون دولتی پخش نمود. نیروی دریایی آمریکا نیز درعین حال اظهار داشت که هیچ پهپادی را از دست نداده و آمار پهپادهای فعال اش مانند روز قبل است.

 

این اولین باری نیست که جمهوری اسلامی به انتشار چنین اخباری دست می یازد. تهران در به نمایش گذاشتن پیروزی های دیپلماتیک خود، حتی اگر گاهی در واقعیت دستکاری شود، تردیدی ندارد. “فرانس تی وی انفو” به سه نمونه از این دست بسنده می کند.

 

۱- اعلام خبر گرفتار کردن پهپاد و ساخت نمونه از آن در اواخر سال ۲۰۱۱

اعلام خبر شکار پهپاد آمریکایی در آن زمان برای اولین بار نبود. در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۱ تلویزیون دولتی ایران به صورت شبانه روزی تصاویری از پهپاد جاسوسی دیگری، RQ-170، به عنوان اوج پیشرفت فن آوری پنتاگون پخش کرد.

۵ ماه بعد، یکی از مسؤولان نظامی ایران خاطرنشان کرد که تمامی رموز این دستگاه کشف شده و شروع به ساخت نمونه هایی از آن کرده است. فرمانده نیروهای هوا-فضای سپاه پاسداران برای ثبوت گفته های خود اطلاعات دقیقی در مورد فعالیت های سابق این پهپاد [که البته مشکل بتوان صحت آنها را دریافت] بیان نمود. به نوشته لوموند، او به ویژه گفته بود که “این پهپاد در دسامبر ۲۰۱۰ به فرودگاهی نزدیک لوس آنجلس فرستاده شده […] و بر فراز خانه ای که بن لادن دو هفته قبل از مرگش در آن پنهان شده بود نیز پرواز کرده است”.

 در آنسوی اقیانوس اطلس نیز، رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس سنای آمریکا براین باور بود که “سران ایرانی به شدت مبالغه می کنند”. البته اینها چیزی نبود: چند هفته بعد یک نمونه کوچک از پهپاد RQ-170 به عنوان اسباب بازی در کشور به فروش گذاشته شد. دلفین مینویی در وبلاگ خود در روزنامه فیگارو به این مسأله اشاره کرده بود.

 

۲- “نمایش قدرت” علیه ویروس کامپیوتری در ماه می

در تاریخ ۲۸ می ۲۰۱۲، شرکت امنیت کامپیوتری کاسپرسکی، از وجود ویروس “فلیم” خبر داد. پشت این نام، یک ویروس کامپیوتری با عملکرد بسیار پیچیده نهفته است. شیوه نفوذ این ویروس که اکثراً کامپیوترهای ایرانی را آلوده کرده نیز در نوع خود بی سابقه بود. درواقع این ویروس از پنج سال پیش بدون اینکه شناسایی شود در سیستم های ایرانی نفوذ کرده بود.

به نوشته واشنگتن پست، این کرم کامپیوتری توسط ایالات متحده و اسراییل طراحی شده و مأموریت آن انتشار در شبکه های کامپیوتری ایران، کپی فایل ها، کپی از صفحه نمایش و ارسال اطلاعات به صورت پنهانی بوده است. قدرت عملکرد آن تا حدی بود که سایت تخصصی “زد دی نت” در مورد آن نوشت که “این ویروس قدرتمندترین ویروس در تاریخ سایبری است”.

البته گویا قدرت این ویروس می بایست بیشتر می بود تا حکومت تهران تحت تأثیر قرار گیرد، چرا که باز هم به نوشته “زد دی نت“، وزیر فن آوری ارتباطات جمهوری اسلامی دو روز پس از شناسایی این ویروس گفت “ابزارهایی برای شناسایی و حذف این ویروس تولید کرده”. در اواخر ماه ژوئن به نوشته فیگارو مشخص شد که این ویروس به دستور سازندگانش خود را نابود کرده است.

 

۳- پهپاد “ساخت فتوشاپ” در ماه نوامبر

قبل از آخرین ادعای جمهوری اسلامی، خبرگزاری مهر در اوایل ماه نوامبر از پرواز اولین پهپاد که کاملاً ساخت ایران است خبر داد. نام این پهپاد “کوکر-۱” بود. این خبرگزاری حتی عکسی از آن را منتشر نمود.

مشکل این بود که یکی از وبلاگ نویسان هوانوردی مشاهده کرد که این عکس درحقیقت یک پهپاد ژاپنی است که تصویرش با اندک تغییری بوسیله جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفته. این بلاگر در وبلاگ خود می نویسد: “شاید سران ایرانی یکی از این پهپادها را برای آزمایش خریداری کرده اند یا اینکه دست فتوشاپ در کار است.”

یکی از روزنامه نگاران لوموند که به این موضوع می پردازد نوشته است که “خبرگزاری های جمهوری اسلامی به طور مرتب از پیشرفت های مبالغه آمیز خود در زمینه فن آوری های هسته ای، گازی و نظامی خبر می دهند”.

منبع: فرانس انفو، ۴ دسامبر